دلیل محرومیت واریا غفوری کاپیتان استقلال چیست؟

اگر اخبار این هفته را دنبال کرده باشید، یک نام بیشتر شنیده شده است. وریا غفوری کاپیتان استقلال تهران که بیشتر از فوتبال به او شهرت دارد، مدت هاست که به اظهار نظر درباره مسائل اجتماعی شهرت دارد. خودش می گوید: وقتی صحبت از مسائل اجتماعی می شود، دیگر فوتبال برای من در اولویت نیست.

این دیدگاه وریا غفوری باعث عصبانیت او از گروه در قدرت شد. چه می شد اگر یک بار تصویر او حتی در برنامه فوتبال برتر سانسور می شد. فرهاد مجیدی کاپیتان وقت تیم استقلال تهران از این موضوع گلایه های زیادی داشت و از جسارت رسانه ها برای سانسور کاپیتان تیمش صحبت کرد.

تا سال 2017 به ندرت شنیده می شد که وریا غفوری بیانیه سیاسی یا اجتماعی داشته باشد. اگر این حرف را می زد چون در بین عامه بازیکن چندان شناخته شده ای نبود، این حرف ها کمتر شنیده می شد. در سال 2017 وقتی محمدجواد ظریف در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما تحت فشار هستیم چون از فلسطین حمایت می‌کنیم و به این موضوع افتخار می‌کنیم»، وریا غفوری در پاسخ گفت: «آقای ظریف، شما می‌گویید به فلسطین، لبنان افتخار می‌کنید. یمن و سوریه.” اگر تحت فشار هستید، بدانید که این شما نیستید که تحت فشار هستید. در واقع مردم عادی تحت فشار هستند.”

این اظهار نظر آغاز فعالیت برون فوتبالی واریا غفوری در آن سال بود. در واقع از آن تاریخ به بعد وریا غفوری در مورد مسائل دیگری که لزوماً مربوط به فوتبال نبود موضع گیری کرد و جدای از فوتبالیست بودن، نقش یک شهروند علاقه مند به مشکلات کشورش را نیز ایفا کرد. در واقع، وریا از شهرت خود برای بیان صدایی استفاده کرد که معتقد بود صدای اکثریت مردم است.

مواردی مانند زنده نگه داشتن یاد و خاطره سحر خدایاری معروف به ‘دختر آبی’، تکریم مردم کولبران و بیان مشکلات آنها، مشکلات مردم خوزستان و حمایت از اعتراضات آنها، انتقاد از گرانی ها و فشارهای اقتصادی و مواردی از این دست بود. در میان نظرات واریا. آنها بلند شدند

انتقادات واریا غفوری به قدری ادامه داشت که حتی ورزش سه در خبرها نوشت حراست فدراسیون فوتبال از ورزشکاران خواسته در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر احساسی نکنند. خبرگزاری مهر نیز در خبری گزارش داد که وریا غفوری پس از پایان تمرین آبی پوشان در وزارت ورزش دیده شد و حضورش در وزارت ورزش ارتباطی با پست هایش نداشت.

البته ظاهرا این دعوت تاثیری در عملکرد وریا غفوری نداشته است. همانطور که خودش گفته بود «به بیان دغدغه‌های اجتماعی‌اش ادامه می‌دهد» و «از آنجایی که راست می‌گوید، نگران ناراحتی مسئولان نیست».

حالا در سال خداحافظی واریا غفوری بزرگترین مشکل برای او ایجاد شده است. ظاهرا فشارهایی وجود دارد که مانع از تمدید قرارداد او با استقلال و برگزاری بازی خداحافظی اش در این تیم می شود. به همین دلیل برخی از هواداران در مقابل باشگاه استقلال تهران تجمع کردند تا انتقاد شدید خود را از آنچه بی احترامی به کاپیتان استقلال خوانده اند ابراز کنند.

صداوسیما در گزارشی که از وریا غفوری منتشر کرد، عدم تمدید قرارداد را به سن وریا غفوری نسبت داد. این اظهار نظر در حالی مطرح شد که وریا غفوری متولد 1365 بود و دوران فوتبالش به پایان رسیده بود، اما از طرفی سیدجلال حسینی متولد 1377 تا سال گذشته در پرسپولیس تهران قرارداد داشت و هیچکس از او صحبتی نمی کرد. سن!

اوج ماجرا زمانی بود که وریا غفوری در سنندج توییتی منتشر کرد که در آن «کردستان» با خط کردی «کردستان» نوشته شده بود. در این توییت هم از پرچم ایران و هم از هشتگ ایران استفاده شده است.

غفوری شعری از فریدون مشیری را اینگونه دگرگون کرده بود: «من اینجا ریشه در خاک دارم، این خاک اینجا را دوست دارم، چه کثیف باشد چه پاک، تا نفسم می ماند اینجا می مانم…» گزارش شد. اما لحظاتی بعد رستم قاسمی وزیر راه در توئیتی عجیب به این موضوع پرداخت. تاندی واریا را سرزنش کرد و نوشت: «به هر وجب از خاک پاک وطن خون دادیم، پس نقشه شیر گران ایران ذره‌ای هم عوض نمی‌شود!» سیلی مردم غیور ایران هم بر سر است. اونایی که زبونشون از فرش عقلشون بلندتره و از تفرقه حرف میزنن!و فکر میکنن همش یه بازی مثل فوتباله!

رستم قاسمی در اقدامی عجیب وریا غفوری را متهم به تجزیه طلبی کرد. اما واریا در پاسخ گفت: «متاسفانه در چند روز اخیر شایعاتی شنیده می شود که کردستان را با «وای» نوشتم، فقط می خواهم به کسانی که از آن سوء استفاده می کنند بگویم. وطن پرست یا جدایی طلب جانی دارم که هزاران بار فدای ایران می کنم. قلب سه رنگ ایران عزیز را لمس کرده بودم، باز هم می گویم یک جان دارم که هزاران بار فدای ایران می کنم.

البته وریا غفوری اولین ورزشکاری نبود که سعی کرد از تاثیر کلام خود در مسائل اجتماعی و مدنی استفاده کند. قبل از او این اتفاق برای اولین بار در دهه چهل ایران رخ داد. زمانی که گسترش ورزش حرفه ای در کشور همراه با گسترش نهادهای بوروکراتیک باعث رشد کشور شد و ابزار سیاسی به ورزش ایران داد.

در این دوران علیرغم پیشرفت اقتصادی و فرهنگی کشور، خفقان سیاسی و ورزش نیز سیاسی شده بود و در واقع فعالان سیاسی تا حد امکان دست به اقدامات سیاسی زدند. غلامرضا تختی که در واقع مشهورترین چهره تاریخ ورزش ایران است به دلیل اختلافات سیاسی با حکومت محدود شد و اولین ورزشکار مشهور غیرنظامی و سیاسی ایران بود.

پس از تهتی، پرویز کلیچانی بیشتر در عرصه سیاست حضور دارد. او حتی یک بار به دلیل فعالیت های سیاسی و گرایش به احزاب چپ توسط ساواک دستگیر شد و اتفاقاً گرایش به سیاست نیز تحت تأثیر تهتی بود.

بعد از انقلاب نیز چهره هایی مانند ناصر حجازی این چهره مدنی و اجتماعی را برای مردم داشتند. او حتی یک بار از حضور سیاسیون در ورزش انتقاد کرد و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد تا انتقاد خود را نسبت به این موضوع نشان دهد.

همه این ورزشکاران از گلمرضا تهتی گرفته تا پرویز کلیچانی و ناصر حجازی به دلیل انتقاد از برخی تصمیمات حکومتی و حاکمیتی خشمگین بودند. واریا غفوری در حال حاضر گزینه جدیدی است که ناامید کرده است. از او می خواهند به فولاد خوزستان یا تیم دیگری برود تا از محبوبیتش بکاهند. شاید رفتن از استقلال و بازی در تیمی مثل فولاد یا هر تیم دیگری بدترین تصمیم برای او باشد. چون همان فیلمنامه ای است که برای او تنظیم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید