درگیری شدید در پایتخت لیبی سه کشته و 10 زخمی بر جای گذاشت


ساعت: 16:47
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1893039

خبرنگار الجزیره گزارش داد که در این درگیری مسلحانه در لیبی حداقل سه نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. در همین حال، شهردار پایتخت لیبی از فاجعه‌بار بودن وضعیت در چندین منطقه طرابلس خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش الجزیره، مناطق مرکزی طرابلس پایتخت لیبی پس از نیروهای پایداری شاهد درگیری مسلحانه بین نیروهای دفتر پشتیبانی ثبات و نیروهای تیپ 777 به فرماندهی «هیثم التجوری» بود. پشتیبانی مقر گردان 92 مرتبط با التاجوری را در اختیار گرفت.

بر اساس این گزارش، ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که تبادل آتش در منطقه باب بن غشیر و خیابان الزاویه مرکز شهر و آتش زدن خودروها در یکی دیگر از محلات را نشان می دهد.

خبرنگار الجزیره از کشته شدن حداقل سه نفر و زخمی شدن 10 نفر در این درگیری خبر داد. در همین حال شهردار پایتخت لیبی با اشاره به فاجعه بار بودن وضعیت در چند منطقه از طرابلس گفت: درگیری ها در این شهر ادامه دارد. دانشگاه طرابلس کلاس ها و امتحانات را به دلیل درگیری ها تعطیل اعلام کرد.

سخنگوی اورژانس لیبی در واکنش به این تحول گفت: گزارش‌های زیادی از چندین خانواده گرفتار شده در مناطق درگیری در طرابلس دریافت کرده‌اند و انتظار دارند ده‌ها نفر در مناطق درگیری زخمی شوند.

سخنگوی مرکز فوریت های پزشکی طرابلس در گفتگو با الجزیره از طرف های درگیر خواست تا درگیری ها را متوقف کنند و مسیرهای امنی را برای عبور خودروهای اورژانس و تخلیه مجروحان فراهم کنند.

در عین حال شهرداری طرابلس، پارلمان و شورای عالی دولتی، شورای ریاست جمهوری و دولت های الذبیبه و پاشاگا مسئول وخامت اوضاع هستند.

حکومت وحدت ملی نیز به نوبه خود، درگیری های خشونت آمیز در مرکز طرابلس در محله های پرجمعیت و غیرنظامی را محکوم کرد و اعلام کرد: “رویدادهای کنونی صحنه ای است که ما را به یاد جنگ ها و فجایع گذشته می اندازد.” متاسفم از خیانت و خیانتی که پس از مذاکره برای جلوگیری از خونریزی در پایتخت رخ داد.

به گفته یک منبع نظامی، حومه طرابلس، پایتخت لیبی، شاهد درگیری بین نیروهای وفادار به عبدالحمید الذبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی، و فتحی پاشاقا، نخست وزیر منصوب شده برای تشکیل کابینه بوده است. .

سازمان ملل و ایالات متحده نیز نسبت به تحولات اخیر در لیبی ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده اند که این درگیری ها را از نزدیک زیر نظر دارند و از طرف های درگیر خواسته اند خویشتن داری کنند و برای دستیابی به توافق به گفت وگو پایبند باشند.

باید گفت که لیبی شاهد بحران سیاسی ناشی از درگیری دو دولت است. اول دولت پاشاگا که توسط مجلس تعیین می شد و دوم دولت الذبیبه که از واگذاری قدرت جز به دولتی که مجلس تازه منتخب منصوب می کرد خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید