دیجیتالی شدن بانک ها را به شرکت های فین تک بسپارید


ساعت: 16:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918723

نایب رئیس هیئت مدیره بانک تجارت بر اهمیت توجه به تاثیر بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری و اعتماد بانک ها به فناوری های فین تک در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روابط عمومی بانک تجارت ، مرتضی ترک تبریزی در گفت و گو به مناسبت همایش ملی تحول دیجیتال، بانکداری و بیمه اظهار داشت: اگر بخواهیم در حوزه بانکداری دیجیتال جلو برویم. باید ریسک کرد و به فین‌تک اعتماد کرد. این کار را به آنها بسپارید، ما حتی باید به هکرها اعتماد کنیم زیرا آنها هستند که حفره‌ها را به ما نشان می‌دهند.

نایب رئیس هیئت مدیره بانک تجارت با تاکید بر اینکه نباید نگران مشکلات پیش آمده در این مسیر باشیم، افزود: بازیگران اصلی فضای دیجیتال فین تک هستند و تنها آنها می توانند سیستم بانکی را دیجیتالی کنند؛ اما در این راستا باید به این موضوع توجه کنیم. بنابراین سازمان های دولتی نباید دست شرکت های فین تک را ببندند بلکه باید فضا را برای آنها باز کنند.

ترک تبریزی با بیان مثبتی درباره ظرفیت داخلی در تولید اپلیکیشن ها و نرم افزارهای بانکی و لزوم توجه بیشتر به استفاده از آنها گفت: عمده اپلیکیشن ها و زیرساخت های مورد نیاز شبکه بانکی در داخل کشور تولید می شود و در حال حاضر بانک ها با بانک ها در ارتباط هستند. سیستم های بانک های دیگر با استفاده از ابزارهای خود.

وی با ارزیابی تغییرات ایجاد شده در فضای بانکی در دهه اخیر افزود: اگرچه جمعیت چندین برابر شده و تعداد مشتریان بانک ها افزایش یافته است، اما شعب در حال کاهش هستند زیرا درآمدها و پرداخت ها به درگاه های اینترنتی منتقل شده و بانک ها انگیزه ای برای این کار ندارند. افتتاح شعب جدید در برخی از نقاط کشور تنها یک شعبه بانک وجود دارد که بنا به دلایلی قابل انحلال نیست.

ترک تبریزی یادآور شد: با وجود الکترونیکی شدن اکثر خدمات و عدم نیاز به حضور در شعبه، مردم همچنان علاقه مند هستند که بانک ها حتی به تعداد محدود شعبه داشته باشند و از سوی دیگر بانک های بزرگ شعب خود را 30- کاهش داده اند. 40 درصد

به گفته ترک تبریزی، مردم در خدمات نوین بانکی پیشتاز هستند و در حال حاضر هر بانک بیش از 8 میلیون کاربر دارد که خدمات خود را نصب می کنند. بر این اساس بانک ها باید به سمت شخصی سازی خدمات خود حرکت کنند.

به گفته نایب رئیس هیئت مدیره بانک تجارت، در بانکداری دیجیتال و به ویژه در حوزه تسهیلات پرداخت، بانک ها باید خدمات شخصی سازی شده را بر اساس رفتار مشتری به مشتری ارائه و ارائه دهند. برای این سرویس، هر بانک از داده های مشتریان خود استفاده می کند و با تجزیه و تحلیل داده ها در بانکداری خرد، خدمات خود را سفارشی می کند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده پول در کشور بالاست، گفت: بانک ها باید به سمت دیجیتالی شدن بروند تا خدمات بیشتری را با هزینه کمتر پرداخت کنند و رضایت مشتریان را جلب کنند و اگر در بانکداری الکترونیک باشد، بانک کاری به همسایه ندارد. بانک، اما در بانکداری دیجیتال به یکدیگر نیاز دارد و نیاز به انجام کارها با هم بدون نیاز به حضور مشتری دارد.

ترک تبریزی افزود: برای اجرای امضای الکترونیکی و احراز هویت و صدور سفته و برات الکترونیکی، زیرساخت های لازم فراهم شده است، اما هماهنگی بین نهادهای کشور ضروری است، زیرا همه می دانند که این مسیر سختی است و آنها باید تا حد امکان کمک کنند و از ابزارهای داخلی استفاده کنند

نائب رئیس هیئت مدیره بانک تجارت، شاخص اصلی و اصلی نظام بانکی را ارتقای رضایتمندی مشتریان با ارائه خدمات جدید برشمرد و تصریح کرد: برای ارتقای تجربه مشتریان نیازمند ساخت بانک جدید و ایجاد بانک جدید هستیم. ، افراد و نگرش ها باید تغییر کنند و کاربران باید در مسیر درست هدایت شوند تا همه کارها را از طریق برنامه انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه همه داده ها در اختیار بانک ها نیست و لازم است اطلاعات آن در اختیار شاپرک، شتاب و بانک مرکزی بانک ها قرار گیرد، گفت: بانک ها در زیر مجموعه خود بخش تحلیل داده ها و برای بانکداری شرکتی و بانکداری خرد دارند. از این تحلیل ها استفاده می شود.

ترک تبریزی با بیان اینکه از سال 1393 بانک ها فعالیت دیجیتال خود را آغاز کرده اند، ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال 1402 جهش خوبی در حوزه دیجیتال خواهیم داشت اما بانک ها باید با توسعه فرهنگی مناسب مردم را به بانکداری تشویق کنند. خدمات بیشتری در این راستا ارائه دهد.

این متخصص فناوری های دیجیتال نظام بانکی با اشاره به انجام روزانه 120 میلیون تراکنش بانکی در خصوص امنیت شبکه خاطرنشان کرد: بانک ها میلیاردها تومان برای ارسال پیامک های هشدار دهنده و اطلاع رسانی به مشتریان هزینه می کنند و البته در این زمینه تعهدی نیز دارند به طوری که مردم متضرر نمی شوند اما تعداد تراکنش های بانکی آنقدر زیاد است که برخی از مشتریان به دلیل عجله در انجام کار و عدم وقت شناسی مجروح و گرفتار می شوند.

همایش ملی تحول دیجیتال، بانکداری و بیمه به منظور تبیین وضعیت نظام بانکی و بیمه ای در حوزه تحول دیجیتال و بررسی نقش حاکمیت دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهایی برای چابک سازی نظام بانکی و بیمه ای در حوزه دیجیتال اکوسیستم روز دوشنبه 7 آذر 1401 در سالن همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید