مذاکرات بر سر توافق هسته ای با ایران به حالت تعلیق درآمد

دفتر عیسی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: من می توانم با توجه به ختم مذاکرات، چنین گزارشی را تایید کنم.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل این هفته گفته بود که انتظار ندارد توافق هسته ای ایران در آینده نزدیک بازگشایی شود. وی افزود: ایران همچنان به تلاش برای افزودن موضوعاتی به مذاکرات ادامه می دهد که آمریکا نمی تواند با آن موافقت کند.

روز گذشته رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص مسائل مختلف ایران از جمله مذاکرات تحریم ها در وین اظهار نظر کرد و در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات تحریم ها به بن بست رسیده است، گفت: یک ماه فرصت داریم فکر می کنیم به بن بست رسیده ایم. به توافق نزدیک شد و بعد ایران – بنا به دلایلی که باید از آنها پرسید – شروع به طرح موضوعی کرد که ربطی به توافق نداشت و مربوط به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد انرژی بود. فعالیت های گذشته ایران و وجود ذرات اورانوس در چندین اجرام است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید از آنجایی که مسائل پادمان می‌تواند بهانه‌ای برای فشار بر ایران در صورت توافق هسته‌ای بدون بسته شدن پرونده مربوط به آنها باشد، این توافق نمی‌تواند منافع اقتصادی برای ایران ایجاد کند.

این مقام آمریکایی گفت: بنابراین بدون وارد شدن به جزئیات می گویم آنچه ایران می خواست این بود که ما، آمریکا و کشورهای اروپایی به آژانس فشار بیاوریم تا پرونده این تحقیقات بسته شود. این موضوع ربطی به توافق ندارد و ما هم نخواهیم داشت.

در حالی که منابع مختلف ادعا می کنند خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی این کشور به تعهدات خود عامل اصلی وضعیت فعلی برجام است، رابرت مالی گفت: این وضعیتی است که اکنون با آن مواجه هستیم، اما این سد کاری است که فقط ایران می تواند انجام دهد

رابرت مالی همچنین گفت: اگر توافقی برای بازگشت آمریکا به برجام حاصل شود، واشنگتن نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی این کشور از برجام خارج نخواهد شد. وی افزود: می‌دانم چرا آن‌ها این تضمین را می‌خواهند، اما از زمانی که این مذاکرات را حدود یک سال و نیم پیش شروع کردیم، گفتیم که سیستم ما اینطور کار نمی‌کند.

مالی همچنین گفت: اگر رئیس جمهور آینده در اقدامی بی پروا و یکجانبه تصمیم به خروج از توافق با وجود اثربخشی آن بگیرد، نمی توانیم کاری برای جلوگیری از آن انجام دهیم.

رابرت مالی در ادامه بی‌اساس بودن ادعاها مبنی بر برنامه‌ریزی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را تایید کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران مصمم به ساخت تسلیحات است، گفت: بدون اشاره به آنچه جامعه اطلاعاتی در این زمینه خواهد گفت، می‌توانم بگویم که ما معتقدیم در این مرحله به نظر نمی‌رسد ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید