دلایل احیای برجام توسط اروپایی ها/کشورهای غربی می دانند که فشار حداکثری علیه ایران بی اثر است.


ساعت: 09:20
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920253

یک کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی تاکید کرد: اروپا متوجه شده است که حداکثر فشار همه جانبه، تحریم ها و انزوای ایران بی اثر است و به آمریکایی ها هشدار می دهد که خطر ایران جدی است. آنها از قدرت منطقه‌ای ایران آگاه هستند و می‌دانند که کوچک‌ترین اقدام علیه ایران منجر به نابودی پایگاه‌های نظامی اسرائیل و آمریکا در منطقه می‌شود.

غلامرضا خواجه ای کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، گفت: تجربه نشان می دهد که اروپایی ها معمولا ابتکار عمل را به دست می گیرند و پیشنهادهایی برای هموارسازی مسیر توافق هسته ای ارائه می کنند. ایران نیز رضایت کلی خود را اعلام کرد. اما در یک مرحله از توافق، فشارهای آمریکا به اتحادیه اروپا وارد خواهد شد و مذاکراتی که چندین جلسه طول کشید تا به نتیجه برسد، به دلیل فشار واشنگتن بی نتیجه می ماند و اروپا مجبور به عقب نشینی به سمت خود می شود. نقش ریاکارانه . این موضوعی است که منجر به یک روند طولانی مذاکره می شود.

وی تصریح کرد: اگر پیشنهاد اروپایی ها در همان چارچوب برجام قبلی باشد، قابل مذاکره است. اما اگر روند افراط و مداخله آمریکا در امور سیاسی و نظامی ایران ادامه یابد، توافق دور از ذهن است.

خواجه ای با تاکید بر اینکه پیشنهاد مجدد اروپا برای احیای برجام تا حدودی متاثر از تمایل ایران برای از سرگیری فعالیت های هسته ای است، افزود: در واقع اروپایی ها می خواهند ببینند تا کجا می توانند در این مذاکرات از ایران امتیاز بگیرند. در مذاکرات با ایران به این صورت، واضح است که با تجربیات بسیاری که از اروپایی ها و آمریکایی ها داریم، مانند گذشته به آنها اعتماد نخواهیم کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در روابط سیاسی آمریکا و اتحادیه اروپا همواره همکاری و درگیری وجود داشته است، گفت: اروپایی ها از این می ترسند که ایران به سمت سلاح های هسته ای می رود و نمی خواهند چنین ریسکی را بپذیرند. بنابراین با این نگرانی ها به دنبال توافق با ایران هستند.

وی گفت: آمریکایی ها با تمام توان تلاش می کنند فشار بر ایران را افزایش دهند. آنها می خواهند برجام با ایران را در ابعاد نظامی، داخلی و سیاست خارجی به نمایش بگذارند و گسترش دهند تا بتوانند امتیازات زیادی در برجام بگیرند. اما ایران 44 سال است که در برابر فشار آنها ایستادگی کرده است.

حاجایی ادامه داد: اروپا متوجه شد که فشار حداکثری همه جانبه، تحریم ها و انزوای ایران بی نتیجه است و به آمریکایی ها هشدار داد که خطر ایران جدی است. آنها از قدرت منطقه‌ای ایران آگاه هستند و می‌دانند که کوچک‌ترین اقدام علیه ایران منجر به نابودی پایگاه‌های نظامی اسرائیل و آمریکا در منطقه می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه موضوعی که اتحادیه قاره سبز را به احیای برجام واداشت، جدیت ایران در موضوع هسته ای و تضییع نکردن مواضع منطقه ای خود بود، گفت: اروپا در تلاش است این موضوع را به سمت آمریکا و آن سوق دهد. توافقی انجام می شود. اگر اروپایی‌ها بتوانند آمریکا را متقاعد کنند، می‌توان امیدوار بود که این مذاکرات به توافق برسد، ممکن است اما دشوار. در غیر این صورت، اگر آمریکا به مسیر قبلی خود ادامه دهد، مذاکرات به بن بست می خورد و ممکن است به نتیجه نرسد.

وی گفت: ایران بارها اعلام کرده است که مواضع سیاسی و نظامی ما در منطقه غیرقابل مذاکره است و در روند مذاکرات آسیبی نمی بیند و با این شرایط حاضر به مذاکره است.

خواجه ای با اشاره به تخلفات آمریکا از برجام گفت: حتی اگر واشنگتن با تهران به توافق نرسد، باز هم پرونده برجام را برای استفاده باز می گذارد. بایدن و دموکرات ها سیاسی تر از جمهوری خواهانی مانند ترامپ هستند. بایدن با تظاهر به موافقت با توافق و نپذیرفتن آن از سوی ایران، توپ را در زمین ما قرار می دهد و با مانور دادن به آن، افکار جهانی را علیه ایران می چرخاند. علاوه بر این، برجام یکی از خوراک داخلی برای انتخابات ریاست جمهوری دموکرات ها است. برجام بدون توافق نیز برای ژست های سیاسی و برنامه های تبلیغاتی آنها استفاده می شود.

صهیونیست ها از مواضع جمهوری اسلامی می ترسند

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در روند مذاکرات، لابی های قدرتمند صهیونیستی مستقر در آمریکا نیز نقش خود را ایفا می کنند. همکاری آنها با سیاستمداران آمریکایی دوجانبه است و مبادلات اقتصادی و سیاسی زیادی با خود به همراه دارند. آنها می خواهند با اعمال فشارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی ایران را به زانو درآورند تا تهران را وادار به دادن امتیاز در مذاکرات و در نهایت خلع سلاح هسته ای کنند. زیرا ایران هسته ای نگرانی های زیادی برای اسرائیل خواهد داشت و صهیونیست ها از مواضع جمهوری اسلامی می ترسند.

وی با استناد به سخنان یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در ناآرامی های اخیر، با بیان اینکه برجام با اعتراضات در ایران پیش می رود، تصریح کرد: آمریکا در این سه ماه تمام توان خود را برای تحریک و جذب مردم و مردم به کار گرفته است. هدف قرار دادن امنیت داخلی در شعاع سایه شورشیان همراه با فشار اقتصادی، وادار کردن ایران به پذیرش تمامی موضوعات جدید مطرح شده در برجام بود تا به هر نحو ممکن مواضع خود را کوچکتر کند. اما وقتی آمریکایی‌ها دیدند که نقشه‌هایشان در شورش‌ها جواب نمی‌دهد، اروپایی‌ها را برای احیای برجام فرستادند.

خواجه ای در پایان تصریح کرد: با توجه به تاخیر آمریکا در واکنش به بازگشایی برجام و همچنین موارد مطرح شده در برجام جدید که از سوی ایران پیش بینی نشده و نیاز به اصلاح دارد، بعید است که توافق در برنامه کوتاه مدت حاصل خواهد شد و روند مذاکرات تا زمان طولانی ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید