دولت سوئد باید خسارات معنوی و مادی را به «حمید نوری» جبران کند


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882801

نایب رئیس شورای اسلامی از دولت سوئد خواست برای جلوگیری از تخلفات بیشتر، خسارات معنوی و مادی حمید نوری را در اسرع وقت جبران کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی نیکزاد نایب رئیس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 31 تیرماه) در نشست علنی ضمن عرض سلام و احترام به ولایت دهم گفت: قبل از اینکه به دستور کار بپردازم به سه نکته اشاره می کنم. ابتدا، شورای اسلامی نگرانی عمیق خود را از نقض حقوق بشر علیه حمید نوری، شهروند جمهوری اسلامی ایران، توسط دولت پادشاهی سوئد ابراز می دارد.

وی تصریح کرد: پارلمان سوئد بدون انجام تحقیقات دقیق نوری را دستگیر و بازداشت کرد و مبنای این درخواست تنها اظهارات نادرست و خاطرات چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین است.

نایب رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: حقوق برائت و آزادی تردد این ایرانی الاصل از سوی مقامات سوئد نقض شده است. متأسفانه دولت سوئد به تعهد خود بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی مبنی بر اطلاع سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم از این دستگیری عمل نکرد و خانواده وی را نیز مطلع نکرد.

نیکزاد تصریح کرد: در دو سالی که از دستگیری نوری می گذرد، علی رغم اینکه خانواده اش دو برابر او به سوئد سفر کرد هستند اما مقامات آن کشور اجازه این ملاقات را ندادند هستند. شورای اسلامی از دولت سوئد می‌خواهد برای جبران خسارات مادی و معنوی هر چه سریع‌تر از تخلفات جلوگیری و عاملان آن را بازخواست کند.

وی تاکید کرد: از قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می خواهیم که از تمامی فرصت های لازم برای آزادی این شهروند ایرانی و پاسخگویی دولت سوئد استفاده کرده و اقدامات لازم و مناسب را برای اجرای عدالت انجام دهند.

نایب رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: مسکن یکی از موضوعات مهم کشور به ویژه در فصل تابستان است. وضعیت اجاره بها در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ به غم بزرگی تبدیل شده است. با توجه به هنر. 3 و 31 قانون اساسی تامین مسکن مناسب بخشی از اینها حقوق مردم و وظایف دولت است. البته راهکارهای کوتاه مدتی نیز در این زمینه ارائه شده است، اما شاید این راهکارها به جای درمان، تسکین دهنده تلقی شوند.

نیکزاد افزود: درمان ریشه ای معضل مسکن تنها با تولید انبوه مسکن امکان پذیر است که در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده و زیرساخت های قانونی آن توسط شورای اسلامی شهر به قانون تبدیل شده است.

وی افزود: اجرای قانون جهش تولید و عرضه مسکن نیازمند عزم همگانی است که دو محور اصلی آن تامین مسکن و پرداخت تسهیلات بانکی است.

نایب رئیس شورای اسلامی ادامه داد: ماده 4 قانون جهش مسکن در این خصوص مصوبات هیئت پول و اعتبار آن زمان را تصویب کرد و با تصویب آن شبکه بانکی موظف شد حداقل 20 درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اما متاسفانه شاهد بی میلی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این قانون هستیم.

نیکزاد تصریح کرد: همچنین تسهیلات بازسازی مسکن روستایی با وجود مصوبه شورای مسکن اجرایی نشده است. شورای اسلامی شهر با تاکید بر اجرای مصوبات قانونی خود چشم به راه نهادهای مسئول است | بیشتر ▼ قانون را اعمال کنید و از تفسیر قانون در این زمینه یا مواردی مانند قانون ارزشیابی معلمان خودداری کنید.

وی تاکید کرد: در پایان 31 تیرماه سالروز تولد دانشمند و ریاضیدان ایرانی خوارزمی را که روز ملی فناوری اعلام شده است گرامی می دارم. زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی به دنبال روزنه ای به سوی نور و آگاهی علم بود، نخبگان ایرانی دانش الگوریتم ها را پایه گذاری کردند و تلاش ها و اکتشافات او در این زمینه دانشی را که مبنای محاسبات رایانه ای است برای بشر به ارمغان آورد. . .

نایب رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز چیزی جز فناوری نمی تواند حکمرانی ما را به هوشمندی برساند و ما را در حل مشکلات کشور یاری کند، گفت: این روز را به خانواده بزرگ فناوری تبریک می گوییم. می توان من می گویم و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می خواهم که در این زمینه به فعالیت خود سرعت ببخشد متاسفبه ویژه تکمیل شبکه ملی اطلاعات، انجام اقدامات اساسی و اساسی.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید