حکم دادگاه لاهه بخشی از جنایات بین‌المللی است که در غزه می‌گذرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به صدور دستور موقت از سوی دادگاه لاهه گفت: اگرچه دستور دیوان بین المللی دادگستری به تاخیر افتاده است، اما گواه این واقعیت تلخ است که آنچه در غزه اتفاق می افتد نمونه ای از جنایات بین المللی از جمله نسل کشی است.

به گزارش خبرگزاری موج


ناصر کنعانی، رئیس مجلس وزارت امور خارجه در پاسخ به صدور رای موقت دیوان بین المللی دادگستری در خصوص جرم در غزه وی در اکانت رسمی برنامه ایکس خود نوشت: صدور حکم موقت از سوی دیوان بین المللی دادگستری و واکنش خصمانه اسرائيل نشان داد که اساس این رژیم بر خشونت و تبعیض استوار است و موازین و مقررات حقوقی بین المللی را رعایت نمی کند.

وی افزود: از سوی دیگر انتصاب موقت دادگاه و نحوه برخورد دولت آمریکا نشان از استفاده ابزاری واشنگتن از سازوکارهای قضایی بین المللی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین نوشت: تصمیم دیوان بین‌المللی اگرچه دیرهنگام، گواه این واقعیت تلخ است که آنچه در غزه می‌گذرد یکی از مصادیق جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کشی است که انجام شد. با حمایت بی حد و حصر دولت آمریکا علیه رژیم صهیونیستی و همچنان ادامه دارد.

کنعانی تصریح کرد: اکنون جهان با این سوال مواجه است که سازمان ها و نهادهای بین المللی حافظ صلح و امنیت بین المللی چه مجوز دیگری برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل کشی نیاز دارند؟

دیوان بین المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد فورا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل کشی غزه انجام دهد، اما دستور توقف اقدامات نظامی این رژیم در غزه را صادر نکرد.

در راستای شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل، دادگاه بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که اسرائیل باید «تمام اقدامات لازم» را برای جلوگیری از اقداماتی که مصداق نسل‌کشی تلقی می‌شوند، اتخاذ کند.

آفریقای جنوبی ماه گذشته شکایتی را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد لاهه او تل آویو را به ارتکاب نسل کشی در غزه متهم کرد.

قاضی دیوان بین المللی دادگستری گفت اسرائیل باید هر کسی را که در غزه نسل کشی می کند مجازات کند. دیوان بین المللی دادگستری امروز اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در رابطه با نسل کشی غزه را دارد.

این دادگاه همچنین حق آفریقای جنوبی برای شکایت را به رسمیت شناخت و درخواست اسرائیل برای رد این ادعا را غیرقابل قبول اعلام کرد.

علاوه بر این، دادگاه لاهه تصریح کرد که اظهارات مقامات اسرائیلی را انسانیت زدایی از مردم فلسطین می داند و بر حق مردم فلسطین در نوار غزه برای محافظت از نسل کشی تاکید می کند.


آیا این خبر مفید بود؟