دولت سیزدهم در وضعیت اسفبار آمار

دولت سیزدهم در وضعیت اسفبار آمار

روز جدید : دولت این روزها با مشکل اعلام آمار از سوی نهادهای مختلف دست و پنجه نرم می کند. به عنوان مثال گزارش مرکز آمار نشان می دهد که در دولت سیزدهم رکوردهای تورم تغییر کرده است، اما رئیس آن دولت اعلام کرده است که با تورم 60 درصدی کشور را تحویل گرفته است، آماری که در هیچ یک از گزارش های نهادهای مختلف وجود ندارد.

تورم تنها حوزه آماری نیست که دولت با آن سروکار دارد. در مورد اشتغال نیز آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که نرخ بیکاری در دولت سیزدهم افزایش یافته و نرخ مشارکت اقتصادی نیز کاهش یافته است. با این حال، کارمندان ارشد دولتی مانند ابراهیم رئیسی ارزیابی مثبتی از اشتغال زایی دارند و تخمین می زنند که حداقل یک میلیون شغل در طول مدت تصدی آنها ایجاد شده است.

در همین زمینه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش می دهد که «نتایج اقدامات دولت سیزدهم منجر به ایجاد 975 هزار شغل در سال اول فعالیت دولت سیزدهم شد که رئیس جمهور نیز آن را اعلام کرد. . این شماره عملکرد استخدامی مربوط به کلیه دستگاه های اجرایی به همراه نهادهای کمیته مددکاری امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بسیج می باشد. شاهدی بر ادعای مدیران ارشد دولت سیزدهم مبنی بر ایجاد اشتغال میلیونی که به هیچ وجه با گزارش مرکز آمار ایران همخوانی ندارد، افزایش مشمولان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم است.

رشد اقتصادی کنونی نمی تواند میلیون ها شغل ایجاد کند

در همین زمینه یک فعال کارگری بر لزوم ارائه آمار اشتغال و بیمه شدگان جدید به صورت جداگانه تاکید کرد و گفت: استخراج و ارائه آمار مربوط به اشتغالزایی و افزایش بیمه شدگان تامین اجتماعی در مدیریت بهتر نیروی کار موثر است. بازار و تصمیم گیری توسط برنامه ریزان

ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش تعداد بیمه شدگان جدید بیمه اجتماعی، اظهار کرد: از نظر بیمه، چند مدل بیمه داریم؛ مثلا بیمه کارگران ساختمانی، بیمه رانندگان و قالی بافان، بیمه زنان خانه دار و سرپرست خانوار و غیر از آنها بیمه اجباری و بیمه اختیاری داریم که در بیمه اجباری فرد صاحب کار است اما در نوع اختیاری بیمه، فرد خود یا خانواده اش را با مبلغ ارائه شده پوشش می دهد. تامین اجتماعی می کند که به آن بیمه خوداشتغالی نیز می گویند و همه اینها طرح هایی است که در تامین اجتماعی دنبال می شود.

وی ادامه داد: در بیمه اجباری فرد از طریق کارفرما کار می کند و بیمه به او پرداخت می شود و اساسا اشتغال پایداری که مد نظر ماست در قالب بیمه اجباری است.

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از افزایش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم و کاهش نرخ مشارکت اقتصادی است. با این حال، کارمندان ارشد دولتی مانند ابراهیم رئیسی ارزیابی مثبتی از ایجاد اشتغال دارند

این فعال حوزه کارگری خاطرنشان کرد: عمده خدماتی است که بیمه شده اجباری دریافت می کند زیرا کارفرمای اصلی دارد و برای او حق بیمه پرداخت می شود در حالی که بیمه شدگان غیر اجباری چنین خدماتی دریافت نمی کنند. به عنوان مثال، اگر کارگری که بیمه اجباری است، مرخصی استعلاجی بگیرد، تامین اجتماعی هزینه های او را پرداخت می کند، اما در بیمه اختیاری، بیمه شده باید آن هزینه ها را پرداخت کند.

چمنی افزایش یک میلیون و 200 هزار نفری بیمه شده جدید تامین اجتماعی را لزوما اشتغالزایی ندانست و گفت: افزایش بیمه شدگان باید نشان دهد که در جامعه کنونی رشد اقتصادی چشمگیری داریم و می توانیم به این آمار در جامعه دست پیدا کنیم. اشتغال پایدار . زمانی می توانیم این آمار و ارقام را بپذیریم که در فرم جداگانه مشخص شود که اشتغال در کدام بخش و بر اساس کدام بیمه ایجاد شده است.

اکثر مشاغل ایجاد شده و مشاغل جدید ارائه شده در بخش خدمات است

این فعال کارگری اکثریت بیمه شدگان جدید را مشاغل خدماتی و درصد کمی از مشاغل خانگی دانست و گفت: طبق آمار بیشترین افزایش سطح اشتغال مربوط به حوزه خدماتی است و معتقدم که آمار اعلام شده خدمات بیمه شده ای است که از طریق بیمه واریزی کار می کنند اما کارفرمای اصلی ندارند در حالی که در استخدامی که مد نظر دولت است نمی توانیم به این موضوع نگاه کنیم.

چمنی: بسیاری از کارگران به دلیل دریافت دستمزد ناچیز به سمت مشاغل کاذب و غیرمولد می روند، بنابراین افزایش معقول دستمزد می تواند بر آمار اشتغال و بیمه تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: از سال گذشته معضل کرونا تاثیر خود را در جامعه از دست داده و مشاغلی که تعطیل شده بودند به چرخه تجاری خود بازگشتند و این امر باعث افزایش رفت و آمد و تقاضا برای برخی خدمات و بسیاری از هتل ها، عبادتگاه ها شده است. باشگاه ها، استخرها و مراکز توریستی دوباره رونق می گیرند و با توجه به بازگشت به کار این مشاغل می توان گفت که مشاغل جدیدی نیز ایجاد شده است.

چمنی خاطرنشان کرد: در بحث مشاغل خانگی بعد از کرونا بیشتر کارگاه های کوچک راه اندازی شد و توانستند روی پای خود بایستند که به افزایش اشتغال کمک کرد. وی افزایش دستمزدها را یکی از عوامل موثر بر افزایش تعداد شاغلان و بیمه شدگان دانست و گفت: اگرچه به دلیل تورم افزایشی که شامل دستمزد می شد از بین رفت، اما به هر حال این افزایش دستمزد باعث شد تا مردم تشویق به کار شوند و مجتمع های صنعتی و تولیدی که به دنبال کارگر برای استخدام بودند.

تأثیر افزایش معقول دستمزد بر اشتغال و آمار بیمه شدگان

این فعال کارگری گفت: بسیاری از کارگران ساعات طولانی در یک واحد تولیدی یا کارگاه کار می کردند اما به دلیل دریافت دستمزد ناچیز بیشتر به سمت مشاغل کاذب و غیرمولد می رفتند و نمونه بارز آن کار در تاکسی های اینترنتی است که درآمد آنها به دست می آید. از 4.5 میلیون تومان در ماه بیشتر برای کار تولیدی است، بنابراین افزایش معقول دستمزد می تواند بر آمار اشتغال و بیمه شدگان تأثیر بگذارد.

وی در پایان بر لزوم مقایسه آمار بیمه شدگان جدید با سال 2018 تاکید کرد و گفت: باید آمار جدید را با سال 2018 مقایسه کنیم که هنوز وارد دوران کرونا نشده ایم. آمار قطعا می تواند به تصمیم گیران و برنامه ریزان در مدیریت و تحلیل بازار کار کمک کند، بنابراین تاکید ما بر این است که آمار اشتغال و بیمه شدگان جدید را به تفکیک منتشر کنیم تا مشخص شود کدام بخش ها نیاز به تقویت دارند و از چه بخش هایی باید حمایت بیشتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید