راز مهم انتقال ویروس کرونا در خفاش فاش شد


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۵
کد خبر: 1815935

محققان چینی دریافته‌اند که یک پروتئین سرکوب‌کننده ایمنی متمرکز در غدد بزاقی خفاش‌ها می‌تواند به این حیوانات کمک کند تا انتقال ویروس را تسهیل کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محققان چینی دریافته‌اند که یک پروتئین سرکوب‌کننده ایمنی متمرکز در غدد بزاقی خفاش‌ها می‌تواند به این حیوانات کمک کند تا انتقال ویروس را تسهیل کنند.

خفاش ها به طور فزاینده ای به عنوان یک مخزن بالقوه برای بسیاری از ویروس ها در نظر گرفته می شوند و از طریق فرآیندی به نام انتقال خون در حیوانات و انسان ها می توانند باعث بیماری های مشترک بین انسان و حیوان شوند. با این حال، دانشمندان درک محدودی از عوامل دخیل در دفع ویروس از خفاش ها دارند.

به گفته محققان موسسه جانورشناسی کونمینگ در چین، که زیر نظر آکادمی علوم چین و دانشگاه پزشکی ارتش چین فعالیت می کند، خفاش ها مجموعه ای منحصر به فرد از پاسخ های ایمنی ضد ویروسی دارند که انتشار ویروس را کنترل می کند و در عین حال واکنش های التهابی آنها را محدود می کند.

محققان در بسیاری از اکتشافات دریافته اند که خفاش ها دارای مناطق ایمنی خاصی در بدن خود هستند که از طریق آن این پستانداران پرنده می توانند ورود و ماندن آنتی ژن های خارجی را بدون ایجاد پاسخ ایمنی التهابی تحمل کنند. حفره های دهان به عنوان کانال ورود و نگهداری ویروس و منطقه ایمنی ویژه در خفاش ها در نظر گرفته می شود.

در این مطالعه، محققان یک پروتئین سرکوب کننده سیستم ایمنی به نام MTX را شناسایی کردند. به گفته محققان MTX، احتمالاً محیط ایمنی خاصی ایجاد می کند و با مقابله با پاسخ ایمنی میزبان، مقاومت میزبان در برابر ویروس ها را در حفره دهان خفاش ایجاد می کند.

محققان دریافتند که تزریق MTX به موش ها عفونت با ویروس آنفولانزای H1N1 را تسهیل می کند و منجر به افزایش تهاجم ویروسی و آسیب بافتی می شود.

به گفته محققان، MTX در غدد بزاقی خفاش ها بسیار متمرکز است. محققان MTX می گویند که این می تواند گزینه مناسبی برای داروهای ضد التهابی باشد.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید