حقوق 5 ماهه معوقه مستمری بگیران چه زمانی پرداخت می شود؟

حقوق 5 ماهه معوقه مستمری بگیران چه زمانی پرداخت می شود؟

رحمت الله پورموسی بر ضرورت ترمیم حقوق و دستمزد کارگران و مستمری بگیران تاکید کرد و تصریح کرد: جامعه کارگری خواهان مهار تورم و تثبیت قیمت ها است، هرچند دولت در تلاش است تا تورم را کنترل کند و قیمت ها را در بازار تثبیت کند، اما در این شرایط معیشت کارگران و مستمری بگیران و حتی کارمندان باید خود را تامین کنند.

وی افزود: دولت با توجه به افزایش هزینه ها و لزوم حفظ قدرت خرید، احیای حقوق افراد غیرنظامی و لشکری ​​و مستمری بگیران را در دستور کار قرار داده و مجلس نیز آن را تصویب کرده است.

این فعال کارگری با اشاره به هزینه سبد معیشت کارگران گفت: این هزینه ها شامل هزینه مسکن، بهداشت و درمان، غذا و تغذیه و… می شود که اگر تورم هر کدام را محاسبه کنیم می توان دریافت که دستمزد و درآمد حاصل می شود. کارگران برای امرار معاش کفایت می کنند و سبد معیشت آنها را تامین نمی کند، بنابراین باید سعی کنیم تورم را در بخش های مختلف اقتصاد و جامعه کنترل کنیم.

پورموسی در ادامه از آغاز پرداخت معوقات مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی خبر داد و گفت: وزیر کار در روزهای اخیر اعلام کرده است که معوقات پنج ماهه مستمری بگیران سایر رده ها تا قبل از پایان سال پرداخت می شود. و در این راستا پرداخت این مبالغ از روز گذشته انجام می شود و با هزینه مستمری بگیران شروع می شود.

وی گفت: پرداخت معوقات فروردین ماه از این ماه آغاز شد و همزمان با پرداخت مستمری های آبان ماه آغاز شد و به تدریج معوقات هر ماه در برج بعدی پرداخت می شود، به گونه ای که معوقات اردیبهشت ماه جاری می شود. در ماه دسامبر، اقساط معوقه ژوئن در ژانویه و اقساط معوقه مشابه برای ماه می پرداخت شود. یک ماه تا پایان سال به حساب مستمری بگیران سایر سطوح بیمه واریز می شود.

این جانباز کارگری تصریح کرد: در ابتدای سال افزایش 10 درصدی دستمزد مستمری بگیران سایر رده های بیمه ای در نظر گرفته شد که با اعتراض مواجه شد و در نهایت پس از پیگیری های فراوان، کمیته نیروی انتظامی مجلس اعلام کرد که باید به تصویب شورای عالی کار یعنی افزایش 38 درصدی می رسد و 515 هزار تومان نیز قرار است اعمال شود و پس از رایزنی های فراوان موضوع به وزارت کار محول شد و وزارت کار نیز بر این اساس اقدام می کند. مصوبه شورای عالی کار

پورموسی ادامه داد: بر این اساس احکام حقوق بازنشستگان از شهریور ماه صادر شد، در واقع احکام مستمری بگیران در سطوحی غیر از حداقل حقوق بازنشستگان از اول سال 1/1/1301 اصلاح شد و وزیر کار نیز اعلام کرد. در روزهای اخیر که از آبان ماه معوقات پنج ماهه فروردین تا شهریور 1401 به تدریج تا پایان سال پرداخت می شود.

این فعال کارگری در عین حال با اشاره به وعده رئیس سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرای 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق مستمری بگیران از تامین اجتماعی، اظهار داشت: منابع برای اجرای این طرح. باید از طریق پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین شود که با توجه به قول مساعد دولت و سازمان تامین اجتماعی و اینکه پایان برنامه ششم توسعه تا پایان سال جاری است، امیدواریم 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداکثر تا چند ماه آینده محقق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید