رایزنی تلفنی امیر عبداللهیان با همتای چینی اش/ لزوم پاسخ واقعی آمریکا به پیشنهادهای سازنده ایران

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین امروز (شنبه 24 مردادماه) در گفت و گوی تلفنی پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی منافع دو کشور از جمله تقویت روابط اقتصادی و تجاری و همچنین در مورد لغو تحریم ها گفتگو شد.

*دعوت از وزیر امور خارجه چین برای سفر به تهران

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگوی تلفنی، گفتگوی تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور را مفید و سازنده توصیف و با ابلاغ سلام آیت الله رئیسی به همتای چینی خود، بر تلاش های هم افزایی ایران و چین تاکید کرد. مقامات برای پیگیری و اجرای توافقات دوجانبه و دعوت همتای چینی خود برای سفر به تهران.

امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به حوادث منطقه شرق آسیا، رفتار آمریکا در قبال چین را محکوم کرد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سوابق تاریخی و به دلیل حمایت از ثبات منطقه به اصل چین واحد به عنوان یک تعهد قانونی پایبند است. .

به گزارش فارس، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از سیاست چین واحد حمایت کرده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این سفر بار دیگر حمایت از سیاست چین و رفتار تنش‌زای مقامات آمریکایی و دخالت در امور داخلی چین و نقض حریم سرزمینی این کشور را محکوم کرد. تمامیت. .

در همین راستا، حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۱ مردادماه در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، در توئیتی به زبان چینی نوشت: احترام به تمامیت ارضی کشورها یکی از مواردی است که مبانی شناخته شده حقوق بین الملل حمایت جمهوری اسلامی ایران از اصل چین واحد در این چارچوب بلامنازع است. اقدامات تحریک آمیز آمریکا به منبع تهدیدی برای صلح و ثبات بین المللی تبدیل شده است (اینجا بخوانید)

* واقع گرایی آمریکا در مقابل پیشنهادهای سازنده ایران

امیر عبداللهیان با اشاره به تلاش فعال طرف ایرانی برای دستیابی به توافقی باثبات و قوی، بر لزوم پاسخ واقع بینانه آمریکا به پیشنهادات سازنده جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف به منظور دستیابی به توافق تاکید کرد. .

به گزارش فارس، مذاکرات برای رفع تحریم که از روز پنجشنبه 22 مردادماه در وین پایتخت اتریش آغاز شده بود امروز و برای سومین روز در وین پایتخت اتریش در سطوح مختلف ادامه یافت. در همین راستا تیم های مذاکره کننده ایران و چین نیز روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه 21 مردادماه ضمن اعلام خبر سفر هیات ایرانی به وین برای شرکت در این مذاکرات، گفت: در این دور از مذاکرات که طبق روال گذشته با حضور نمایندگان ایران برگزار می شود. هماهنگی اتحادیه اروپا در خصوص ایده های ارائه شده از سوی طرفین از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که در هفته جاری به طرف مقابل ارائه شده است، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافقی باثبات که تضمین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد که طرف های مقابل با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل این مشکل، شرایط را حل کنند. مسائل باقی مانده تضمین گفتگوهای موثر.

* امید چین به توافق/ مواضع منطقی و خردمندانه ایران در مذاکرات

وزیر امور خارجه چین در این گفت وگوی تلفنی با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور چین به آیت الله رئیسی، توسعه روابط دوجانبه را مطابق با منافع دو کشور توصیف و بر نفی یکجانبه گرایی در فضای بین المللی و حمایت ها تاکید کرد. از منافع کشورهای در حال توسعه است.

وانگ یی با ارزیابی مواضع ایران در قبال تمامیت ارضی چین، مخالفت بخش بزرگی از جامعه جهانی با دخالت آمریکا در امور داخلی این کشورها را برجسته کرد.

وزیر امور خارجه چین همچنین با اعلام حمایت از ادامه مذاکرات هسته ای و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات، ابراز امیدواری کرد که مسیر دیپلماسی به توافق منتهی شود.

وی همچنین بر اهمیت رایزنی های مستمر و نزدیک مقامات دو کشور تاکید کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را منطقی و عاقلانه خواند.

دیدگاهتان را بنویسید