بیانیه خانواده حمید نوری در اعتراض به محاکمه وی در سوئد


ساعت: 18:40
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835963

خانواده حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد با صدور بیانیه ای نسبت به محاکمه ناعادلانه در سوئد اعتراض کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خانواده حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد و از اعضای سابق قوه قضائیه با صدور بیانیه ای به تشریح آخرین وضعیت این شهروند ایرانی، نسبت به دستگیری غیرقانونی وی و محاکمه وی در سوئیس اعتراض کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است؛

پلیس سوئد در تاریخ 9 نوامبر 2019 یک شهروند ایرانی را به اتهامات واهی به اتهامات واهی دستگیر کرد. مدت ها بود که خانواده ای از عنوان کیفرخواست و وضعیت آن اطلاعی نداشتیم. حتی با معاینات بعدی که داشتیم تا مدت ها نمی توانستیم خبری از وضعیت او بگیریم. اما بر اساس موازین حقوق بشر، دولت بازداشت کننده موظف است فوراً به خانواده فرد بازداشتی اطلاع داده و محل بازداشت را اعلام کند.

اقدام دولت سوئد در بازداشت این شهروند ایرانی تا زمان اطلاع خانواده وی می تواند یک مورد ناپدید شدن اجباری باشد. علاوه بر این، وقتی مطلع شدیم که آقای حمید نوری در سوئد دستگیر شده است، بیش از دو سال است که نتوانسته بود با آقای نوری ملاقات کند. حتی در چند مورد که شخصاً به سوئد سفر کردیم، متاسفانه اجازه بازدید به ما داده نشد. او نزدیک به دو سال و نیم است که در انزوا به سر می برد.

از همان ابتدای دستگیری آقای نوری و همچنین نحوه تحقیق و مستندسازی دادستان از وی، مشخص بود که چنین اقدامی اساساً یک اقدام کاملا سیاسی و غیرحرفه ای بوده است. قوه قضائیه سوئد بدون انجام تحقیقات کامل و مستقل و صرفاً بر اساس اظهارات مغرضانه و مغرضانه برخی افراد با دلایل کافی برای انتقام جویی و خصومت شخصی و سیاسی، حکم بازداشت آقای نوری را صادر کرده است. دادستان محترم در انجام تحقیقات خود هیچ گاه از خانواده یا وکلای خانواده تقاضای ارائه مدارک و مستندات مربوط به پرونده نکردند. علاوه بر این، آقای نوری اجازه ارائه مدارک دفاعی را نداشت. در واقع با نقض حقوق اساسی دادرسی عادلانه، دادستان صرفاً اظهارات و شواهد علیه متهم را بدون ارائه مدارک علیه متهم به دادگاه ارائه کرد. بر این اساس، دادستان حتی تکلیف اولیه قانونی خود را برای انجام تحقیقات فراموش کرده است.

علاوه بر اقدامات دادستان، دادگاه عادل از همان ابتدای رسیدگی به حقوق اولیه متهم نیز بی توجهی کرد. متهمی که چندین ماه در بازداشت به سر می برد و از حقوق اولیه خود از جمله دسترسی به پزشک به ویژه چشم پزشک برای ملاقات با خانواده محروم بود، طبیعتا از نظر روحی و حتی جسمی قادر به دفاع موثر از خود نیست. در این شرایط وقتی قاضی محترم در جلسه خود در ابتدای سخنان خود وضعیت روحی و جسمی و بی توجهی زندان و قوه قضائیه را به این حقوق اساسی مطرح کرد، قاضی محترم اظهار داشت که اینجا جای طرح این حقوق نیست. مسائل

اما مردی 60 ساله به دلیل نداشتن عینک مناسب حتی نتوانسته پرونده را بخواند. علاوه بر این، دادستان و شاکیان در جلسه حدود 80 روز صحبت کردند در حالی که مجموعا کمتر از 8 روز به متهم مهلت داده شد. در همان زمان دادستان تعداد زیادی شاهد متخصص و غیرمتخصص را برای متهم فراخواند و وکلای خانواده متهم با همین تعداد شاهد متخصص و غیرمتخصص برای اظهار نظر تخصصی و حضور در دادگاه حضور یافتند. مهمتر از آن، اقدامات دادستان در صدور کیفرخواست و عدم توانایی وی در تحقیق کاملاً مشخص است، اما دادگاه نه تنها حکم بازداشت یک تبعه بیگناه خارجی را صادر کرد، بلکه به اقدامات غیرقانونی دادستان نیز توجهی نکرد.

موارد زیر مواردی است که از نظر خانواده حقوق اساسی آقای نوری در این پرونده نقض شده است:

1. دستگیری: او در بدو ورود و جلوی دید همه مسافران با اقدامات خشونت آمیز پلیس سوئد دستگیر شد که باعث شوک روحی شدید آقای نوری شد.

2. عدم اطلاع: متأسفانه علیرغم توجه قانونی به اطلاع خانواده در مورد دستگیری، خانواده از سوی قوه قضائیه و پلیس سوئد مطلع نشدند و این موضوع باعث نگرانی شدید خانواده شد و تا مدت ها خانواده هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند. وضعیت آنها

3. تماس: اولین تماس با محدودیت های فراوان بعد از 7 ماه با همسر به مدت چند دقیقه برقرار شد که در آن هیچ مکالمه ای به جز در شرایط عادی مجاز نبود.

4. نحوه ماندن: آنها پس از بازداشت ناعادلانه بیش از 30 ماه در یک سلول 6 متری در انزوا زندگی می کنند و همین امر باعث شده تا فردی که مجبور است با چند ده نفر روبرو شود، فشارهای غیرعادی وارد شود. هماهنگی کامل و حمایت کامل دادگاه سوئد، قوه قضائیه، پلیس و دادستانی.

قوه قضائیه سوئد به مدت دو سال اجازه ملاقات با خانواده را نداد و اولین ملاقات در ۲۵ ماه گذشته ۲۵ دقیقه برای دختر، پسر و همسر در حضور پلیس تعیین شد.

5. سلامت: متأسفانه علیرغم شعارهای حقوق بشری از خدمات پزشکی محروم شد و به دلیل ضعف بینایی و تأکیدات مکرر بر وی در دادگاه، اقدامی برای رفع مشکل وی صورت نگرفت و مطالعه مدارک را با مشکل مواجه کرد. . این یکی از سنگین ترین فشارها بر آنها بود.

یک روز قبل از اینکه کیفرخواست دروغ بود، شهادت او مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تمرکز آقای نوری قبل از شروع دادگاه نقض شد.

علاوه بر این، یکی از لحظات عجیب و بد این پرونده توهین شاکیان به آقای نوری و خانواده اش است که منجر به آزار و اذیت های زیادی برای وی در دادگاه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید