حواشی سفر «عالیجناب» روسی به ایران

حواشی سفر «عالیجناب» روسی به ایران

روز جدید : حاشیه ها و لحظات عجیب در دیدارهای مقامات ایران و روسیه تقریباً به یک روال عادی تبدیل می شود. محدودیت های غیرمعمول دیپلماسی، که منتقدان دولت را به شکایت از نوع قیمومیت روسیه واداشته است. البته واکنش حامیان دولت هم اکنون بر همگان روشن است: آنها منتقدان را غرب گرا می نامند و آنها را متهم به به حاشیه راندن دولت انقلابی می کنند.

شاید تنها ذهن علاقه مندان به تاریخ با سفر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران و سالگرد برکناری لیاخوف همزمان شده باشد و واقع گرایی در دیپلماسی جای چندانی برای این شباهت های تاریخی باقی نمی گذارد، اما سفر کوتاه مقامات روسی به تهران همچنان حاشیه ساز شد. .

نقاب رئیس نشان افتخار و اقتدار بود

چند سایت نزدیک به اصولگرایان در دیدار با ابراهیم رئیسی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط سرگئی لاوروف گلایه کردند. عصر ایران نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای رعایت پروتکل بهداشتی در حالی که ماسک به چهره داشت با سیدابراهیم رئیسی دیدار کرد اما وزیر امور خارجه روسیه بدون ماسک حضور داشت. اما پروتکل های سخت گیرانه روس ها باعث شد «رئیس مجلس ایران در سفر به روسیه با پوتین دیدار نکند و یا وزیر امور خارجه سابق ایران در سفر به روسیه تلفنی با ولادیمیر پوتین مشورت کند.

انتقاد از این رفتار و مقایسه آن با برخورد روس ها با مقامات کشورمان و با نقاب و بدون دست دادن منتشر شد. در عین حال با دوستی و منافع مشترک خود با روسیه از نشان دادن عزت و اقتدار ایران غافل نشده است.

این توئیت رسانه های دولتی جنجال های مختلفی را به همراه داشت. رحمت‌اله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری‌خواه و فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال نوشت: «پس اعتراف کردید که پوتین رئیس‌جمهور را تحقیر کرد و حالا می‌خواهید بگویید از وزیر خارجه انتقام گرفته‌اند. اگر جرات می کنند با پوتین این کار را بکنند! اگر اقتدار داشت لاوروف مجبور می شد نقاب بزند اما اینجا رئیسی کار سختی کرده تا لاوروف درگیر نشود! »

دنیای برانداز واکنش دیگری به نقاب آبرومندانه این فعال فعال بود که بسیاری از کاربران به وی یادآوری کردند که وزارت امور خارجه باید از آقای لاوروف می خواست که هنگام ملاقات با رئیس جمهور از ماسک استفاده کند نه برعکس.

مسئولان سیاسی کشورمان باید با رعایت پروتکل های دیپلماتیک هوشمندانه تر عمل کنند. انتظار احترام ایران و روسیه به ارزش‌های یکدیگر در این دیدارها کار بزرگی نیست و وزارت امور خارجه می‌تواند با کمی اطمینان و هشدارهای لازم مقامات روسیه را به این کار متقاعد کند.

پوشش جنجالی گوینده

جایگاه ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ساختمان وزارت خارجه ایران موضوع دیگری بود که سوژه کاربران فضای مجازی شد. کت باز و دامن کوتاه و کفش پاشنه بلند مقام وزارت خارجه روسیه زیر عکس سردار سلیمانی اعتراضات بسیاری را برانگیخت.

برخی از منتقدان با مقایسه نوع پوشش سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سفرهایش به عربستان و ایران، از پروتکلی می نویسند که باعث می شود این مقام روسی در سفر به ریاض به جای ریاض، رسم پوشش این کشور را رعایت کند. ایران.

موضوع حجاب و نوع پوشش البته در ایران همیشه حساس بوده و خیلی ها به این موضوع واکنش نشان داده اند که اگر دختران و زنان ایرانی یک تیپ بپوشند نه در یک مکان رسمی و دیپلماتیک، بلکه در یک مکان معمولی. آنها با هر نوع مقاومت و ملامتی مواجه خواهند شد. .

صبا آذرپیک فعال رسانه ای در توییتی نوشت: «از سلفی گرفتن با موگرینی بدتر است! موسسه، گشت هیچ راهنمایی؟ “یا اینجا خانه و راحت آنهاست؟”

با افزایش فضای منفی پیرامون پوشش خانم دیپلمات، رسانه ها و مدافعان سایبری حکومت انقلابی دوباره ظاهر شدند. علی اکبر رفیع پور با انتشار عکسی از دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور سابق با ترزا می و پاهایش را بدون پوشش منتشر کرد: «پرتاب کردند، درد چیز دیگری است».

البته پاسخ های رائفی پور نیز تحریف شده بود. مصرف کنندگان او را به یاد اصولگرایان دیگری می اندازند که سعی کردند حسن روحانی را با این مضمون نشان دهند که دیدار رئیس جمهور سابق ایران و نخست وزیر اسبق انگلیس در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک انجام شد نه وزارت خارجه ایران. عکس سردار سلیمانی است.

رفتار روس ها و عدم رعایت پروتکل های حجاب در ایران بار دیگر به مصاحبه سفیر روسیه در تهران با روزنامه مسکو ایزوستیا توجه کرد که گفت: من بارها و به صراحت به ایرانی ها گفته ام که دو مشکل اساسی وجود دارد. به شهروندان روسیه اجازه ورود نمی دهند نه تنها گردشگران به ایران می آیند. «یکی بحث مقررات مربوط به پوشش زنان است که از قبل حجاب را در همه جای کشور حتی در گرما اجباری می کند و دیگری ممنوعیت مشروبات الکلی است.

مبدل نشدن سرگئی لاوروف در دیدار با ابراهیم رئیسی، خطاب امیرعبدالیان، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به پوتین، بار دیگر دیدارهای رسمی مقامات ایران و روسیه را با حاشیه هایی همراه کرد که به محل مناقشه جریان های سیاسی داخلی تبدیل شد.

جناب پوتین

نشست خبری مشترک امیر عبداللهیان با همتای روس خود در تهران از دیگر حواشی این دیدار دیپلماتیک بود. وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سخنان خود درباره سفر ابراهیم رئیسی به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، «والاحضرت پوتین» را خطاب کرد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان و حقوقدانان استفاده از این کلمه را اشتباه نمی دانند. اما قبلاً مرسوم نبود و کمتر مورد استفاده مقامات ایرانی قرار می گرفت. به انگلیسی: (Her / His Excellence)، به فرانسوی: (Son Excellence) به عربی: (صاحب السعده) و به فارسی: (جناب عالی).

با این حال، بسیاری دیگر بر این باورند که این واژه اگرچه در عمل دیپلماتیک اشتباه نیست، اما تا به امروز از سوی مقامات ایرانی بی سابقه است و استفاده از این واژه را باید نشانه ای از ارادت بیشتر ایران به روسیه در دوره جدید حکومت تلقی کرد. دیپلماسی

اوکراین و برجام مواضع معروف روس ها

لاوروف از درک ایران از جنگ در اوکراین تشکر کرد یا وزیر امور خارجه به صراحت اعلام کرد که «روسیه از برجام خواسته به روش خودش عمل کند و غربی‌ها گفته‌اند که روس‌ها انگیزه‌ای برای احیای برجام و دستیابی به توافق دارند. . “آنها نمی کنند” دیگر حاشیه ای نیست. اینها همان متن روابط دیپلماتیک ایران و روسیه است و به نظر می رسد او هم پا به پای خواسته های روسیه خواهد گذاشت.

واقعیت این است که به دلیل همین سیاست ها است که افکار عمومی ایران بیش از حد نسبت به اقدامات روسیه حساس شده است و درست است که مسئولان سیاسی کشورمان برای کنترل این فضا با رعایت پروتکل های دیپلماتیک هوشمندانه تر عمل کنند.

احترام گذاشتن به ارزش‌های ایران و روسیه در دیدارها غیرمعمول نیست و وزارت امور خارجه می‌تواند با کمی اطمینان و هشدارهای لازم مقامات روسیه را به این کار متقاعد کند.

دیدگاهتان را بنویسید