درخواست رئیس قوه قضائیه از قضات: از همدردی بی مورد و صدور احکام سبک برای عوامل اصلی اغتشاشات خودداری کنید. این ظلم به مردم و آینده است

درخواست رئیس قوه قضائیه از قضات: از همدردی بی مورد و صدور احکام سبک برای عوامل اصلی اغتشاشات خودداری کنید.  این ظلم به مردم و آینده است

روز جدید حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع دستگیرشدگان حوادث اخیر گفت: دلسوزی های بی مورد و احکام ضعیف از عوامل اصلی ظلم به مردم و آیندگان است اما در در عین حال افرادی که در اغتشاشات اخیر شرکت کرده اند باید جزو عناصر کمتر مقصر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی در ادامه سلسله نشست های تخصصی خود، روز چهارشنبه (30 مهرماه) همزمان با هفته وحدت و ولادت با سعادت مقدس با جمعی از روحانیون استان تهران دیدار کرد. پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (علیه السلام).

رئیس قوه قضائیه در ابتدای سخنان خود ضمن عرض سلام و تبریک میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (علیه السلام) و گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: زنده ایم. در یک لحظه خاص از آب و هوا؛ در این زمان خداوند به ما این فرصت را داده است که در موقعیت خطرناکی قرار بگیریم. بنابراین باید از این موقعیت قانونی برای تحقق آرمان های الهی و خدمت به نظام اسلامی و مردم استفاده کنیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به انتظارات و حقوقی که مردم از قضات به ویژه قضات دارند، گفت: ما قضات باید از جهات مختلف از جمله در کلام، رفتار، اخلاق و برخورد عادلانه بالاترین معیارها و معیارها را داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه بر لزوم آسیب شناسی جامع و همه جانبه دستگاه ها و رویه های مختلف قضایی تاکید کرد و ضمن توصیه به قضات برای مشارکت همه جانبه در این روند آسیب شناسی گفت: ممکن است در برخی ارگان ها و رویه های قضایی مشکلات و کاستی هایی وجود داشته باشد که آگاه ترین افرادی که این مشکلات و کاستی ها را دارند خود قضات و مسئولان دادگاه هستند. بنابراین، همه آنها باید برای حل چنین مشکلاتی با یکدیگر همکاری کنند.

محسنی اژعی در ادامه خطاب به قضات گفت: هر یک از شما که برای حل مشکلات قوه قضائیه ایده، برنامه و برنامه ای دارید و توانایی حل این مشکلات را دارید با امکانات و فرصت های موجود ضمن تامین تدابیر اقدام کنید، آمادگی خود را اعلام کنید. و مطمئن باشید که از آن استقبال می کنیم.

قاضی القدات در این خصوص ضمن برشمردن برخی موضوعات اولویت دار در قوه قضائیه گفت: استفاده از دیدگاه ها و تصمیمات عملیاتی قضات خبره و آگاه به زوایای و ابعاد مختلف رسیدگی قضایی از اولویت های ما در چند وقت اخیر بوده است. همانطور که در سند تبدیل نیز آمده است. بر این اساس، روسای کل دادگستری و همچنین نخبگان کشور می توانند دیدگاه های پیشگامانه خود را در خصوص موضوعات اولویت دار مانند «کاهش تعداد پرونده ها»، «کاهش زمان و روند رسیدگی»، «تقویت صدا» و «نحوه برخورد» ارائه کنند. مردم و احترام به مشتریان.

رئیس کل دادگستری با اشاره به اهمیت تکریم ارباب رجوع و برخورد محبت آمیز قضات و ضابطان قضایی با مردم گفت: گاهی تأثیر و تأثیری که رفتار و گفتار ما به عنوان یک ضابط قضایی بر ذهنیت و نگرش مردم و طرفین می گذارد، می شود. این از حکمی است که ما صادر کردیم. بنابراین حسن خلق و خوش اخلاقی قاضی و روابط محترمانه و متین او با اصحاب دعوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه دیدار با قضات روحانی، از طرح پرسش از اغتشاشات اخیر طفره رفت و ضمن ارائه تحلیلی مستند از اهداف و اهداف عناصر اصلی و پشت پرده این پرونده ها، اظهار داشت: بدون شک چنین حوادثی که دست های پشت صحنه از دید دشمنان نمایان است، نباید باشد. این امر ما را از حرکت و پیشرفت در بخشهای مختلف باز می دارد و ما کارکنان در قوای مختلف از جمله قوه قضائیه باید شبانه روز مجدانه و خالصانه تلاش کنیم تا راه خدمت به مردم و نظام اسلامی را طی کنیم و حتی برای لحظه ای نهضت جهادی مان انجام دهد. این مهم را متوقف یا نادیده نگیرید.

محسنی اجیعی در ادامه با اشاره به موضوع دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر، به قضات دستور داد تا از ساده لوحی و دلسوزی ناروا و صدور احکام خفیف نسبت به عوامل اصلی این اغتشاشات پرهیز کنند و بین آن عناصر اصلی و کمتر مجرم و مجرم تمایز قائل شوند. مردم غفلت شده تاکید کرد و گفت: همدلی های نادرست و تصمیمات ضعیف از عوامل اصلی ظلم به مردم و آینده است، اما در عین حال باید چندین مرحله آشتی برای افرادی در نظر گرفته شود که جزو عناصر کم گناه محسوب می شوند. اغتشاشات اخیر این افراد در مرحله اول با تعیین قرارها و جابجایی های تعیین شده تا زمان برگزاری دادگاه آزاد می شوند. در مرحله دوم، چنانچه در مدت آزادی و در انتظار محاکمه از عملی که مرتکب شده اند پشیمان و مجازات شده باشند و این ندامت و مجازات را در عمل خود ثابت کنند، صدور حکم مستوجب مصالحه خواهد بود. در مرحله بعد پس از محکومیت و صدور حکم، چنانچه حسن رفتاری از خود نشان دهند و ضمانت عدم ارتکاب مجدد جرم را داشته باشند، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید