دخالت مجلس در مشکلات توزیع برنج در کشور/ 140 هزار تن برنج در راه استان های هدف


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1808976

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص مشکلات حوزه توزیع برنج گفت: هفته آینده وزیر و معاونان میهمان کمیسیون کشاورزی خواهند بود و اصلاح این روند بررسی می شود.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ایرنا . وی در خصوص رونق بازار برنج امروز و رشد بی رویه این کالای اساسی گفت: رصدهای ما نشان می دهد که کشور ما سالانه به حدود 3 میلیون و 200 هزار تن برنج نیاز دارد که بسته به بارندگی و شرایط آب و هوایی حدود دو تا دو میلیون تن است و خودمان تولید می کنیم. 200 هزار تن برنج در کشور

تولید و واردات برای پوشش مصرف داخلی برنج

وی گفت: سالانه حدود 800 هزار تن تا یک میلیون تن برنج در کشور تحت پوشش واردات قرار می گیرد و این در حالی است که نشست های ما با تولیدکنندگان و مدیران سه استان شمالی نشان می دهد که خود ما این فرصت و فرصت را داریم که تحت پوشش قرار دهیم. تمام برنج های کشور فقط در سه استان شمالی مصرف می شود.

عسگری گفت: البته برای رسیدن به این میزان تولید از جمله اصلاح زهکشی و … مشکلاتی داریم که ما در کمیته کشاورزی پیشنهاد داده ایم این اعتبار در بودجه 1401 دیده شود و همه اینها در حالی است که در فارس و این امکان وجود دارد. استان‌های اصفهان: «ما نیاز به کشت صنعتی برنج داریم، بنابراین ظرفیت بالقوه برای تولید داخلی وجود دارد.

بی نظمی ها و حکومت داری ضعیف مشکل توزیع برنج را در کشور تشدید کرده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متأسفانه بی‌توجهی‌ها و سوء مدیریت‌ها در 8 سال گذشته به همراه خشکسالی‌ها باعث شده تا به حداکثر ظرفیت تولید برنج برسیم، اما نکته اینجاست که برای پوشش این کسری 800 هزار تنی، وزارت جهاد کشاورزی موظف به قانون است، «عرضه به موقع و توزیع به موقع در زمان افزایش قیمت ها، پس از لغو قانون انتزاع، در پایان سال گذشته این توجیه را از وزارت کشاورزی گرفتیم و مسئولیت برنامه ریزی را برگرداندیم. و تطبیق کامل از وزارت زراعت به وزارت زراعت.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد باید سه ماه پیش این کسری را جبران می کرد و در انبارهای مقصد ذخیره می کرد و زمزمه های گران قیمت را در اسرع وقت به بازار تزریق می کرد. متاسفانه این امر با تاخیر انجام شد و برنج کافی برای عرضه و تقاضا عرضه نشد و این کالای اساسی گران شد و بازار برنج را مختل کرد.

140 هزار تن برنج زمین‌گیری و به استان‌های هدف ارسال شد/ نظارت قوه قضائیه بر توزیع

محمدجواد عسکری گفت: این مشکلات تا جایی ادامه داشته که طی روزهای اخیر شخصاً به بندرعباس و اسکله شهید رجایی رفته و با اقدامات لازم، تخلیه برنج را تسریع کرده و بالغ بر 140 هزار تن برنج تخلیه شده را مستقیماً به توزیع کنندگان انتقال داده و به آن ها برسانم. بازار می کند و به انبارها نمی رود

وی هفته آینده جلسه ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مسئولان اجرایی برگزار کرد و گفت: استان هرمزگان نیز با هماهنگی از ما خواستند که بر این روند نظارت داشته باشیم تا دستور فوری آنها سرعت تخلیه را افزایش دهد. و حمل برنج به استان هایی که نیاز است.

وی در خصوص قیمت برنج نیز گفت: این مشکل زمانی تشدید شد که اشتباه دیگری واردات را در همان مدت ممنوع کرد و کمبود برنج در بازار تشدید شد و برندگان را بر آن داشت تا با حفظ و تحویل گرانی این مشکلات را تشدید کنند.

روند قیمت گذاری برنج در شورای اقتصاد

این نماینده مجلس گفت: قبل از قیمت گذاری برنج از بالا به پایین بود، اما مجلس و کمیسیون کشاورزی با تشکیل شورای اقتصاد این محصول تصمیم این شورا را که شامل 6 تولیدکننده آگاه و متخصص است، رها کردند. وزير كشاورزي و وزير كشاورزي رييس سازمان برنامه و بودجه بيشترين آراي توليدكنندگان را خواهد داشت و روند قيمت گذاري با حضور دو نماينده فاقد حق رأي توسط آنها پيشنهاد و تصويب مي شود. و فقط این روند را دنبال کنید.

وی گفت: این اتفاق امروز برای تولیدکنندگان خوب است و آنها هستند که با تحلیل هزینه کاشت و نگهداری و برداشت قیمت هر کیلوگرم برنج و سود تولیدکننده، طرح تضمینی خرید و امنیت غذایی مصوب سال 96 را تصویب می کنند. 15 رسید به تنظیم بازار مواد غذایی کمک می کند و وزارت کشاورزی موظف است قبل از هر تردیدی کالاهای مورد نیاز را خریداری، واریز و تحویل دهد.

وزارت جهاد کشاورزی در خط مقدم مبارزه با فساد نهادینه شده در عرصه های مختلف قرار دارد.

عسگری گفت: متأسفانه در 8 سال گذشته فضای فساد در وزارت کشاورزی نهادینه شده است و همه کارکنان از جمله ما تمام تلاش خود را برای بازگرداندن این فضا انجام می دهیم و تا کنون میزان فساد در دامپروری و دامپروری و دامپروری و دامپروری به حدی رسیده است. واردات کود.آفت کش ها.بذور کاهش چشمگیری داشته است و امیدواریم با ادامه این روند این مشکلات حل شود و آرامش به کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بازگردد.

رئیس کمیته کشاورزی در پایان هفته جاری از دیدار با وزیر کشاورزی برزیل خبر داد و گفت: ما تحت تعقیب بودیم و اتفاقات خوبی در این زمینه دیده خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید