دستورالعمل های بهداشتی برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ابلاغ شد


ساعت: 12:42
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888242

سازمان دامپزشکی کشور دستورالعمل سلامت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را ابلاغ کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، این سازمان در اطلاعیه ای دستورالعمل سلامت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را اعلام کرد.

در این اطلاعیه با دسته بندی این دستورالعمل در 2 بند «برنامه هماهنگی و عملیاتی بین سازمانی» و «اطلاع رسانی» آمده است: در حوزه هماهنگی بین سازمانی و برنامه عملیاتی رعایت نکاتی که در ارتباط با حراست بهداشت عمومی از جمله سلامت عزاداران حسینی این امر الزامی است.

لذا اکیپ های سیار و ثابت دامپزشکی در شبکه ها و شهرستان ها (اعم از دامپزشک، کارشناسان، دستیاران و تکنسین های دامپزشکی و بهداشت گوشت) به همراه نماینده ولی فقیه و ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورا حضور خواهند داشت. حسینی از ساعت 7 الی 14 حضور اکیپ های سیار دامپزشکی برای نظارت بر سلامت شهرستان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی الزامی است.

بازرسان بهداشتی موظفند در معاینات بهداشتی قبل از ذبح به علائم آلودگی به انگل های خارجی و دمای دام توجه ویژه داشته باشند و از سوی دیگر نسبت به جمع آوری لاشه ها و ناخالصی های غیرخوراکی زیر نظر دامپزشک شهرستان در محل اقدام نمایند. روش صحیح و حذف آنها از چرخه مصرف.

اطلاع رسانی لازم جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه احتمال انتقال بیماری و بیماری مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت غیربهداشتی (در قالب اطلاعیه، توضیحات شفاهی و …) از روابط عمومی استان ها ادارات و شوراها برای شهروندان از جمله توصیه مهم است در عین حال باید توجه داشت که گوشت حیوانات قربانی باید پس از کشته شدن لاشه مصرف شود. (قرار دادن لاشه بلافاصله پس از کشتار به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه در یخچال و جگر به مدت 48 ساعت).

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان‌ها موظف است «پیام‌ها را برای پخش از صدا و سیما و مساجد، جهت درج در نشریات محلی و استانی، تعیین وقت نماز جمعه با آدرس و شماره تلفن دقیق آماده کند. برای ارتباط با شهروندان؛ تهیه پوسترهای ویژه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و نصب در میادین اصلی شهر، مساجد و کشتارگاه ها و غیره برای حضور مردم برای ذبح حیوانات در کشتارگاه ها. همکاری با خبرنگاران روزنامه های محلی و صدا و سیمای استان در زمینه تهیه عکس، گزارش، اخبار و فیلم از امکانات ارائه شده و انجام شده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی؛ پذیرش سفارش قصابی ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده های پروتئینی از عموم مردم، ذبح دام در کشتارگاه های استان و تحویل لاشه دام قربانی به متقاضیان با برچسب «لاشه قربانی» و اطلاع عموم از وضعیت.

با توجه به اینکه همه ساله تعداد قابل توجهی از مردم مایل به تهیه و ذبح دام و اهدای قربانی به مراکز بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی هستند، توصیه می شود عدم پذیرش و ذبح زنده را به اطلاع متولیان و متولیان این مراکز برسانند. حیوانات و دریافت کمک های مالی به صورت پول یا لاشه قربانی ذبح شده باید در کشتارگاه انجام شود.

بدیهی است با توجه به احتمال تحویل و کشتار دام زنده در سطح شهر توسط افراد ناآگاه، افراد حاضر در اکیپ های سیار در شهرستان های استان نسبت به رصد و ارائه خدمات بهداشتی به لاشه های ذبح شده اقدام و ترجیحاً افراد را به . کشتارگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید