رتبه بندی معلمان در مثلث دولت-مجلس-هیات امنا

رتبه بندی معلمان در مثلث دولت-مجلس-هیات امنا

اما گذشت زمان و عملی نشدن هر از گاهی دولت در این سال ها تنها عوامل افزایش نارضایتی معلمان نیست. مشکلات زندگی قدیمی معلمانی که هر روز زندگی خود را سخت‌تر و سفرهایشان را کوچک‌تر از دیروز می‌کنند، حالا که جدای از قول‌های مکرر، پاسخ روشنی بر اساس عمل و تمرین دریافت نکرده‌اند، اما با مشکلات جدیدتر. در طول سالیان متمادی زندگی معلمان و سایر شهروندان تحت الشعاع قرار گرفته، ادغام شده و اکنون مسئولان نه تنها باید به فکر رفع این مشکلات باشند، بلکه باید به آثار و پیامدهای انباشت مشکلات و از سوی دیگر فکر کنند. تراژیک تر است جایی که انباشت مشکلات در طول زمان به صورت تصاعدی و دوچندان بر سختی و دشواری زندگی معلمان می افزاید. اما اگر انفعال مسئولان علاوه بر وعده‌هایی که هر از چند گاهی به معلمان ناراضی می‌دهند، منجر به انباشته شدن مشکلات و دوچندان شدن پیچیدگی آنها شود، بر میزان نارضایتی معلمان تأثیر منفی می‌گذارد. ; ضمن اینکه دادن این وعده های بدون پشتوانه اگرچه در کوتاه مدت آموزنده به نظر می رسد، موقتاً از آتش معلمان ناراضی می کاهد، اما در درازمدت ناامید شدن معلمان و نارضایتی مضاعف آنان، به انتظار و انتظار نیز می انجامد. اضافه. معلمانی که البته امروز آنطور که از بسیاری از فعالان این عرصه می شنویم دیگر به وعده های مسئولین اعتقادی ندارند اما این بدان معنا نیست که هرگز به حرف و قول هیچ مسئولی تکیه نکردند و وقت را تلف نکردند. به آنها تکیه کنید اما در این راستا به ویژه زمانی که مجلس یازدهم با حضور حداقلی مردم روی کار آمد، با محوریت بررسی لایحه طبقه بندی معلمان به عنوان یکی از مطالبات قدیمی معلمان، بخشی از پروژه سیاسی علیه دولت وقت، یعنی دولت دوازدهم بود. وی از دولت روحانی به دلیل کمبود اعتبار برای رتبه بندی معلمان انتقاد کرد و در برخی موارد به معلمان توهین کرد و در عین حال قول داد که این موضوع را ادامه دهد. انتظارات معلمان را برآورده می کند که خواه ناخواه چند ماه از عمر دولت روحانی بیشتر بود و اجرای این قانون در صورت تصویب بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود. که در میان 11 نماینده اصلی مجلس در اصل محبوبیت داشت.
در این شرایط آنچه اکنون از لایحه رتبه بندی معلمان می دانیم این است که پس از ماه ها بحث و جدل در مجلس و رفت و برگشت این لایحه بین کمیسیون آموزش و تحقیقات و جلسه علنی مجلس یازدهم، اکثریت – سرانجام مدتی قبل از مایل یازدهم، پس از هماهنگی های لازم با دولت سیزدهم، این لایحه را با بودجه 25000 میلیارد تنی (در یک سال) تصویب و به هیئت امنا ارسال کرد. اما این لایحه به دلایل مالی با مخالفت هیات امنا مواجه شد و این موضوع مطرح شد که اگر هماهنگی بین دولت و مجلس پیش بینی نشود، بودجه خارج از توان دولت که ممکن است دولت نتواند آن را تامین کند، تخصیص می یابد. البته هیچ پازل پیچیده ای وجود ندارد، اما یک اشتباه بزرگ و در عین حال عجیب و دور از انتظار، چرا! به گفته دبیرکل کانون فرهنگیان ایران، در تصویب این لایحه اشتباهی رخ داده و ظاهراً اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آن را مرتکب شده اند. فرج کمیجانی در این خصوص به «اعتماد» گفت: «مشکل این است که نمایندگان مجلس در هنگام تصویب این لایحه، عددی را به عنوان میزان اعتبارات در متن لایحه اضافه کردند و اشاره کردند که مبلغ 12.55 میلیارد تومان برای مدت 6 ماه است. توزیع شود. اما چنین عددی نباید در لایحه تصویب شود. «این موضوع باعث مخالفت هیئت امنا نیز شده است. این چهره سیاسی اصلاح طلب افزود: شورای نگهبان با استناد به اصل 75 قانون اساسی این مصوبه را بار مالی بر دوش دولت اعلام کرده و با توجه به تعداد درج شده در متن لایحه، شورای نگهبان اعلام کرده است. اینکه دولت باید کتباً به هیئت نگهبان اعلام کند که این مبلغ مشکلی ندارد. در مجموع این لایحه در حال حاضر به سرنوشت مابقی مطالبات انباشته و انباشته معلمان دچار شده است و بین مجلس، دولت و هیئت امنا حل نشده باقی مانده است.
اما در جریان تصویب لایحه رتبه بندی معلمان، آنچه باعث شد نمایندگان پارلمان اروپا تصمیم بگیرند تا مصوبه خود را در مورد میزان اعتبارات، همانطور که گفته شد، نهایی کنند، هماهنگی بین دولت و مجلس و حتی در لایحه بودجه 1401 کل کشور بود. اما چون هیئت امنا منطقاً قادر به تصویب لایحه دیگری که همان لایحه طبقه بندی معلمان است با استناد به یکی از بندهای لایحه بودجه که هنوز به تصویب نرسیده است، نیست. از سوی دیگر، در این صورت ممکن است نتوان همه تقصیرها را به گردن مجلس انداخت. ضمناً در توجیه این اقدام به همین هماهنگی با دولت اشاره می کنند که در این مرحله و این مرحله احتمالاً مقصر بلاتکلیف لایحه رتبه بندی معلمان دولتی است که از ارسال نامه خودداری کرده و کتباً تأیید می کند. هماهنگی آن با مجلس علاوه بر این نکته، همانطور که گفته شد معلمان در کنار این ده ها خواسته، نیازمندی های معیشتی و غیر معیشتی دیگری نیز دارند و فرج کمیجانی با اشاره به برخی از مهم ترین موارد این مطالبات می گوید: «برای رسیدن به خیابان ها می آیند. وی به «عدم اجرای قانون خدمت وظیفه عمومی معلمان بر خلاف سایر کارکنان دولت» و «وضعیت مالکیت صندوق توسعه فرهنگی که در اختیار دولت است و معلمان خواهان خصوصی‌سازی آن هستند» استناد می‌کند. وی افزود: سوال معلمان در زندان نیز مهم است و معلمان از کارکنان مختلف می خواهند که به این درخواست ها توجه کنند اما پاسخی دریافت نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید