رایحه معطر گل محمدی در گلزارهای شهرکرد / گلی معطر و غیر منتظره که بوی زندگی می دهد.


ساعت: 13:14
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843108

چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن آب و هوای مناسب از پتانسیل بالایی برای پرورش گیاهان دارویی برخوردار است و گل محمدی از آن دسته گیاهانی است که به دلیل درآمد و ارزآوری بالا و نیاز آبی کم، با استقبال خوبی از سوی جوامع محلی مواجه می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری به دلیل آب و هوای مناسب از پتانسیل بالایی برای پرورش گیاهان دارویی برخوردار است و استفاده از این ظرفیت می تواند باعث ایجاد اشتغال در استان و رفع بیکاری شود.
گل محمدی از آن دسته گیاهانی است که در سال های اخیر مورد توجه ویژه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی این استان قرار گرفته است. همچنین این گیاه به دلیل درآمد و نرخ ارز بالا و نیاز آبی کم با استقبال جوامع محلی مواجه می شود. بوده است.
مهم ترین محصولی که از گل محمدی به دست می آید گل رز است، اما مردم از گلبرگ های این گل به صورت خشک نیز استفاده می کنند و این محصول دارای خواص درمانی نیز می باشد، اسانس گل محمدی نیز یکی دیگر از فرآورده هایی است که قیمت بالایی دارد. فروش خوبی دارد.بازار
کاشت گل محمدی در ایران قدمتی دیرینه دارد و مراسم گلاب گیری آیینی هزار ساله است.
با شنیدن نام گلاب گیری ناخودآگاه یاد گلاب گیری سنتی کاشان می افتیم، اما در سال های اخیر کاشت گل محمدی در سایر استان ها رونق گرفته است و استان های چهارمحال و بختیاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

f9d053dc 2d0b 4ac5 a090 5a1b8b1f2e12 خبر خاکستری
گل محمدی سه سال پس از برداشت محصول بالایی دارد

حسین یکی از فعالان و گل کاران محمدی به جهانبین نیوز گفت: از سال 93 با سرمایه گذاری 800 میلیون تومانی کار گل محمدی را آغاز کردم.
وی با بیان اینکه تاکنون 12 هکتار زیر کشت گل محمدی دارم، افزود: کار در این منطقه برایم خوشایند است و اشتغال خوبی هم ایجاد می کند. 5 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند.
وی خاطرنشان کرد: 80 درصد گل محمدی تولید شده در چهارمحال و بختیاری به سایر استان ها به ویژه یزد و کاشان صادر می شود. این خوب است و می تواند اشتغال بالایی ایجاد کند.

42359f9a baaa 40d4 a0f2 188a922d2e9d خبر خاکستری

استقبال سرمایه داران از پرورش گل محمدی در چهارمحال و بختیاری
عطاالله ابراهیمی رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: بیش از هزار و 400 گونه گیاه دارویی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که 400 گونه آن ارزش اقتصادی دارد.
وی تصریح کرد: هزار و 600 هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است که از این میزان 370 هکتار زیر کشت گل محمدی است.
ابراهیمی با بیان اینکه از هر هکتار زمین به طور متوسط ​​سه تن گل محمدی جمع آوری می شود گفت: سالانه یک هزار و 100 تن گل محمدی در چهارمحال و بختیاری تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: کشت گل محمدی در استان با استقبال خوبی مواجه شده و با فرآوری محصول گل محمدی برای توسعه و تنوع بخشی به صنعت گیاهان دارویی گام برداشته شده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه به طور میانگین هر کیلوگرم اسانس در بازارهای بین المللی بیش از 45 میلیون تن به فروش می رسد تصریح کرد: با توجه به تفاوت دمای شبانه روز در استان، کیفیت گل محمدی از مطلوبیت بالایی برخوردار است.
وی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری برای افزایش سطح گلکاری و کشت گل محمدی تلاش می شود.
ابراهیمی در پایان با اشاره به اینکه بهترین ارقام گل محمدی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، گفت: با تجاری سازی این ارقام می توان بهترین گونه های گیاهی را برای تولید اسانس در اختیار کشاورزان قرار داد.

c8b7c367 2594 497a 826e 2bf7b91e1a7b خبر خاکستری

بیشترین سطح رویش گل محمدی در شهرهای شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و بن است.
ابراهیم شیرانی معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: حدود 570 هکتار از اراضی استان به کشت گل محمدی اختصاص یافته که از این میزان 550 هکتار کاشت و گل جمع آوری شده است.
وی با بیان اینکه پرورش گل محمدی در استان طی پنج سال گذشته برای تغییر الگوی کشت، بهره وری بهتر آب را آغاز کرده است، بیان کرد: در برخی از مناطق استان که بارندگی کم و مستعد کشت باران هستند، به صورت دیم کشت می شود.
شیرانی با اذعان به اینکه بیشترین سطح کشت گل محمدی در شهرهای شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و بن است، گفت: به طور متوسط ​​در هر هکتار سه تن گل محمدی برداشت می شود و بیشترین برداشت به استان های اصفهان و اصفهان ارسال می شود. یزد.
وی خاطرنشان کرد: در استان سه کارگاه کوچک فرآوری گل محمدی و گل رز وجود دارد که تعداد محدودی گل محمدی در داخل استان فرآوری می شود و حجم زیادی گل از استان صادر می شود.
به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که گل محمدی یک محصول کم آب است، می تواند جایگزین مناسبی برای سایر محصولات کشاورزی در زمان خشکسالی باشد و با وجود اقدامات خوبی که برای کشت این محصول در روستاها انجام شده است، کارکنان می توانند به مردم آموزش داده و آن را ارائه دهند. افراد بیشتری را در آن فراهم کنید.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید