رتبه بندی معلمان می خواهد معلمان را از شرایط بد معیشتی خود منحرف کند

رتبه بندی معلمان می خواهد معلمان را از شرایط بد معیشتی خود منحرف کند

اخیراً تصویب لایحه افزایش حقوق کادر پزشکی نمکی بر زخم کهنه معلمان شد و آنها را مجبور به اعتصاب و عضویت در صنف کرد. در مقابل این شور و شوق مطالبه گرانه معلمان، واکنش همیشگی نسبت به این گونه جریانات به زودی تکرار شد و مردم خانه ملت سعی کردند با فرونشاندن التهاب در جمعیت خود، بحث قدیمی و کهنه رتبه بندی معلمان را مطرح کنند. و درصدد برآیند روندی که نزدیک به ده سال است به نتیجه نرسیده است در اسرع وقت تصویب و برای بودجه و اجرا توسط دولت اعلام شود.

اما سوال اصلی این است که آیا واقعاً این تصویب و ابلاغ ضربات پشتوانه محکمی دارد یا اینکه به جای اینکه کارکردی تحول آفرین در نظام آموزشی کشور داشته باشد صرفاً یک مجازات مسکن است که در کوتاه مدت معلمان را از وضعیت منحرف می کند. معیشت و البته حمایت از تبلیغات مردمی از خانه ملت که علاوه بر فعالیت های روزمره در مجلس، از انتخابات آینده و احتمال حضور مجدد در مجلس هم خبر دارند؟ در پاسخ به این سوال، جا دارد ابتدا به سراغ خود طرح رتبه بندی معلمان برویم که اساساً از بطن سیاست قبلی و تا به امروز به عنوان یتیم در میان کارکنان قوای مقننه و مجریه زاده شده است. کشور، دست در دست هم بود.

طرح رتبه بندی در واقع ایده ای بود که در سند تحول آموزش و پرورش که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به عنوان ابزاری برای تحول آموزشی از طریق تنظیم و مدیریت موثر نیروی انسانی در کشور به آن اشاره شد. بدنه آموزش و پرورش نامگذاری شد. در نگاه اول ذکر اجمالی چنین نکته ای در سند قابل تردید نیست و توجیه این نکته منطقی به نظر می رسد که سند و نکات ذکر شده در آن صرفاً رئوس نقشه آموزشی است و نیاز به تفصیل این موضوع نیست. به تفصیل. سند و رسیدگی به این نکته بر عهده مجلس و دولت وقت گذاشته شد و همه نشستند تا ببینند این دو نهاد چگونه بستر لازم را برای اجرای این سیاست فراهم می کنند و اجرای آن در صحنه تا حصول نتیجه مطلوب به دنبال خواهد داشت.

اما خیلی زود مشخص شد که دولت وقت نه یک نگاه جامع به سند تحول، بلکه نگاهی حداقلی بوده و سعی کرده است معلمان را به صورت کاملا مقطعی برنامه ریزی کند تا بدون در نظر گرفتن سایر جنبه های تحول آموزشی، پرونده های کاری خود را انباشته کند. حداکثر تمرکز بر به حداقل رساندن حداقل دستمزد معلمان و نادیده گرفتن هدف صعودی سند تحول آموزشی. این رویکرد در آن زمان در مجلس اتخاذ نشد و علیرغم همه تلاش های دولت برای انتقال این پروژه از مجاری به دور از نظارت و تصویب مجلس، شکست بزرگ دیگری را در تاریخ خود به ثبت رساند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و سند تحول و رتبه بندی معلمان که در کشوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دفن شده بود، ناخودآگاه با ورود به سوژه داغ کمیسیون آموزش مجلس شد. دولت جدید و پاییز سیزدهم و خیلی زود هیئت رئیسه مجلس به دلیل دوستی گرم و روابط نزدیک با دولت جدید سعی کرد آن را در گوشه ای از برنامه بودجه سال جدید دولت قرار دهد، اما … اما دولت به صراحت توسعه این طرح را منتفی دانست. او تأمین مالی آن را ضروری و غیرممکن می‌دانست، بنابراین خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کرد فکر کرد. – عزم بزرگ. مخالفت با گزینه های پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و در نهایت غلبه بر وزیر پیشنهادی خود درگیر مشکلات پیچیده اقتصادی.

اما پس از آن، گرم شدن «تقاضای حقوق و مزایای معلمان» داغ شد و مجلس را بر آن داشت تا گام بعدی را برای تحمیل طرح رتبه بندی معلمان به دولت سیزدهم بردارد و از مطالبات معلمان برای فشار بر دولت استفاده کند. سرانجام مجلس در چند روز اخیر موفق شد طرح رتبه بندی معلمان را در عمل تصویب و برای بررسی نهایی به هیات امنا ارسال کند. با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا هیات امنا بر تایید این مصوبه نه چندان مساعد به مذاق دولت مهر می زند و دولت را با طرح اجرایی نامطلوب دیگری مواجه می کند یا بر ناپختگی این طرح نظارت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید