ایران حکم دادگاه سوئد برای حمید نوری را به شدت محکوم کرد


ساعت: 19:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883211

سخنگوی وزارت امور خارجه رای دادگاه سوئد در خصوص حمید نوری را به شدت محکوم کرد و گفت: ایران محتوای بیانیه دادگاه و رای غیرقانونی دادگاه را اساساً مردود، مخدوش و غیرقابل قبول می‌داند و در عین حال به شدت اعتراض می‌کند. تصمیم دادگاه خسارت وارده به سوئد را جبران خواهد کرد. به همین دلیل مسئولیت روابط دوجانبه را بر عهده دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (پنجشنبه) سوم تیرماه به بیانیه رسانه ای دادگاه سوئد در خصوص اتهامات حمید نوری، تبعه ایرانی زندانی در سوئد، واکنش نشان داد.

به گزارش فارس، دادگاه سوئد امروز حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد.

در نوامبر 2018، ‘حمید نوری’ افسر سابق دادگستری که در سال 1370 بازنشسته شد و از آن زمان تاکنون به صورت آزاد فعالیت می کند، برای رسیدگی به اختلافات خانوادگی دختر خوانده اش به سوئد سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس این طرف دستگیر شد. از آن زمان تاکنون در سلول انفرادی به سر می برد. کیفرخواست حمید نوری بر اساس ادعای نادرست تعدادی از اعضای گروه تروریستی مبنی بر اینکه وی در مقطعی زندانی آنها بوده است، صادر شده است.

* محکومیت بیانیه صادر شده

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارات گفت: جمهوری اسلامی ایران این بیانیه سیاسی را که شامل اتهامات بی اساس و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضایی کشورمان است رد می کند. و همچنین اعلام حبس ابد برای آقای حمید نوری. را به شدت محکوم می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه امروز در حین صدور حکم قرائت شد نشان می دهد که قوه قضاییه سوئد به جای پاسخگویی به مردم ایران، به یک گروه تروریستی اجازه فعالیت در آن کشور داده و مسئولیت بین المللی خود را در زمینه مبارزه بی رویه زیر پا گذاشته است. تروریسم در واقع از تروریسم حمایت و تشویق کرد.

کنعانی در ادامه تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران مسلم است که پرونده آقای حمید نوری صرفا بهانه ای برای اقدام سیاسی بدون استناد واقعی و قانونی است.

* سوئد در بستر روابط خوب دو کشور با صرف مبالغ هنگفت تسلیم اهداف شوم دستگاه تبلیغاتی گروهک منافقین شد.

سخنگوی سازمان دیپلماسی همچنین تصریح کرد: از عمق خباثت گروهک تروریستی منافقین که تاریخچه ای پر از جنایات و خیانت ها علیه ملت ایران و حتی مردم عراق در دوران تاریکی دارد تعجب نمی کنیم. از دیکتاتوری صدام با این حال، ما عمیقا متاسفیم که سوئد در پیشینه روابط خوب دو کشور، تسلیم اهداف جنایتکارانه دستگاه تبلیغاتی گروهک منافقین شده و مبالغ هنگفتی را خرج کرده و سیستم قضایی خود را در خدمت آنها قرار داده است. اهداف جنایتکارانه و به طور موثر تروریسم را پاکسازی کرد.

کنعانی معتقد است: فریب گروهک منافقین در استکهلم و تمرکز و فشار بر آنها و رسانه های معاند در اطراف محل صدور بیانیه دادگاه، نشان از این دارد که آنها فقط در صدد تحمیل نتیجه دلخواه خود به دادگاه است. متأسفانه سیستم قضایی سوئد تسلیم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آقای حمید نوری دو سال و نیم پیش در بدو ورود به فرودگاه استکهلم در پی یک سناریوی از پیش طراحی شده و متقلبانه توسط عناصر گروهک تروریستی توسط پلیس سوئد دستگیر شد. آنها به وضوح اعتراف کردند. بنابراین، اساس دستگیری توسط مقامات مربوطه سوئد مخدوش شد.

کنعانی افزود: آقای نوری در مدت 30 ماه انفرادی خود از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محروم و مورد سوء استفاده سیستماتیک از جمله ضرب و شتم ماموران زندان قرار گرفت. وی همچنین به دلیل آزار و اذیت از جمله عدم دسترسی به پزشک، نتوانست کیفرخواست صادره از سوی دادستان را به طور کامل بخواند. بنابراین رفتار و محدودیت های اعمال شده بر آقای نوری مصداق بارز نقض حقوق بشر توسط مدعیان حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: آقای نوری در محاکمه به صورت غیرقانونی بر اساس دروغگویی، سازماندهی صحنه و ارائه شاهدان دروغین به گروهک تروریستی منافکین تحت جو و فشار شدید روحی و روانی بر این گروهک محاکمه شد. گروهی که حکمی را که دادگاه از قبل به آنها داده بود، اعلام کردند و با توجه به سابقه ای که از آنها می دانیم، اصرار بر اجرای آن به هر طریقی داشتند.

* ما سوئد را مسئول خسارات وارده به روابط دوجانبه می دانیم

کنعانی تصریح کرد: متأسفانه مقامات قضایی سوئد علیرغم ادعای استقلال رأی، در جریان محاکمه کاملاً جای خود را به گروهک تروریستی منافقین دادند و حتی به آقای نوری اجازه ندادند تا شاهدان خود را در دادگاه حاضر و از حق شما دفاع کند. هستند همچنین دادگاه در بیست و هفتمین جلسه خود با برقراری ارتباط تصویری مستقیم با پایگاه منافقین در کشور اخیر و با هماهنگی دادستانی آلبانی، فرصت کافی را در اختیار اعضای این گروهک قرار داد. همچنین در جریان رسیدگی به این پرونده، سیستم قضایی سوئد به وکلای آقای نوری تنها چند روز فرصت داد تا از خود دفاع کنند که با توجه به زمان داده شده به شاکیان برای تشکیل پرونده، بسیار کوتاه و ناعادلانه بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: با عنایت به موارد فوق، جمهوری اسلامی ایران محتوای بیانیه دادگاه از جمله رای غیرقانونی دادگاه آقای نوری را اساساً مردود، مخدوش و غیرقابل قبول می داند و به شدت به تصمیم دادگاه اعتراض دارد که هیچ توجیهی ندارد. و صلاحیت قضایی قانونی است، سوئد را مسئول خسارات وارده به روابط دوجانبه به دلیل آن می داند.

به گزارش فارس، قاضی سوئدی حمید نوری، شهروند ایرانی مقیم سوئد را به اتهامات بی اساس به حبس ابد محکوم کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داد که وکلای حمید نوری ممکن است به این حکم اعتراض کنند و در این صورت دادگاه تجدیدنظر مجدداً این حکم را بررسی خواهد کرد.

اخیرا حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه در گفت و گوی تلفنی با همتای سوئدی خود خواستار آزادی فوری نوری شده و وزیر امور خارجه سوئد نیز گفته است که دولت و قوه قضائیه این کشور تحت تاثیر تبلیغات گروهک منافقین قرار نگرفته اند.

امیرعبداللهیان در 30 بهمن ماه 1400 در دیدار با همتای سوئدی خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به وضعیت حمید نوری اشاره و تصریح کرد: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف توطئه هایی قرار گیرد. گروهک تروریستی منافقین . 24 اردیبهشت ماه، امیر عبداللهیان در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوئد، بازداشت و محاکمه حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد را غیرقانونی خواند و خواستار آزادی فوری وی شد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بازداشت و محاکمه شهروند ایرانی حمید نوری را غیرقانونی می داند و خواستار آزادی فوری وی است. جای تاسف است که یک گروه تروریستی که سوابق جنایاتش علیه مردم ایران و حتی عراق در دوران بعث صدام مشخص است، فضای تصنعی این محاکمه را در سوئد به خود گرفته است.

ناصر کنعانی دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که انتظار می رود دولت سوئد مقدمات آزادی حمید نوری را در اسرع وقت فراهم کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید