رئیس اتاق بازرگانی ارومیه: تنش‌ها در خلیج فارس و دریای سرخ هزینه کشتی‌های ایرانی در این مسیر را دو برابر کرده است کامیون‌های ایرانی نیز به مدت 14 روز در مرز ترکیه توقیف شدند که با رایزنی‌های استاندار ایران این مدت به 6 روز کاهش یافت. و فرماندار ترک .

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه: تنش‌ها در خلیج فارس و دریای سرخ هزینه کشتی‌های ایرانی در این مسیر را دو برابر کرده است کامیون‌های ایرانی نیز به مدت 14 روز در مرز ترکیه توقیف شدند که با رایزنی‌های استاندار ایران این مدت به 6 روز کاهش یافت. و فرماندار ترک .

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: در مرز سارو – اسندرا کامیون ها برای تردد از مرز و ورود به ترکیه تا 14 روز تاخیر داشتند که پس از رایزنی استاندار ایران با ترکیه این تاخیر به 6 روز کاهش یافت. به نظر ما این توقف و تاخیر نباید بیش از دو روز طول بکشد. کریمی علت توقف طولانی‌مدت کامیون‌ها در مرزهای ایران و ترکیه را توضیح داد: تنش‌های ایجاد شده در خلیج فارس و دریای سرخ منجر به افزایش دو برابری هزینه‌های حمل و نقل کل ناوگان دریایی جهان از جمله کشتی‌های ایرانی شد. مسیر

ایلنا: رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: در مرز سارو – اسندرا کامیون ها برای تردد از مرز و ورود به ترکیه تا 14 روز تاخیر داشتند که با رایزنی استاندار ایرانی و ترکیه ای این تاخیر به 6 روز کاهش یافت. با این حال، به نظر ما، این تعلیق نباید بیش از دو روز طول بکشد.

قاسم کریمی از اعضای اتاق بازرگانی ایران از تسهیل رایزنی رئیس جمهور و اعضای اتاق بازرگانی در مسیر تجارت بین دو کشور گفت و توضیح داد: هدف اتاق بازرگانی در تجارت غیرنفتی با ترکیه دستیابی به تجارت 30 میلیارد دلاری در سال است و ایران و ترکیه پتانسیل این حجم مبادلات را دارند.

وی افزود: اما تاکنون حدود 7 میلیارد دلار از این رقم محقق شده و مبادلات تجاری دو کشور طی چند سال گذشته اندکی کاهش یافته است. افزایش حقوق دریافت کنید و در یک برنامه شش ساله به 30 میلیارد دلار دست پیدا کنید.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: تلاش می کنیم از بندر مرسین ترکیه برای انتقال هر چه بیشتر کالاهای ایرانی به آفریقا، اروپا و اتحادیه عرب استفاده کنیم. در همین راستا در نشستی که حدود 6 ماه پیش با استانداران مرزبانی برگزار شد، سه مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی از طریق ترکیه تعیین شد. مسیر اول ارومیه – مرسین – سوریه و لبنان و اتحادیه عرب است. مسیر دوم ارومیه – مرسین – اتحادیه اروپا و مسیر سوم ارومیه – مرسین – آفریقا است.

کریمی خاطرنشان کرد: بر این اساس مرز رازی و کاپوکوی که قبلاً فقط مرز مسافری بود به مرز تجاری تبدیل شده و در تلاش هستیم مرز کوزرس را نیز تجاری سازی کنیم، این مرز در حال حاضر برای تردد مسافران استفاده می شود. لازم به ذکر است که رایزنی های دولت در سفرهای وی به ترکیه تاثیر بسزایی در باز شدن این مرزها و ایجاد توابع تجاری در داخل آنها داشت.

وی همچنین به عملکرد مسیرهای ریلی در حمل بار به ترکیه پرداخت و توضیح داد: سالانه 700 هزار تن بار از طریق ناوگان ریلی ایران به ترکیه صادر می شود و قرار است صادرات این مسیر در سال 1403 به یک میلیون و 500 هزار تن برسد. .

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در ادامه به مشکل توقف طولانی مدت تردد کامیون های ایرانی در مرز مشترک با ترکیه پرداخت و اظهار داشت: در مرز ساری سو ترکیه (مرز تجاری ایران) طرف ترکیه ای در حال انجام است. تعمیراتی که تردد کامیون ها را با مشکل مواجه کرده و باعث عبور و مرور کامیون ها شده است، تردد کامیون ها از این مسیر به 250 کامیون در روز کاهش می یابد، این در حالی است که قبل از تعمیر روزانه 480 کامیون از این مرز تردد می کردند. با اتمام تعمیر اما ظرفیت واردات 1000 کامیون از ایران به ترکیه و همین تعداد کامیون از ترکیه به ایران تضمین می شود.

وی افزود: در مرز سارو – اساندره کامیون ها برای تردد از مرز و ورود به ترکیه 14 روز تاخیر داشتند که پس از رایزنی های استاندار ایران با استاندار ترکیه این تاخیر به 6 روز کاهش یافت اما به نظر ما این تاخیر باید دو روز بیشتر طول نمیکشه

کریمی علت توقف طولانی‌مدت کامیون‌ها در مرزهای ایران و ترکیه را توضیح داد: تنش‌های ایجاد شده در خلیج فارس و دریای سرخ منجر به افزایش دو برابری هزینه‌های حمل و نقل کل ناوگان دریایی جهان از جمله کشتی‌های ایرانی شد. مسیر

وی افزود: حدود شش ماه پیش بازرگانان ایرانی با مقامات مرسین و گمرکات این منطقه به توافق رسیدند که محموله های ایرانی از طریق آب به بندر مرسین و از آن بندر به بازارهایی که در ابتدا ذکر کردم، برود اما دلیل تنش‌های مذکور این است که حمل بار از مسیر دریایی و آب‌های جنوبی به مرزهای زمینی ایران و ترکیه برای رسیدن به بازارهای مقصد از طریق بندر مرسین یا طی مسیرهای زمینی کل مسیر تا مقصد تغییر یافته است. این اتفاق به دلیل افزایش تعداد کامیون ها رخ داده است. مشخص شد که آنها در مرزهای ایران و ترکیه تردد می کنند.