خبر مهم در خصوص طرح ساماندهی جذب کارکنان دولت

خبر مهم در خصوص طرح ساماندهی جذب کارکنان دولت

طرح ساماندهی استخدام کارمندان دولت

هفته گذشته رئیس سازمان اشتغال از تدوین بخشنامه ای در دولت برای ساماندهی نیروها خبر داد. این بخشنامه باید جایگزین طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت شود که در مجلس در حال پیگیری و اصلاح است.

بیش از دو سال از انتظار مداوم نیروهای شرکتی و قراردادی برای پیاده‌سازی «سیستم واقعی و اساسی» می‌گذرد. در این میان وقتی امیدها زیاد است، ورود سازمان استخدامی به تاریخ همه چیز را به هم می زند. امروز این سازمان در نظر دارد با ابلاغ بخشنامه دولت از عزل پیمانکاران جلوگیری کند. با چنین بخشنامه ای دوباره سازمان واقعی نادیده گرفته می شود و به موهاک می رود.

فعالان نظرسنجی طرح سازمانی – یک نظرسنجی تقریباً سراسری – با حضور همه نهادهای دولتی و عمومی از جمله وزارت نفت، نیرو و شهرداری ها نسبت به ابلاغ بخشنامه دولت ابراز نگرانی کردند. در بخشنامه سازمان استخدامی برای ساماندهی، بنگاه های پیمانکاری حذف نشده اند و دولت فقط مدعی کنترل آنها است. این در حالی است که مهمترین خواسته کارگران شرکت ها از سازماندهی حذف واسطه ها و شرکت های اجرایی است. برچیدن دلالان جزء اصلی طرح تشکیلاتی کمیسیون اجتماعی مجلس است.

با این اوصاف، به نظر می رسد در حالی که کمیسیون اجتماعی مجلس در حال تلاش برای رفع ابهامات طرح جامعی به نام ساماندهی است و در آن طرح از «قرارداد مستقیم بنگاه ها و پیمانکاران» پیروی می کند، سازمان استخدام همچنان بر وجود آن اصرار دارد. از شرکت های واسطه و مدعی است که با نظارت بر آنها کار انجام می شود. رئیس سازمان استخدامی با انعقاد قرارداد مستقیم با تمامی شرکت ها و اشخاص ثالثی که بیش از دو سال سابقه کار دارند مخالف است و در مصاحبه های اخیر خود به صراحت اعلام کرده است که «تغییر وضعیت تنها با آزمون و ملاقات امکان پذیر خواهد بود. شرایط.”

یکی از دلایل اصلی مخالفت دولت با طرح ساماندهی «بار مالی طرح و گسترش اختیارات دولتی پس از اجرای آن» است.

اما اسماعیلی (نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس) در این باره می گوید: مدیران دولتی مدعی هستند که با طرح ساماندهی مجلس، دولت رشد می کند، اما ما می گوییم اینطور نیست. برای اینکه دولت را منعطف و کوچکتر کنیم، باید تعهدات دولت را کاهش دهیم. حالا که نمی‌توانیم تعهدات دولت را کم کنیم، چرا روی کارمندان و کارگران متمرکز شده‌ایم، کسانی که نه امنیت شغلی دارند و نه دستمزد کافی؟!

وی تاکید می کند: تعدیل به معنای کاهش اختیارات دولت و کاهش وظایف آن است. چرا از تعدیل نیرو به کارگران و نیروی انسانی چسبیده ایم؟

اسماعیلی درباره بار مالی این طرح می گوید: امروز دولت به شرکت ها پول می دهد تا حقوق کارکنانشان را بپردازند، حالا با تصویب طرح ساماندهی همان پول مستقیم به کارکنان پرداخت می شود، این بار مالی کجاست؟ ما به آژانس کار می گوییم که اصلاً افزایش حقوق وجود ندارد. کارگران خواهان امنیت شغلی هستند، امنیت شغلی مهمترین اصل برای کارگران شرکتی نیست.

اسماعیلی می گوید: هدف از طرح سازمانی، توقف حمایت از شرکت های واسطه و حذف آنها است. نمودار سازمانی دارای یک مقاله و چندین نکته است. مقاله واحد می گوید که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهیم، و یادداشت ها می گوید که اکنون چه کاری باید برای نیروی کار انجام شود. اما باید شرایط موجود را بپذیریم و حضور گسترده پیمانکاران موجب ناامیدی جوانان شده و امنیت شغلی از بین رفته است، به نوعی نوع جدیدی از برده داری را ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس می افزاید: مستنداتی از کار این پیمانکاران داریم. شرکت هایی داریم که 70 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق سربازان طیفی از وزارتخانه ها گرفته اند، اما طبق اسنادی که در اختیار داریم تنها 57 میلیارد تومان بابت حقوق پرداخت شده است. بقیه پول کجاست چرا پرداخت نشده است؟ در این شرایط می گویند طرح سازمانی بار مالی دارد!

وی تاکید می کند: برنامه سازمانی قطعاً وزن مالی ملموسی ندارد، اما دوستان در دولت آن طرف کاملاً از موضوع غافل هستند. حضور این مجریان چقدر بار مالی دارد؟ چرا این بخش را نمی بینند؟!

امروز طرح تشکیلاتی در مرحله رفع ابهام در مجلس شورا است. بازگشت این طرح از سوی شورای نگهبان به دلیل ابهامات باعث تشکیل جلسات متعددی در کمیسیون اجتماعی مجلس شد. به گفته اسماعیلی، تا امروز سه ابهام طرح برطرف شده و رایزنی ها و برگزاری جلسه شفاف سازی بار مالی طرح ادامه دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می افزاید: انتظار داریم دولت محترم و به ویژه سازمان استخدامی ما را یاری کنند. طرح ساماندهی و حذف پیمانکاران یک خواسته واقعا مردمی است و امیدواریم به زودی این خواسته محقق شود.

سوال بعدی محدوده طرح است. بسیاری از گروه ها، از جمله آموزش دهندگان در نهضت سوادآموزی، نگران گنجاندن این طرح هستند و مرتباً این سؤال را مطرح می کنند که آیا سازمان شامل حال ما می شود یا خیر. اسماعیلی معتقد است؛ محدوده دقیق طرح باید با کمک دولت مشخص شود.

وی می افزاید: در طرح فعلی اکنون آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و بسیاری از گروه های دیگر حضور دارند. اما در این زمینه یکسری ابهامات و سوالاتی وجود دارد که باید حل شود.

اسماعیلی در پایان تاکید می کند: از نظر ما در کمیسیون اجتماعی و از نظر کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس که چندین سال است روی این موضوع کار می کنند، برنامه ای برای ساماندهی وجود ندارد. بار مالی این در حالی است که حضور پیمانکاران که باعث کاهش بهره وری، انگیزه و امید به آینده نیرو شده است، قطعا زیان های بسیار بیشتری برای کشور و دولت به همراه دارد. امیدواریم دولت با ما همکاری کند تا بتوانیم این وظیفه را به انجام برسانیم و نیروهای شرکتی و قراردادی نهادها را از وضعیت فعلی که اصلاً وضعیت خوب و آبرومندی نیست نجات دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید