خبر مهم معاون وزیر کار از ودیعه جدید یارانه دولتی/ مشمولان یارانه دولتی از 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان مشخص شدند.

خبر مهم معاون وزیر کار از ودیعه جدید یارانه دولتی/ مشمولان یارانه دولتی از 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان مشخص شدند.

اجرای طرح تامین غذا برای مادران باردار و شیرده (یسنا) از امروز آغاز شد، پرداخت یارانه دو ماهه مشمولان این طرح به حساب سرپرستان خانوار و کودکان و مادران مورد تایید وزارتخانه. بهداشت، به دلیل نیاز به حمایت تغذیه، واجد شرایط دریافت یارانه جدید است که باید در طرح کالابرگ گنجانده شود.

دولت به غیر از طرح کلی پرداخت یارانه نقدی و کوپن محصولات الکترونیکی، 3 طرح تشویقی و غذایی را نیز در دستور کار خود دارد.

در طرح دوم، کودکان دارای سوءتغذیه شناسایی شده توسط وزارت بهداشت از 600 تا 1 میلیون تومان یارانه غذایی در ماه و در برنامه سوم، مادران باردار و شیرده دهک اول تا سوم مشمول دریافت یارانه غذایی خواهند شد. دریافت یارانه مصرف کالری لازم به مبلغ 400 هزار تومان در ماه.

یارانه غذا به 140 هزار کودک

دولت در طرح امنیت غذایی کودک 140 هزار کودک 6 تا 59 ماهه مبتلا به سوءتغذیه را که توسط وزارت بهداشت شناسایی شده در فهرست یارانه امنیت غذایی قرار داده و یارانه دو ماهه آذر و آذر را واریز کرده است. دیه به حساب ولی آنها.

علیرضا عسگریان معاون اجتماعی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: از مجموع کودکان مشمول این طرح 125 هزار کودک دهک های یک تا هفتم و 15 هزار کودک دهک های هفتم و هفتم هستند. بالای دهک ها

به گفته وی، برای کودکان بد تغذیه دهک اول تا سوم به ازای هر نفر یک میلیون تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و کودکان سایر دهک ها نیز به ازای هر کودک یارانه ای 600 هزار تومان یارانه دریافت می کنند.

این یارانه باید صرف خرید اقلام درج شده در سبد کاتالوگ الکترونیکی شود که تعداد آنها از 11 مورد به 16 قلم افزایش یافته است.

طرح یسنا و یارانه ویژه مادران

معاون معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار با اشاره به سومین طرح یارانه ای دولت، طرح موسوم به یسنا، می گوید: این طرح مربوط به مادران باردار و شیرده از دهک اول تا سوم است که در دهک اول مرحله فقط برای 8 استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان در فارس، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان اعمال می شود و مادران نیازمند کالری تعیین شده توسط وزارت بهداشت مشمول طرح دریافت پذیرش می شوند. یارانه کالری مورد نیاز

به گفته وی، جمعیت مادران (باردار و شیرده) در این 8 استان 27 هزار نفر است که از این تعداد 22 هزار نفر مشمول طرح هستند.

عسگریان می گوید: در طرح یسنا هر مادر واجد شرایط ماهیانه 400 هزار تومان دریافت می کند و باید از همان 16 مورد معرفی شده در طرح فرزندان استفاده کنند.

قوانین استفاده از یارانه مواد غذایی

در طرح یارانه غذای کودک، اقلام جدیدی از جمله میوه، سبزیجات و دانه های روغنی به کالاهای عمومی کاتالوگ الکترونیکی اضافه شده است و خانواده باید با استفاده از یارانه غذایی این اقلام را برای فرزندان خود تهیه کنند. ضمناً با اندازه گیری هر 6 ماه یکبار در صورت عدم افزایش وزن کودکان دچار سوءتغذیه، پس از دو ماه یارانه قطع می شود.

معاون وزیر کار می گوید: ابتدا مجدداً با خانواده ها صحبت و مشاوره می شود و پس از توجیه آنها مجدداً یارانه پرداخت می شود. اما در آینده باید از یارانه به درستی استفاده کنند تا نتیجه آن روی کودک دیده شود.

به گفته عسگریان، دلیل تامین کالری کودکان 6 تا 59 ماهه از طریق یارانه این است که در این مدت توده مغزی کودک رشد می کند و باید کالری لازم تامین شود.

وی می گوید: تاکنون 60 هزار نفر از این طرح استقبال کرده اند. بیشترین آمار مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و کمترین مربوط به استان های قم، گیلان و البرز است.