رئیس جمهور و نخست وزیر سریلانکا استعفا دادند


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882076

پس از اشغال کاخ ریاست جمهوری و آتش زدن دفتر نخست وزیری، رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا و همچنین رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا اعلام کردند که در 13 جولای از سمت خود استعفا خواهند داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شرایط سخت زندگی پس از بحران اقتصادی سریلانکا ده ها هزار معترض خشمگین را به خیابان های کلمبو، بزرگترین شهر سریلانکا کشانده است. روز شنبه ۲۸ تیرماه معترضان به مقر و دفتر رئیس جمهور هجوم بردند و خواستار استعفای رئیس جمهور شدند.

گروهی دیگر به اقامتگاه شخصی نخست وزیر رفتند و آن را به آتش کشیدند. بر اساس گزارش ها، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از حمله تظاهرکنندگان از هوا تیراندازی کردند.

گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا و رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا در حمله اوباش حضور نداشتند. این زوج اعلام کردند که در روز چهارشنبه 22 جولای (13 جولای) از سمت خود کناره گیری خواهند کرد. سخنگوی پارلمان به رسانه ها گفت که رئیس جمهور برای اطمینان از انتقال منظم قدرت به زمان نیاز دارد.

به گزارش دویچه وله، نیروهای امنیتی گوتابایا راجاپاکسا را ​​کمی قبل از حمله مردم به مقر ریاست جمهوری به محل امن منتقل کردند. گفته می شود پس از فرار از محل سکونت خود، به یک کشتی نیروی دریایی عازم آب های سرزمینی جنوب سریلانکا شده است.

سریلانکا چندین ماه است که شاهد تظاهرات و تجمعات اعتراضی است که برخی از آنها خشونت آمیز بوده است. کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاهای روزمره، کشور ما را در بدترین بحران اقتصادی خود به سر برد که در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است. مردم رئیس جمهور را نیز به سوء مدیریت متهم می کنند. رکود گردشگری ناشی از اپیدمی کرونا، ضربه اقتصادی سنگینی نیز به کشور وارد کرده است.

اگرچه دولت سریلانکا به مردم وعده اصلاحات داده بود، اما این وعده ها نتوانست شعله خشم معترضان را آرام کند.

به دلیل بحران اقتصادی، دولت سریلانکا قادر به تامین و واردات کالاهای ضروری مانند غذا، سوخت و دارو نبوده است. مقامات این کشور اخیرا از صندوق بین المللی پول و چندین کشور مانند روسیه، هند و چین کمک خواستند. یک آژانس سازمان ملل در ژوئن هشدار داد که وضعیت وخیم اقتصادی می تواند بحران گرسنگی سریلانکا را بدتر کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید