بوی «طلای معطر» کرمانشاه را کی خواهید دید؟ / «گل محمد»; غنی ترین گیاه دارویی


ساعت: 11:16
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836517

گلزارهای کرمانشاه در انتظار تفکر دانش بنیان;

گل محمدی یکی از محصولاتی است که نه تنها نقش مهم و موثری در توسعه پایدار کشاورزی دارد، بلکه تجارت محصولات فرآوری شده نیز فعالیتی سودآور و سودآور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، گیاهان از دیرباز نقش مهم و موثری در زندگی انسان داشته اند. گل محمدی که متولد ایران است، گیاهی دارویی است و به دلیل اینکه ماده اولیه کارخانجات عطرسازی جهان است و در صنایعی مانند داروسازی، بهداشت و درمان و آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی کاربرد دارد، به طلای معطر معروف است.

گل محمدی یکی از محصولاتی است که نه تنها نقش مهم و موثری در توسعه پایدار کشاورزی دارد، بلکه تجارت محصولات فرآوری شده نیز فعالیتی سودآور و سودآور است.


592a7aa9 235f 4cea 9c82 8eb86acbc9f0 خبر خاکستری


فعالیت 5 واحد جمع آوری گلاب و تقطیر گیاهان دارویی در کرمانشاه


سعید کریمی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، وی گفت: بیش از هشت واحد فرآوری گلاب و عرقیات گیاهی در استان کرمانشاه وجود دارد که از این تعداد 3 واحد در قالب مشاغل خانگی و 2 واحد صنعتی از جهادکشاورزی مجوز فعالیت دریافت کرده اند.


مدیر صنایع تحول سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اضافه: گل محمدی به دلیل کاربردهای فراوان در صنایع مختلف از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. همچنین باید برای افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی تلاش کنیم.


وی گفت: ظرفیت تولید واحدهای صنعتی استان حدود هزار تن و واحدهای داخلی حدود 150 تن در سال است.


کریمی این را بیان می کند کارگاه های گلاب سنتی از مشاغل خانگی محسوب می شود.وی افزود: برخی از واحدهای استان برای خود یا سفارش اسانس گل محمدی را استخراج می کنند..


وی گفت: واحدهای گلاب گیری در هرسین و کرمانشاه وجود دارد.


b8e89be4 df8c 474d b357 b738e05a9f77 خبر خاکستری


کریمی با اشاره به اینکه خشک کردن گل محمدی باعث افزایش ماندگاری و بازار بهتری برای عرقیات می شود، افزود: خشک کردن گل ها به کمک دستگاه بوی گل ها را از بین می برد و کیفیت آن ها را کاهش می دهد.


ساخت کارخانه عطرسازی به بیش از 80 میلیارد تن سرمایه گذاری نیاز دارد

کریمی گفت: استخراج اسانس در کشور انجام می شود، اما تبدیل اسانس ها به عطر و ادکلن نیازمند سرمایه گذاری کلان بین 80 تا 90 میلیارد تن است که متأسفانه سرمایه آنچنانی در کشور نداریم. لحظه

این مسئول بیان کرد: مواد گرفته شده از گل محمدی عصاره و اسانس است که از عصاره آن در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود و اسانس آن نیز برای صنایع بهداشتی و تولید عطر و ادکلن استفاده می شود.


ee5149a5 10cd 4f09 815c cfb71e2097e5 خبر خاکستری

وی افزود: چندی پیش پیشنهادی از سوی سرمایه گذار کاشان داشتیم و به همین منظور با همکاری شرکت صنعتی استان از شهر صنعتی زاگرس بازدید کردیم که در حال حاضر در دست مشاوران است.


مدیر صنایع تحول سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه وی گفت: عطر و ادکلن های موجود در بازار بیشتر وارداتی و معمولاً اسانس هستند.

وی گفت: حدود 6 هزار هکتار گیاهان دارویی در استان داریم و سالانه تقریباً 7 هزار تن گیاهان دارویی جمع آوری می شود.


با ارزش ترین اسانس جهان از گل محمدی استخراج می شود


مدیر صنایع تحول سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان وی با بیان اینکه رزماری با ارزش ترین اسانس جهان است، اضافه کرد: از هر 3 تن رزماری یک کیلوگرم اسانس تولید می شود.


وی با تاکید بر اینکه اسانس تولید شده ماده اولیه و اساس صنعت عطرسازی در دنیاست، خاطرنشان کرد: بدون اسانس محمدی عطر تولید نمی شود. همچنین در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.


c4b79e35 06c0 4cbb af5d cb0d31f03f67 خبر خاکستری


وی گفت: یکی از برنامه های توسعه بخش کشاورزی در واقع توسعه گیاهان دارویی از جمله گل محمدی است که با تسهیلات بند الف تبصره 18 اجرای سه طرح برای واحدهای فرآوری، به تصویب رسیده است. که پس از ارسال و دریافت تاسیسات ساختمانی آغاز خواهد شد.”


مدیر صنعت تحول جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه مطلب وی با تاکید بر اینکه کرمانشاه از ظرفیت های بسیار خوب و فرصت های بالایی در تولید گیاهان دارویی برخوردار است، افزود: “کشت قراردادی” می تواند به کشاورزان کمک کند تا با خیال راحت در این حوزه فعالیت کنند.


کریمی یکی از مشکلات عرضه گیاهان دارویی را خام فروشی دانست: نبود صنایع تبدیلی فرصت صادرات این محصولات پرسود را از کشاورزان سلب کرده است.


وی گفت: در کشاورزی قراردادی، کشاورزان کاندید مواد اولیه کشاورزی مورد نیاز برای تغذیه محصول از جمله کود را طبق قرارداد دریافت می کنند. علاوه بر این، محصولات بیمه شده و کشاورزان پول و کمک دریافت می کنند. در پایان فصل رشد محصول برداشت می شود «آنها مطالبات خود را با قیمت تضمینی تامین می کنند و پس از کسر هزینه کود و یارانه نقدی مطالبات خود را دریافت می کنند.


c65d1d47 ad7d 43c2 857e a534e20bb05c خبر خاکستری


سطح زیر کشت باغات گل محمدی در استان کرمانشاه 280 هکتار است.

رحمان فیض گربانی در گفت و گو با مرصادنیوز اظهار داشت: سطح زیر کشت گلزارهای محمدی در استان کرمانشاه 280 هکتار است و برداشت آغاز شده است.

مدیر باغبانی سازمان کشاورزی جهادکشاورزی کرمانشاه افزود: منطقه اصلی پرورش این باغات در شهرستان های هرسین و کرمانشاه است.




پیش بینی جمع آوری 530 تن گل محمدی در کرمانشاه

فیض گربانی گفت: پیش بینی می شود امسال حدود 530 تن گل محمدی از باغات استان جمع آوری شود.

وی با اشاره به مزایای این کشت افزود: این گونه گیاهی به دلیل مقاومت در برابر آب یکی از مناسب ترین گونه های کشت در استان است که در سیاست های جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی برای اصلاح الگوی کشت گنجانده شده است. ”

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کرمانشاه گفت: برداشت گل محمدی از استان های گلستان معمولا از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز و تا نیمه دوم خرداد در مناطق سردسیر استان ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت سه مجتمع فرآوری نیمه صنعتی در استان خاطرنشان کرد: بخشی از گل محمدی جمع آوری شده به گل رز تبدیل و اسانس آن استخراج می شود و 50 درصد آن به عنوان جوانه و برگ خشک مصرف می شود.


9ad3d16e 4b2b 414e 9dd9 91d6dc51831b خبر خاکستری

فیض گربانی به درآمدزایی از این محصول اشاره کرد و افزود: این سطح کشت در استان برای حدود 300 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال می کند.


گفتنی است هر هکتار گل محمدی در سال اول به میزان یک تن برداشت می شود اما در سال های بعد این میزان افزایش یافته و در سال پنجم به پنج تا شش هکتار می رسد.


به گفته مدیر پروژه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ایران از نظر کشت رزماری در رتبه اول قرار دارد، قیمت هر کیلوگرم اسانس رزماری در بازارهای جهانی از 5500 تا 12000 یورو است که نشان دهنده ارزش افزوده برای کشور در صورت فرآوری این گیاه دارویی است.


کشور به طور متوسط ​​سالانه حدود 870 تا دو هزار کیلوگرم اسانس تولید می کند که با توجه به ظرفیت موجود ممکن است به بیش از رقم مذکور افزایش یابد.


بر اساس گزارش ها مرصادنیوز تجارت عصاره گل محمدی و اسانس آن یکی از سودآورترین معاملات است. هر کیلوگرم اسانس این گیاه 20 میلیون دلار قیمت دارد به طوری که امروزه به طلای مایع معروف است. بنابراین آگاهی از فناوری های روز و به روز برای جلوگیری از خام فروشی و توسعه صنایع جدید و فرآوری گیاهان دارویی و اسانس ضروری است. بنابراین دولت باید از کارآفرینان شرکت های دانش بنیان که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند حمایت کند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید