عراق تهدید کرد که ایران را به دلیل سهم آبی در دادگاه لاهه به دادگاه شکایت خواهد کرد

عراق تهدید می کند که ایران را در لاهه به خاطر سهم آبی شکایت می کند

آنگ دیاب ، مشاور فنی وزارت منابع آب عراق گفت: “وزارت منابع آب عراق نامه ای رسمی به مقامات ارشد شورای وزیران ، دفتر رئیس جمهور ، دفتر رئیس مجلس و وزارت امور خارجه ارسال کرده است.” . به دلیل عدم تخصیص سهم عراق از حقوق آب از منابع مشترک آب ، علیه ایران در دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) شکایت کرد.

عراق به شدت به منابع آبی مشترک با همسایگان ایران و ترکیه وابسته است، که مقامات عراقی می گویند به دلیل سدهای وسیع در ایران و ترکیه، منابع آب عراق را به شدت کاهش داده است و این کشور را در خشکسالی و کمبود آب قرار داده است.

مهدی الحمدانی ، وزیر آب عراق اعلام کرد که کشورش موافقتنامه ای با ترکیه برای به رسمیت شناختن “سهمیه عادلانه عراق از منابع رودهای دجله و فرات” امضا کرده است و این توافق از ابتدای ماه جاری (اکتبر 2021) محقق شد. .

به گفته آنگ دیاب ، مشاور فنی وزارت منابع آب عراق ، این کشور می خواهد موافقتنامه مشابهی را با ایران امضا کند ، اما این توافق تابستان امسال به دلایلی مانند تشکیل دولت جدید در ایران و انتخابات عراق …

این اولین بار نیست که دولت بغداد ایران را به شکایت در لاهه تهدید می کند. ژوئیه گذشته وزیر منابع آب عراق تهدید مشابهی مبنی بر شکایت از ایران در لاهه پس از توقف کامل جریان آب از ایران به استان دیالی عراق داشت.

دولت عراق از کاهش منابع آب از منابع ایرانی در کشوری شکایت کرده است که ایران با بدترین خشکسالی در نیم قرن امسال درگیر است و منابع آب ایران در سال جاری 50 درصد کاهش یافته است. به شدت

ایران دولت بغداد را متهم به انگیزه سیاسی در بحث آب کرده است و می گوید اگرچه ایران بیش از 15 سال است که در خشکسالی است ، اما وضعیت عراق به دلیل استفاده کشاورزان عراقی از رودخانه دجله فرات است.

ایران همچنین می گوید که آژانس های عراقی مقصر کمبود آب در این کشور هستند ، زیرا دولت های عراق پروژه های زیرساختی و سدسازی را در شش دهه گذشته به منظور استفاده بهینه از منابع آب به تعویق انداخته اند. این کشور 10 میلیون نفر دست نخورده داشت، در حالی که جمعیت فعلی عراق به حدود 40 میلیون نفر رسیده و مصرف آب این کشور چند برابر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید