دیپلمات ها هشدار داده اند که مذاکرات در وین ممکن است شکست بخورد

دیپلمات ها هشدار داده اند که مذاکرات در وین ممکن است شکست بخورد

بازگشت باقری کنی به تهران پس از گفتگوی حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره شرط جدید مسکو برای احیای برجام صورت گرفت.

روسیه آخر هفته گذشته از آمریکا خواست تضمین های کتبی بدهد که تحریم های اخیر به دلیل حمله به اوکراین بر تجارت روسیه با ایران در صورت احیای برجام تاثیری نخواهد داشت.

وال استریت ژورنال تاکید کرد که بازگشت ناگهانی علی باقری کنی این احتمال را ایجاد می کند که مذاکرات وین برای احیای برجام در 11 ماه آینده با شکست مواجه شود.

تعدادی از رسانه های ایرانی از جمله فارس نیوز پس از بازگشت باقری کنی به تهران نوشتند: مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران «در چارچوب رایزنی های معمول در جریان مذاکرات» به تهران بازگشت و نشست های کارشناسی و رایزنی های غیررسمی در وین ادامه یافت. .

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام، گزارش رسانه‌های ایرانی را رد کرد و گفت: دیگر نه نشست کارشناسی در وین برگزار می‌شود و نه نشست رسمی و زمان آن فرا رسیده است که ظرف چند روز آینده مذاکرات در وین به نتیجه برسد. “

انریکه مورا به تصمیمات سیاسی اصلی که مقامات ایرانی و آمریکایی و سایر کشورهای شورای امنیت سازمان ملل باید برای احیای آنها اتخاذ کنند، از جمله تصمیم گیری در مورد اقدامات دقیقی که ایران و ایالات متحده باید برای بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای 2015 بردارند، اشاره می کند. .

نمایندگان ایران و آمریکا در روزهای اخیر گفته‌اند که به توافق نزدیک شده‌اند، اما برخی اختلافات مهم در راه رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

وال استریت ژورنال تاکید کرد که درخواست روسیه برای تضمین از سوی آمریکا، چشم انداز این توافق را بیش از پیش تیره کرد و مقامات غربی گفتند هیچ راهی برای رهایی روسیه از تحریم های ناشی از توافق هسته ای با ایران وجود ندارد.

مقامات آمریکایی، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته اند که خواسته های روسیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد بی ربط است.

فرانسه همچنین به روسیه هشدار داد که در مذاکرات برای احیای برجام به اخاذی متوسل نشود و سخنگوی رئیس جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت: در واقع این فقط اخاذی است نه دیپلماسی.

دیدگاهتان را بنویسید