خبر مهم سازمان برنامه برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان

خبر مهم سازمان برنامه برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان

داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه منابع دولت در سال جاری رشد چشمگیری داشته است، گفت: در 8 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش درآمد داشته ایم. “

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: آنچه از درآمد گمرک ما محقق شده 75 هزار میلیارد تومان از 145 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و تلاش شده تا وضعیت بودجه سال آینده بهبود یابد.

وی با بیان اینکه هدف گذاری شده است 900 پروژه عمرانی به بهره برداری برسد، افزود: تا پایان امسال 300 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی اختصاص می دهیم.

دولت در تدوین لایحه بودجه واقع بینانه عمل کرده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: دولت در تهیه لایحه بودجه واقع بینانه عمل کرد و آن را برای هزینه های کشور در اولویت قرار داد.

وی افزود: رشد صندوق ها نسبت به مصوب سال گذشته 18.2 درصد است. امسال رشد منابع به 2 میلیون و 468 هزار میلیارد تومان رسید و رشد معقولی داشت. بودجه سال آینده اصلا انقباضی نیست.

لایحه بودجه 1403 یکی از دقیق ترین و واقعی ترین بودجه هایی است که تا به حال ایجاد شده است
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: لایحه ۱۴۰۳ مجلس یکی از دقیق‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین بودجه‌های تا به امروز است که پیش‌بینی‌های غیرضروری در آن لحاظ نشده و همه پیش‌فرض‌ها در آن لحاظ شده است.

معاون رئیس جمهور در خصوص برنامه های نفت و گاز در بودجه 1403 گفت: تعیین سهم شرکت های تولید کننده نفت و گاز به تفکیک هر میدان برای بهبود ساختار بودجه و شفافیت منابع مالی انفال و ارتباط مالی دولت و ملی نفت. شرکت بر اساس مفاد قانون برنامه هفتم، در برنامه دولت موضوع این بند.

دکتر منظور در خصوص میزان فروش اوراق گفت: در سال 1400 274 ​​تن، در سال 1399 207 تن، در سال 1401 268 تن و امسال 187 تن اوراق به فروش رسیده است. در آینده این رقم را به 254 تن خواهیم رساند.

وی بیان کرد: عرضه اوراقی که پیش بینی کرده ایم دقیقاً استقراض اوراق سال های گذشته است یعنی خود مرکز تحقیقات گزارش داده که دولت از این 254 اوراق انتظاری برای سال آینده ندارد. دریافتی، سازمان برنامه و بودجه اوراق مصوب سال‌های گذشته را تملک می‌کند و امسال باید با اوراق جدید بازپرداخت کنیم.

ظرفیت مالیاتی کشور بالاست
دکتر منظور در خصوص درآمد مالیاتی تاکید کرد: درآمد مالیاتی واقعی است. اگر رشد درآمد مالیاتی را در سال های اخیر ببینید، در سال 1399 با 189 هما شروع کردیم، در سال 1400 این رقم به 301 هما، در سال 1401 به 472 هما افزایش یافت و امسال به 748 تلاش رسید. در تمام این سال ها درآمدهای مالیاتی حدود 50 درصد رشد داشته و ظرفیت مالیاتی کشور بالاست. البته درآمدهای مالیاتی متناسب با افزایش قیمت ها رشد می کند.

منظور تصریح کرد: در بودجه 1403 میانگین افزایش حقوق 18 درصد برای شاغلان و 20 درصد برای مستمری بگیران پیش بینی شده است.

ترویج انصاف، شفافیت و کارآمدی بودجه یکی از برنامه های دولت است
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ارتقای انصاف، شفافیت و کارآمدی بودجه یکی از برنامه های دولت است که در این راستا مواردی مانند ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت بیت المال متناسب با مدیریت نقدینگی و پرداخت وام ها وجود دارد. به ذینفع نهایی؛ تکلیف دستگاه‌های اجرایی برای انجام کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های خود صرفاً از طریق حساب‌های افتتاح شده در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته می‌شود.

وی در خصوص ایرادات مجلس به بودجه 1403 نیز گفت: دولت با سرعت بیشتری در حال انجام یکسان سازی حقوق بازنشستگان است و هنوز وارد معاونت هزینه نشده و اقدامات لازم از جمله حذف یکی را در نظر نگرفته است. درصد مالیات بر ارزش افزوده معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت رشد اقتصادی خود را 8 درصد می داند، گفت: کسری بودجه پنهان نداریم و این بودجه با مفروضات واقعی و ضریب اطمینان بالا تهیه شده است.

ادامه پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کالاهای الکترونیکی
اهمیت تداوم پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کالاهای الکترونیکی به اقشار واجد شرایط و متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی؛ وی از ادامه پرداخت یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات پزشکی و تداوم پرداخت یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال 1403 خبر داد و گفت: در لایحه بودجه سال 1403 پرداخت مستقیم یارانه نقدی و دارو به مرحله نهایی می رسد. ذینفعان (سرپرست خانوار و داروخانه)؛ حمایت از تولید و اشتغال با کاهش عوارض گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌های تولید به دو درصد و کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو و ملزومات پزشکی و شیر خشک به یک درصد، برای کنترل. تورم به ویژه در مقالاتی که سفره و سلامت مردم را تحت تأثیر قرار می داد، توجه دولت را به خود جلب کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بودجه امسال در دو مرحله است و در مرحله اول در مورد هزینه ها از جمله حقوق بازنشستگان تصمیم گیری کرده ایم و دستور هزینه های دیگری را معرفی نکرده ایم. یارانه نان و یارانه دارو مربوط به سرفصل های قسمت دوم است و امسال با توجه به تکلیف شورای اسلامی، مدل لایحه بودجه و مدل آن تغییر کرده است.

تقویت رشد اقتصادی و اصلاح و شفاف سازی روابط مالی دولت و شرکت ملی نفت
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: کاهش چشمگیر (32 درصدی) کسری تراز عملیاتی از 454 هزار میلیارد تومان در سال 1402 به 305 هزار میلیارد تومان در سال 1403 به مبلغ 149 هزار میلیارد تومان; افزایش جزئی یک هشتم درصدی سهم هزینه های جاری در بودجه عمومی نسبت به سال 1402 علیرغم افزایش 18 تا 20 درصدی دستمزدها. افزایش سهم مالیات در تأمین منابع عمومی از 43 درصد به 51 درصد. کاهش سهم نفت در تأمین منابع عمومی از 29 درصد به 23.7 درصد. ترویج عدالت در پرداخت حقوق و مزایا به کارمندان و مستمری بگیران با ضریب افزایش دستمزد مستمری بگیران 2 واحد درصد بیشتر از مستمری بگیران. اجرای سیاست های بودجه ای ضد تورمی با صرفه جویی در سایر هزینه ها. هدایت منابع تولیدی به سمت تکمیل پروژه های نیمه تمام و تقویت رشد اقتصادی و اصلاح و شفاف سازی روابط مالی دولت و شرکت ملی نفت بر اساس مفاد قانون برنامه هفتم توسعه از دیگر ویژگی های لایحه بودجه 1403 است. .