دبیرکل سازمان ملل درباره فروپاشی کامل نوار غزه به شورای امنیت هشدار داد

به گزارش خبرگزاری موج


سخنران استفان دوجاریک ملل متحد او روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد با در نظر گرفتن میزان تلفات انسانی در غزه نامه با استناد به ماده 99 منشور ملل متحد به رئیس جمهور شورای امنیت ارسال کرده است

این اولین باری است که گوترش از زمانی که در سال 2017 به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد به دست گرفت، این کار را انجام می دهد. ماده 99 منشور سازمان ملل می گوید که “دبیر کل می تواند در مورد هر موضوعی که به نظر او ممکن است نگهداری را به خطر بیندازد به شورای امنیت گزارش دهد. صلح و امنیت بین المللی».

گوترش در آن نامه گفت: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه، ارسال کمک های بشردوستانه را حتی به صورت محدود «غیر ممکن می کند».

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: وضعیت غزه می تواند صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه جهانی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند.

این مقام ارشد سازمان ملل در این نامه از اعضای شورای امنیت خواسته است که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار وارد کنند و خواستار آتش بس بشردوستانه شده است.

گوترش در آن نامه گفت: «هیچ گونه حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ کجای غزه امن نیست «جامعه بین‌المللی موظف است از تمام نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: وضعیت غزه بدتر شده و در حال تبدیل شدن به یک فاجعه با عواقب جبران ناپذیر برای فلسطینیان و برای صلح و امنیت در کل منطقه است.

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) که در غزه کار می کند، روز چهارشنبه به وقت محلی گفت که این منطقه در حال حاضر به “یکی از خطرناک ترین مکان ها در جهان” تبدیل شده است.

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک اضافه کرد که با موج جدیدی از پناهجویان در جنوب غزه، وضعیت هر لحظه بدتر می شود.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد تا روز سه شنبه بیش از 16000 نفر در حملات اسرائیل به غزه از 7 اکتبر تاکنون کشته شده اند. این وزارتخانه در آخرین به روز رسانی خود درباره وضعیت بهداشتی در غزه اعلام کرد که حدود 41000 نفر زخمی شده اند. هزار نفر دیگر نیز مفقود شده اند.

این وزارتخانه مستقر در رام الله در کرانه باختری، گزارش های خود را با داده های بیمارستان های غزه که توسط حماس اداره می شود جمع آوری می کند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که نیروی هوایی این رژیم در 24 ساعت گذشته حدود 250 هدف حماس را در غزه بمباران کرده است. سازمان های بشردوستانه خواستار پایان دادن به این حملات شده اند.

سازمان بشردوستانه پزشکان بدون مرز خواستار توقف فوری «حملات بی‌مورد و بی‌رحمانه» به غزه شده است. این سازمان همچنین اعلام کرد که بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز غزه فاقد تجهیزات پزشکی است.

در 15 اکتبر 2023، گروه های مقاومت فلسطینی عملیات غافلگیرانه ای به نام “طوفان الاقصی” را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از 45 روز درگیری بین اسرائیل و حماس در 3 دسامبر 1402 به پایان رسید. آتش بس موقت چهار روزه یا توقف تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل برقرار شد.

در پی پایان آتش بس موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی از توافق بین حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت 48 ساعت خبر داد. حماس همچنین اعلام کرد که با قطر و مصر برای تمدید آتش بس موقت بشردوستانه بر اساس همان مفاد آتش بس قبلی به مدت 2 روز دیگر به توافق رسیده است.

سرانجام در صبح روز جمعه 10 دسامبر 2023 آتش بس موقت پایان یافت و رژیم اسرائیل حملات خود را به غزه از سر گرفت. این رژیم برای پاسخ به حملات غافلگیرانه «طوفان الاقصی» و جبران شکست آن و توقف عملیات مقاومت، تمامی گذرگاه های نوار غزه را بسته و این منطقه را بمباران کرد.


آیا این خبر مفید بود؟