در صورت تسلیم شدن بانک رفاه برای پرداخت مستمری بازنشستگان مشکل خواهیم داشت

در صورت تسلیم شدن بانک رفاه برای پرداخت مستمری بازنشستگان مشکل خواهیم داشت

در شرایطی که پیش بینی می شد بین 100 تا 200 هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی های دولتی برای صندوق بیمه اجتماعی در بودجه پیش بینی شود یا ردیف خاصی برای آن در نظر گرفته شود، تنها 16 هزار میلیارد تومان برای آن پیش بینی شد. سازمان بیمه در بودجه امسال بنابراین، به نظر می رسد که دولت تنها هزینه های جاری اداره سازمان را در نظر گرفته است. این در حالی است که ردیف بودجه صندوق ملی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان و ردیف بودجه مربوط به صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز 112 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود. این در حالی است که کل مجموعه وزارت کار 242 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است.

سایر اعتبارات مربوط به این وزارتخانه از جمله فولاد و تامین اجتماعی روستایی که دولت به دلیل نکول و وصول بدهی به آنها بدهکار است، وضعیت بهتری ندارد و نسبت به کل بدهی دولت مبالغ ناچیزی در نظر گرفته شده است و برای آینده تعیین شده است. سال

در این راستا نوعی تبعیض بین سازمان های دولتی و غیردولتی احساس می شود. مهرداد دارانی (کارشناس تامین اجتماعی) در این باره توضیح می دهد: سازمان تامین اجتماعی در سال 1401 ماهانه 35 هزار میلیارد تومان هزینه جاری داشته است که این میانگین هزینه ماهانه در شرایطی وجود دارد که دولت حدود 600 هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکار است. این میزان بدهی و هزینه در شرایطی وجود دارد که سازمان از حق بیمه پرداختی کارگران و کارفرمایان و برخی کارگران و کارگران خوداشتغال مانند کارگران ساختمانی و سایر مشاغل آزاد و همچنین وام اجباری از بانک رفاه کارگران، یاری از پرداخت حقوق بازنشستگی و تعهدات خود به این سازمان خودداری می کرد.

وی با بیان اینکه «مدیران ستادی سازمان تامین اجتماعی به ما می گویند اگر تا پایان سال حدود 100 هزار میلیارد تومان بودجه اضطراری برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته نشود، به دلیل حمایت ها با بحران حاد مواجه خواهیم شد، گفت: ضریب 3، 5 صندوق تامین اجتماعی وی افزود: اگر نمایندگان مردم با فشار بر دولت تلاش نکنند بخشی از بدهی دولت به بیت المال را وصول کنند، در پرداخت حقوق جاری که سال آینده به سازمان پرداخت می شود دچار مشکل خواهیم شد. .

دارانی با اشاره به پرداخت نشدن نقدی بدهی های سال های گذشته تصریح کرد: سال گذشته گفته شد به دلیل فشار مجلس و اعتراض مستمری بگیران این سازمان در مقابل خانه ملت، دولت اعلام کرد. با پرداخت 90 هزار میلیارد تومان بدهی در قالب پالایشگاه شازند موافقت کرد، اما در عمل اگرچه وجه نقد تامین اجتماعی واگذار نشده است، اما به نظر می رسد با توجه به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس، همچنان وجود دارد. اختلاف حقوقی بر سر برخی از اراضی متعلق به این مجموعه. قرار بود سازمان تامین اجتماعی آن قسمت از سهم خود در پتروشیمی ها را بفروشد یا در بورس عرضه کند که هیچ کدام انجام نشد و هنوز مبلغی از آن محل وارد صندوق این سازمان نشده است. بنابراین دولت هنوز بدهی خود را نسبت به سال قبل پرداخت نکرده است.

این کارشناس تامین اجتماعی خانه کارگر گفت: هر سال اگر مجلس به نفع سازمان تامین اجتماعی بودجه می داد باز هم برای هر دوره یک سال به سازمان تامین اجتماعی بدهکار هستند. یعنی از مجموع بیش از 400 هزار میلیارد تومان هزینه جاری در هر سال برای تامین اجتماعی، دولت با پرداخت یک چهارم آن با تصویب مجلس، شاید بتواند تنها حدود 100 هزار میلیارد تومان در سال بپردازد. که فقط بدهی سال گذشته و هر سال دوباره است.یک سال عقب افتاده است. دولت و مجلس با این اعتبار بدهی 1400 را با احتساب 100 هزار میلیارد تومان پرداخت کردند و بدهی امسال باقی است.

وی ادامه داد: در سال 1402 بر اساس مصوبات وزارت اقتصاد و شخص آقای خاندوزی، بانک رفاه در سال آینده از طریق سازمان خصوصی سازی مرتبط با این وزارتخانه در بورس فروخته می شود و 33 درصد آن تنها در سال جاری باقی می ماند. سازمان تامین اجتماعی به این ترتیب کمتر از یک سوم آن در اختیار خانواده تامین اجتماعی می ماند و بازنشستگان یک پایگاه مهم معیشتی را از دست می دهند. سازمان تامین اجتماعی هر ماه حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی را تنها از طریق وام این بانک پرداخت می کرد، اما پس از واگذاری بانک رفاه به بخش خصوصی دیگر، این فرصت نیز از بین می رود و دیگر بانک های خصوصی و حتی دولتی برایشان بسیار سخت است. شرایط بسیار بدی مانند رهن و وثیقه ملک تامین اجتماعی و شستا با اعطای وام به آن سازمان موافقت می کند.

دارانی با اشاره به مشکلات عمیق اجتماعی و اجتماعی ناشی از احتمال عدم پرداخت و تعویق حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: متاسفانه قانون نشان نمی دهد که اگر حقوق بازنشستگان در برجی پرداخت نشود، می توانیم دستمزد یا سهم یا بدون نقد خود را به مستمری بگیران و بازنشستگان تقسیم کند. حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی باید هر ماه به صورت نقدی به حساب مردم واریز شود.

وی با اشاره به اینکه دولت افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان را از محل صندوق کشوری و ارتش اعلام کرده است، گفت: فکر می کنم دولت همان مبلغ سال گذشته را برای افزایش حقوق بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی در نظر بگیرد و مجددا صحبت از سال گذشته است که تا روز دوشنبه آنچه را که دیده ایم خواهیم داشت. به نظر می رسد دولت با وجود تورم 70 درصدی مواد غذایی و با وجود تورم بالا نسبت به سال گذشته، بعید است از افزایش بیش از 30 درصدی دستمزد در سایر سطوح خوشحال شود. بخصوص با این سطح بالای کسری بودجه دولت، بعید است که سایر کارمندان و مستمری بگیران به رقمی کمتر از افزایش دستمزد تامین اجتماعی راضی شوند و به همین دلیل دولت تلاش می کند حقوق و مزایای تامین اجتماعی را پایین نگه دارد. برای کنترل هزینه های آن

این عضو مرکزی اتاق کار تهران با بیان اینکه توصیه ما به نمایندگان کارگری در شورای عالی کار این است که هیچ افزایش دستمزد زیر 50 درصد را امضا نکنند، اظهار داشت: در شرایط ترکیه تورم بالا چندین بار در سال و گاهی بیش از امسال 80 درصد دستمزدها بازیابی شد، امسال شاهد بهبودی دستمزدها نیستیم. حتی می توانیم به دنبال اعمال ماده 41 قانون کار در خصوص دستمزد توسط دیوان عالی اداری باشیم. با توجه به اینکه یارانه پنهان در بودجه 120 درصد و هزینه های دولت 46 درصد افزایش یافته است. اما دستمزدها 20 درصد افزایش یافت که نشان می دهد به نظر می رسد زور به تنهایی کارگران را فربه کرده است.

دارانی با اشاره به سبد معیشتی در زمینه پرداخت مستمری و دستمزد کارگران گفت: در تهران حداقل هزینه برای یک خانواده سه نفره به 20 میلیون تومان رسید اما کارشناسان کارگری شورای عالی کار رقم خط فقر را اعلام کردند. به قیمت 18 میلیون تومان . آن هم تا زمانی که دولت برای حداقل سبد پیشنهادی خود رقم 13 و 14 میلیونی را لحاظ کند. بنابراین، به نظر می رسد سال آینده برای کارگران و بازنشستگان سخت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید