فشار حداکثری علیه ایران نتیجه مطلوب را در بر نداشت


ساعت: 20:10
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834690

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در جلسه استماع تاکید کرد که واشنگتن بازگشت به آژانس بین المللی انرژی اتمی را بهترین راه برای مقابله با برنامه هسته ای ایران می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جلسه استماع سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که بازگشت واشنگتن به آژانس بهترین اقدام در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.

او در جلسه کمیته روابط خارجی سنا روز سه شنبه برای بررسی بودجه وزارت امور خارجه برای سال مالی 2023 گفت: «باید بدون هیچ مقدمه ای بگویم که ما یک موقعیت بسیار چالش برانگیز را به ارث برده ایم: برنامه. برنامه هسته ای ایران مورد تهاجم قرار گرفته و فعالیت های مخرب در سراسر منطقه تشدید شده است.

وی گفت: تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری بر ایران هیچ نتیجه ای در بر نداشته و برعکس به برنامه هسته ای خطرناک تری منجر شده است. مدت زمان پرواز هسته ای ایران از یک سال تا چند هفته است.

وی گفت: اینها مسائلی است که باید به آنها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل بهترین راه برای مقابله با چالش های هسته ای ناشی از ایران است.

او گفت: «به این ترتیب، ما همچنین می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که ایران، که در حال حاضر درگیر ستیزه‌جویی باورنکردنی است، در کوتاه‌مدت به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند یا نتواند به آن دست یابد».

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. علیرغم تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا گفته است که قصد دارد از طریق چندین دور مذاکرات در وین، راه را برای بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت هموار کند، اما تاکنون از انجام هر گونه اقدامی خودداری کرده است.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. از زمان آغاز مذاکرات، دولت آمریکا بارها سعی کرده به جای ارائه ابتکارات عملی برای پیشبرد مذاکرات، کشورهای مختلف به ویژه ایران را متهم به تاخیر در مذاکرات کند.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقاداتی که به این گروه از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

بلینکن در پاسخ به سوال یک سناتور آمریکایی در روز سه‌شنبه گفت که اگر ایران به «سلاح‌های هسته‌ای» دست یابد، تهدیدش در همه زمینه‌ها افزایش خواهد یافت.

او همچنین مدعی است: «توافق [برای بازگشت به برجام]اگر ما به این مهم دست یابیم، به هیچ وجه از توانایی یا عزم ما به همراه متحدان و شرکایمان برای مقابله با آنها (ایرانی ها) در همه این عرصه ها نمی کاهد. ما زمان زیادی را صرف کار با شرکا و متحدان خود در مورد این مسائل می کنیم.»

تعیین ضرب الاجل های نادرست یکی از تاکتیک های غرب در مذاکرات وین در ماه های اخیر برای تحت فشار قرار دادن تیم ایران بوده است، این در حالی است که شواهد مختلف نشان می دهد که تصمیم گیری ضعیف غرب، به ویژه آمریکا، عاملی برای فشار آوردن بر تیم ایران است. صحبت می کند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه 15 فروردین ماه در توئیتی درباره مذاکرات وین نوشت: اگر در مذاکرات وین وقفه ای ایجاد شده به دلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است. ما هرگز با آمریکا زیاده روی نخواهیم کرد. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق قابل دستیابی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید