دادگاه سوئد حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد

دادگاه سوئد حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد

روز جدید روز پنجشنبه دادگاه سوئد حمید نوری، شهروند ایرانی را به حبس ابد محکوم کرد. این حکم در نشست خبری با حضور قضات پرونده «توماس زندر» و «آنا لیلینبرگ گولسجو» قرائت شد. در حکم دادگاه که توسط توماس زندر قرائت شد، نوری به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی متهم شد.

خبرگزاری رسمی دولت نوشت: روز پنجشنبه دادگاه سوئد حمید نوری، تبعه ایرانی را به اتهامات بی اساس گروهک تروریستی منافقین به حبس ابد محکوم کرد.

این حکم در نشست خبری با حضور قضات پرونده «توماس زندر» و «آنا لیلینبرگ گولسجو» قرائت شد. در حکم دادگاه که توسط توماس زندر قرائت شد، نوری به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی متهم شد.

او همچنین از سوئد اخراج و از ورود به آن کشور منع شد. این تبعه ایرانی متهم به پرداخت غرامت به خانواده‌های آسیب دیده بود. بر این اساس نوری تا اجرای احکام صادره علیه وی همچنان در بازداشت به سر می برد.

«حمید نوری» در نوامبر 2018 به طور غیرقانونی توسط پلیس سوئد دستگیر و بر اساس اتهامات واهی گروهک تروریستی منافقین محاکمه شد. وی در این مدت به غیر از انفرادی، برای مدت طولانی قادر به تماس با خانواده اش نبود.

نوری دو هفته پیش در گفت‌وگوی کوتاهی با خانواده‌اش تاکید کرد که همچنان در انزوا به سر می‌برد و با وجود بدتر شدن مشکلات بینایی، دسترسی به چشم پزشک ندارد.

وی به تشریح شکنجه های فیزیکی توسط پلیس سوئد پرداخت و افزود: «حدود دو سال و هشت ماه پس از اینکه در سلول انفرادی بودم، هیچ نهاد حقوق بشری به سراغ من نیامد و وضعیت من را پیگیری کرد».

پیش از این کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین الملل قوه قضائیه با انتقاد از پرونده سیاسی حمید نوری و رفتار ضد حقوق بشری وی، به دولت سوئد توصیه کرده بود از حمایت از گروه های تروریستی دست بردارد. ارتباط با گروهک منافقین که دستانشان به خون بیش از 12000 ایرانی بی گناه آغشته است، برای حفظ استقلال و حرفه ای بودن دستگاه قضایی خود، احترام به حقوق بشر مردم و پایان دادن به این نمایش دروغین علیه ایران.

وی در نامه ای خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار پاسخگویی دولت سوئد به دلیل دستگیری و محاکمه غیرقانونی و نقض فاحش حقوق بشر آقای نوری در آن کشور، آزادی فوری وی و پرداخت غرامت اخلاقی و حقوقی شد. خسارات مادی به وی وارد شده است.

این در حالی است که حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی اخیر با همتای سوئدی خود خواستار آزادی فوری نوری شد. وی خاطرنشان کرد: روابط دیرینه دو کشور نباید تحت تأثیر تبلیغات و اقدامات بی اساس یک گروه تروریستی قرار گیرد که سابقه جنایت علیه ملت ایران بر همگان روشن است.

دیدگاهتان را بنویسید