دوست صمیمی برانکو ایوانکوویچ فاش کرد; استاد بازگشت؟

دوست صمیمی برانکو ایوانکوویچ فاش کرد;  استاد بازگشت؟

هومن افاضلی دوستی دیرینه ای با سرمربی سابق پرسپولیس دارد. او در جام جهانی 2006 آلمان آنالیزور برانکو ایوانکوویچ بود و از آن زمان با کروات در تماس بوده است.

این روزها بعد از ناکامی پرسپولیس، دوباره نام برانکو در میانه راه است، بدشان نمی آمد دقایقی با هومن افاضلی صحبت کنیم؛ در حالی که این روزها بعد از ناکامی پرسپولیس، نام برانکو در میان است.

راز موفقیت برانکو در پرسپولیس به عنوان یک دوست صمیمی چه بود؟

برانکو روزی که به ایران برگشت شناخت خوبی از فوتبال و حال و هوای ما داشت. شاید خیلی خوب بازیکنان را نمی شناخت چون نسل فوتبال عوض شده بود، اما ایرانی ها را خوب می شناخت. در این بین با افراد زیادی برای شناخت بیشتر بازیکنان که یکی از آنها من بودم مشورت کرد. به گفته خودش یک پروژه 4 ساله را شروع کرد و موفقیت های زیادی در پرسپولیس کسب کرد. یکی از نقاط قوت و ویژگی های برانکو این بود که در کشورهای مختلف از جمله چین، کرواسی و… کار کرد و قهرمان شد. این تجربه بین المللی نیز به او کمک زیادی کرد تا به ایران بازگردد.

آیا در آن زمان به شما توصیه کرد که به فوتبال ایران برگردید؟

دو بار پرسپولیس به برانکو پیشنهاد داد اما از قضا هر دو بار با من تماس گرفت. بار اول گفتم با بازگشت شما موافق نیستم اما بار دوم به او گفتم که شرایط مهیا است.

وقتی از پرسپولیس رفتی چیزی نگفتی که در ذهنت مانده باشد؟

برانکو جمله جالبی به من گفت. وقتی خداحافظی کرد خیلی خونسرد گفت این پرسپولیس دو سال دیگر به راحتی قهرمان ایران می شود و دیدیم حرفش ثابت شد.

این روزها صحبت از بازگشت او به پرسپولیس است و …

لطفاً اجازه بدهید یک نکته را با اطمینان بگویم. اول اینکه بردن تیمی که پنج بار برای ششمین بار پیروز شده، بسیار سخت است. شما می توانید با کلمات بپرسید که چرا پرسپولیس برنده نشد، اما در عمل … خیلی سخت است. دوم اینکه یحیی گل محمدی زندگینامه روشن و کارنامه خوبی در فوتبال ایران دارد. او دستاوردهای خوبی دارد و مربی محترمی است و نباید با یک سری صحبت ها زیر سوال رفت.

اما سوال ما متفاوت بود. شما که رابطه صمیمانه ای با برانکو دارید فکر می کنید او به پرسپولیس برمی گردد؟ این روزها صحبت های زیادی در این باره شنیده می شود و هواداران پرسپولیس نیز از این خبر استقبال کرده اند.

به شما می گویم برانکو به پرسپولیس برنمی گردد!

چرا؟

برانکو به دو دلیل واضح به فوتبال ایران و پرسپولیس برنمی گردد.

اولین دلیل چیست؟

مالیات برانکو در مدت حضورش در پرسپولیس بر اساس قراردادش بر عهده این باشگاه بود اما پرداخت نشد.

حساب های مختلفی برای مالیات های پرداخت نشده برانکو در ایران وجود دارد. برخی می گویند 200,000 دلار است، در حالی که برخی دیگر می گویند 600,000 و 700,000 دلار. آیا از میزان دقیق بدهی مالیاتی برانکو اطلاع دارید؟

این بدهی مالیاتی بر اساس قراردادی است که متعلق به باشگاه پرسپولیس است نه برانکو، اما من از مبلغ دقیق آن اطلاعی ندارم.

و دلیل دیگر؟

برانکو را سال هاست می شناسم. او فردی بسیار متعهد است و تا آخرین روز قراردادش در هر جایی کار می کند. او به تازگی قرارداد خود را با تیم ملی عمان تمدید کرده و دو سال دیگر از آن باقی مانده است. عمانی ها هم از برانکو خیلی راضی هستند و اجازه رفتن به او را نمی دهند. بنابراین بعید است که او بخواهد به ایران بازگردد.

یادمان هست برانکو تا روز آخر در پرسپولیس ماند و این تیم را قهرمان جام حذفی کرد و بعد رفت؟

چند ماه بود که حقوق نگرفته بود. با این حال هیچ وقت مصاحبه نکرد و سعی کرد روز آخر کارش را به درستی انجام دهد. گفتم او فردی بسیار متعهد است و این او را در عمان نگه می دارد.

اما خودش بارها گفته ایران وطن دومش است و دوست دارد در کشورمان تمرین کند یا با او خداحافظی کند؟

شکی نیست که برانکو ایران را وطن دوم خود می داند و کشورمان را بسیار دوست دارد. او همیشه این حرف ها را می زند و من که از دوستان صمیمی او بودم می دانم که او در ایران چه حس خوبی دارد اما باید شرایط مهیا باشد. هنوز برایم سوال است که چرا پرسپولیس بر اساس تعهد به این مربی بزرگ و محبوب مالیات نمی دهد؟ امیدوارم کارکنان این باشگاه پاسخ قانع کننده ای به این سوال داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید