رتبه بندی معلمان این دسته از معلمان را بدبخت کرد!

رتبه بندی معلمان این دسته از معلمان را بدبخت کرد!

آنها 11 سال تلاش کردند و برخی از آنها به نمایندگی از معلمان دیگر منطقه به آنجا رفتند. آنها در این سال ها برای احقاق حقوق همکاران خود با مسئولان و نمایندگان مجلس دیدار کردند. آزار و شکنجه سرانجام پایان یافت. اما اکنون همان معلمانی که سعی در معرفی نظام رتبه بندی داشتند از این حق محروم هستند.

چرا؟ زیرا در ماه ها و سال های اخیر اعتراضات و فعالیت صنفی وجود داشته است. روزی با پدیده دانش‌آموزان ستاره‌دار مواجه شدیم و شاید اکنون نیز بتوان این معلمان را که از حقوق قانونی خود محروم شده‌اند، «معلم ستاره‌دار» دانست.

تحسین مصطفی معلم ادبیات است. 23 سال است که در یکی از دبیرستان های مریوان تدریس می کند. مصطفی چندین سال در شهر خود فعال صنفی بود و به همین دلیل رتبه بندی معلمان را دنبال می کرد. وی به همراه جمعی از معلمان بارها در جلسات مسئولان شرکت کرده است تا صدای معلمان را به گوش مسئولان برسانند.

البته موفقیت آمیز بود، سیستم رتبه بندی در آبان ماه امسال پس از 11 سال معرفی شد. اما فیش حقوقی این معلم افزایش حقوقی را نشان نداد.

مصطفی بارها به تحصیل در منطقه مریوان و کردستان اشاره کرده است. اما هیچ یک از مسئولان پاسخ روشنی به او ندادند: «در آبان ماه اعلام کردند که همه معلمان رتبه اول (رتبه) افزایش حقوق را دریافت کردند.

در عین حال مسئولان استانی تاکید کردند که در ماه های آینده توزیع کامل رتبه بندی را شفاف سازی خواهیم کرد. از آبان ماه این افزایش حقوق در فیش های معلمان گنجانده شد و در همان ماه مبلغی دریافت کردم. اما در لغزش آبان ماه چند فعال هم رده نیز تعلیق شدند.

وقتی پیگیری کردیم به ما گفتند که مدیران ارشد شفاهی به ما گفته اند که این چند نفر را از رتبه خارج کنیم. آنها هنوز دلیل این امر را نگفته اند. هر یک از معلمان مراجعه کننده می گویند که دستور از بالا آمده است. معلوم نیست این دستور از کجا آمده است. آنها حتی در مورد آن به ما هشدار ندادند.

برخی از مقامات استانی نیز می گویند که نامه ای وجود دارد که به آنها گفته شده است که نام خود را حذف کنند. ما نمی دانیم نامه از چه کسی و از کجاست. به حسابداری، کارگزینی و رئیس آموزش و پرورش منطقه رفتیم و گفتند تلفنی به ما اطلاع دادند».

او 10 معلم مریوانی را حذف شده از نظام رتبه‌بندی می‌داند و می‌گوید: «10 معلم مریوان از امتیاز رتبه‌بندی محروم شدند. در سنندج این رقم بیشتر است. یعنی رقم دو میلیون و 500 تا سه میلیون و 200 هزار تومان که برای ارزشیابی معلمان پرداخت می شد حذف شد. این حق ماست.

وقتی با مدیران کل استان ها صحبت می کنیم به معلمانی که به دنبال احقاق حق ما هستند می گویند دوره فرش قرمز پهن کرده ایم که معلمان بیایند و در کلاس ها صحبت کنند. ما هم گفتیم دادگاه اداری درست می کنید و ما را محکوم می کنند، بعد این کار را می کنید. این اقدام غیرقانونی است. ما به عنوان فعالان صنفی می خواهیم به حاکمیت قانون احترام گذاشته شود.»

آموزش و پرورش استان جوابی نمی دهد؟

کوکب بداگی معلم تربیت بدنی است. وی 17 سال سابقه کار دارد و در یکی از لیسه های استان ایذه تدریس می کند.

او چند سالی هم در شهرش فعال صنفی بود و برای این نظام زحمت کشید. اما آذرماه امسال رتبه او حذف شد: «من در آبان ماه افزایش داشتم و در همان ماه به من امتیاز دادند. اما 21 دسامبر وقتی راه حل ها را دیدم متوجه شدم که سیستم رتبه بندی از راه حل من حذف شده است. البته افزایش حقوقی که داشتم از حقوق آذرماه هم کسر شد و در این ماه یک میلیون و 600 هزار تومان دریافت کردم.

این مشکل را به ما اعلام نکردند، من خودم از طریق امور اداری منطقه متوجه شدم و وقتی به آموزش و پرورش رفتم، امور اداری منطقه در تماس تلفنی با امور اداری استانداری اعلام کردند که حکم شما لغو شده است. من هیچ محکومیتی از کمیسیون رسیدگی به تخلفات ندارم و به دادگاه مراجعه نکرده ام.

چگونه بدون مجوز و سند قانونی و تنها با یک تماس تلفنی قانون کشور را زیر پا گذاشتند؟ من پاسخی برای این سوال از مدیریت دریافت نکردم. همه می گویند از بالا بود. یعنی به خاطر فعالیت صنفی ما را تنبیه کردند.

ما فقط دنبال حقوق معلم بودیم و تلاش کردیم و این اتفاق افتاد. اما الان مجازات شدیم. اگر رتبه بندی ناعادلانه بود و ما در پیگیری این حق اشتباه کردیم، چرا این حکم برای معلمان صادر شد؟ چرا این حق را به ما نمی دهند؟ چرا کسی جواب ما را نمی دهد؟ حتی حاضر نیستند زیر نامه ای که این مسائل را مطرح کرده ایم چیزی بنویسند».

پیروز نامی معلم کامپیوتر هنرستانی در اهواز است. وی دارای 24 سال سابقه و عضویت طولانی مدت در انجمن صنفی معلمان است. آن طور که نامی می گوید از اولین روزهایی که موضوع ارزشیابی معلم مطرح شد، پیگیر ماجرا بوده است.

نامی به وعده های مختلف دولت ها برای اجرای نظام رتبه بندی اشاره می کند: «هر دولتی قول هایی داده و محقق نشده است. در طول سالیان متمادی ما اقدامات قانونی را انجام داده ایم و در مقاطع مختلف با نمایندگان مجلس صحبت کرده ایم. اما این صحبت ها برای ما فایده ای نداشت. باید دور هم جمع می شدیم و اعتراض می کردیم.

به محض اینکه دور هم جمع شدیم باید درخواست معلمان را بررسی می کردند، آبان ماه سیستم نمره دهی راه اندازی شد و همه رتبه اول را گرفتند. مبلغی نیز به حساب معلم دریافت شد. اما ماه بعد، آنها قضاوت هایی را که برای رتبه بندی انجام دادند حذف کردند. محکومیت من و چند همکار دیگر از سیستم حذف شد. علت را جویا شدیم، گفتند به ما اطلاع دادند که شما را حذف کنیم.

پرسیدیم چه کسی این را گفته و طبق چه قانونی این کار را کرده است، گفتند شفاهی به ما گفته اند، ما پاسخ دادیم که چنین چیزی امکان ندارد، باید بخشنامه یا قانون باشد، ما یک سازمان هستیم و همه کارها باید مکتوب باشد. . باید نامه کتبی به ما بدهید، گفتند، تلفنی هم با ما تماس گرفتند و گفتند این چند نفر را از رتبه بندی محروم کنید.

وی این اقدام را غیرقانونی می داند و تاکید می کند: ما طبق قانون در کشور زندگی می کنیم، این حرکت غیرقانونی است. هیچ کس از اداره آموزش و پرورش استان حاضر به پاسخگویی نیست. من به اتفاق چند معلم دیگر نامه نوشتم و تاکید کردیم که به این قضیه اعتراض داریم. این موضوع باید به صورت مکتوب به ما اعلام شود، آنها به نامه پاسخ ندادند. به ما گفتند عده ای این دستور را دادند.

ما به دلیل کار صنفی که انجام می دهیم با برخی از آقایان در ارتباط هستیم و از آنها پرسیدیم و گفتند اصلا این موضوع صحت ندارد. هر اتفاقی که افتاد از طرف آنها بود. ما قاطعانه بودیم که بدانیم چه کسانی کم ارزش شده اند، مقامات اداره گفتند که برخی از معلمان تعلیق شده عضو اتحادیه نیستند. در تظاهرات خیابانی بودند.

این اتفاق در حالی رخ داد که در آیین نامه رتبه بندی قید نشده بود که اگر معلم کاری انجام دهد، رتبه آنها حذف می شود. ما کد ارزیابی و روش استقرار داریم. در دستورالعمل عملیاتی چنین مواردی ذکر نشده است که در صورت دستگیری یا اعتراض، رتبه شما حذف شود. توضیح بدهند با چه قانونی این حق را از ما گرفتند.

فعالیت اتحادیه و حذف از رتبه

عبدالرضا قندهاری معاون یک دبستان در نیشابور است. او نیز مانند برخی از همکارانش از نظام رتبه بندی حذف شده است. خودش می گوید تنها دلیلش فعالیت صنفی است.

وقتی قندهاری به اداره آموزش و پرورش استان مراجعه کرد، به او گفتند که امنیت نام شما را حذف کرده است: «در همان زمان دو محکومیت در سایت ثبت شد. یکی دستور بازیابی و دیگری ترتیب رتبه بندی. آنها دستور مرمت را داده بودند. اما نمی‌دانم که آیا آنها تصمیم گرفتند یا نه؟ همان موقع جوابی که به خاطر ردیابی من دادند این بود که حراست اداره کل اسم من را حذف کرده است. من یکی از فعالان صنفی بودم که در جلسات رتبه بندی شرکت می کردم.

موضوع حذف برخی معلمان از نظام رتبه بندی با واکنش معلمان صنفی مواجه شد تا جایی که برخی معلمان تهرانی پیگیر وضعیت اسفبار همکاران اخراجی خود بودند.

نرگس ملک زاده، معلم و فعال صنفی معلمان، موضوع را از طریق مسئولان آموزش و پرورش ردیابی کرد و پاسخی که شنید این بود: «با وزارتخانه صحبت کردیم، مسئولان گفتند چرا می گویید این افراد صنفی هستند، محکوم نشدند.

هیچ راه حلی برای آنها وجود ندارد. چون در آخرین تظاهرات شرکت کردند. اگر از هر کدام از این معلمان بپرسید، می گویند که اعتراضات اخیر اصلا مطرح نیست. معلمان حرفه ای جایگاه خود را می دانند. همه کسانی که با این حکم حذف شدند از چهره های شناخته شده استان خود هستند.

زمانی که آخرین اعتراضات صورت گرفت، سخنگوی دولت آمد و اعلام کرد که صدای معلمان در این دولت را شنیده ایم و پس از 11 سال به خواسته های آنها رسیده ایم. این فعالان صنفی بودند که نماینده معلمان بودند و اعتراض کردند، حالا شما نمره آنها را گرفتید. اگر صدای اعتراض را شنیدید چرا تصمیمات آنها را حذف کردید؟

او می‌گوید: «استان‌ها خودسرانه برخی از معلمان را از رتبه‌بندی حذف کرده‌اند. در دستورالعمل ها و مقررات رتبه بندی وجود دارد، به عنوان مثال صلاحیت عمومی شریک فرهنگی می تواند توسط مراجع ذیصلاح قانونی درخواست شود.

نام این مراجع ذکر نشده است که چه کسانی هستند و تا چه حد حق دخالت دارند. در این آیین نامه به حذف حق و امتیاز معلم و سلب امتیاز از همکار فرهنگی اشاره نشده است. از نظر قانونی این کار زیر سوال رفته است.

رتبه برخی از همکاران ما بدون دلیل حذف شد. افزایش حقوق و رتبه حق معلم است و این شغل باری بر دوش حقوق همکار دارد. این سوال با چه استدلالی از پرونده برخی همکاران حذف شده است؟

وقتی در ابتدای سال دستور جدیدی به یکی از همکاران برای افزایش حقوق می دهید، آیا نهادهای نظارتی حق دخالت در این دستور را دارند و حتی در مورد دستورات ما نظر می دهند، همانطور که اکنون در مورد حکم رتبه بندی اظهار نظر کرده اند. “

دیدگاهتان را بنویسید