رسیدگی دقیق به پرونده ها مصداق قصور است

ساعت: 14:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801903

رئیس قوه قضائیه در گفت و گوی چهره به چهره با مردم صحبت می کند؛

رئیس قوه قضاییه گفت: سهل انگاری یا سخت گیری بیش از حد در رسیدگی به پرونده ها یکی از مصادیق قصور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی صبح امروز (28 دی ماه) در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی به صورت نامشخصی از دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه 2 تهران واقع در سعادت آباد بازدید کرد. مشارکت نزدیک در ارائه خدمات قضایی به مردم و مراجعین در این واحد قضایی.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در دیدار با قضات و مسئولین دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 2 تهران، روند، فهرست و نوع پرونده ها را از مسئولان و مسئولین مربوطه جویا شد و توصیه هایی را برای بهبود خدمات رسانی به مشتریان ارائه کرد.

«لزوم ارائه آمار بیشتر از پرونده های قضایی» موضوعی است که رئیس کل دادگستری در بازدیدها و جلسات اخیر خود بر آن تاکید کرده و معاونت اول قوه قضاییه را در این زمینه راهنمایی کرده است. بر این اساس رئیس قوه قضائیه در بازدید امروز از دادسرای ناحیه 2 از کارکنان واحد قضایی مربوطه جویای روند احصای پرونده ها در این واحد شد و توصیه ها و دستورالعمل هایی در این زمینه ارائه کرد.

رئیس قوه قضاییه در این جلسه با توجه به پرونده های قدیمی و معوقه شعب بازپرسی و قضایی این واحد قضایی بر لزوم تعیین تکلیف پرونده های قدیمی تاکید کرد و گفت: این پرونده ها را به سرعت توزیع کنید.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی همچنین از رئیس ارجاع دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران به دلیل دقت و سرعت در ارسال پرونده های کیفری به شعب مربوطه و راه اندازی سازوکار مناسب تقدیر کرد. .

رئیس کل دادگستری همچنین از تعداد پرونده های متعدد با شاکیان در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران خبر داد و یکی از اولویت ها را رسیدگی سریع و دقیق به این گونه پرونده ها می داند.

رئیس قوه قضاییه در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی با بیان اینکه سرمایه اصلی هر دستگاه به ویژه قوه قضاییه نیروی کار آن است، گفت: کارکنان عادل و با انگیزه یکی از دلایل اصلی پیشرفت و پیشرفت پرونده ها در دستگاه قضایی است. ؛ «به همین دلیل است که باید تلاش مجدانه خود را برای بهبود معیشت و رفع دغدغه‌های همکاران قضایی ادامه دهیم.

با استناد به دلایل و دلایلی که با وجود کمبود نیروی انسانی و سایر تجهیزات کار را برای قضات و سایر کارکنان دستگاه قضایی سخت می کند، یکی از این دلایل تنوع و تراکم و گاه تلاقی عناوین مجرمانه در دستگاه است. جرم شناسی می دانست که این باعث افزایش تعداد پرونده های ارائه شده به قوه قضاییه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به دستگاه هایی که به وظایف و مسئولیت های پیشگیرانه و نظارتی خود به درستی و به موقع عمل نمی کنند و همین امر منجر به تشکیل بسیاری از جرایم و پرونده های قضایی و انتقال پرونده ها به مراجع قضایی می شود. همه دستگاه ها و ادارات کشور باید دست به دست هم بدهند و ابعاد پیشگیرانه و نظارتی خود را تقویت کنند تا از سرریز پرونده ها به قوه قضائیه و دوچندان شدن بار و سختی کار قضات و همکاران قضایی ما جلوگیری شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم رفع کمبود نیرو در قوه قضائیه که به نوبه خود آسیب هایی مانند اطاله دادرسی و انباشت پرونده های معوقه را به دنبال دارد، گفت: این امر به دلایلی از جمله محدودیت بودجه محقق نشده است. .

رئیس قوه قضائیه در عین حال تاکید کرد: مشکلات موجود نباید کوچکترین خللی در ارائه صادقانه خدمات قضایی به مردم و مراجعین ایجاد کند. ما از آنها آگاه هستیم و سعی در حذف آنها داریم. ارائه خدمات قضایی به مردم و مراجعین با تأخیر، به هیچ وجه پذیرفته نشده و برخلاف شأن و جایگاه والای ضابطین و کارکنان قضایی در نزد مردم خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در جمع مسئولان دادگستری تهران به ذکر خاطراتی از دوران قضاوت و مشکلاتی که در عرصه های مختلف کاری و زندگی با آن دست و پنجه نرم می کرد، بر صبر و شکیبایی خود تکیه کرد. وعده الهی لقب نیروی نشاط آور را بسیار تعیین کننده می دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در راستای دستور اخیر خود به معاون اول قوه قضائیه مبنی بر بررسی تخصصی ارتقای آمار قضایی و آسیب شناسی آمار در قوه قضاییه گفت: لازم است اما ما در قوه قضائیه در راستای رویکردهای تحول آفرین خود، در نظر داریم از آمارهای معمولی پرهیز کرده و کاستی ها را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با اشاره به لزوم رسیدگی به موضوع کیفیت در روند احصای پرونده های قضایی، گفت: و وظیفه این موارد بود; باید تاکید کنم که بازدارندگی و عواقب این موارد که منجر به نتیجه شد شاید چند صد مورد باشد.

بر این اساس، رئیس قوه قضائیه از دادسرای ناحیه ۲ تهران و به‌طورکلی تمامی اعضای بخش‌های مختلف قضایی خواست تا نظرات پیشنهادی خود را در خصوص سازماندهی آمار در محاکمات و پرونده‌ها ارائه کنند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود به دادسرای ناحیه ۲ تهران، کار و خدمت محاکم را سخت و دشوار خواند و بر ضرورت قوت، قوام و غنای اقدامات، تحقیقات و بازجویی ها در پرونده های کیفری تاکید کرد.

بر این اساس، رئیس قوه قضائیه به دادستان ها در روند رسیدگی به پرونده ها نسبت به قصور غیرموجه یا سخت گیری های غیرضروری با مضر دانستن آن برای آحاد جامعه هشدار داد و گفت: این اقدامی است که نباید متاثر از ضابطان قضایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین افزود: قوه قضائیه در دستگاه های مختلف به موارد روشن غفلت شروع کرده و در حال رسیدگی است، اما در مواردی که این امر بر اساس قانون جرم نیست بلکه موجب ضرر و زیان می شود، چه خساراتی باید بررسی شود و چگونه باید رسیدگی شود. بسیاری از افعال حذف می شوند زمان زیادی می برد.

وی ادامه داد: خود این سوال که چه کسی با چه آسیبی و با چه میزان حذف فعل تشخیص می دهد بسیار مهم است که باید توسط یک کارشناس، بازرس یا کارمند تشخیص داده شود و این سوال نیز نیاز به اجماع دارد تا بتواند مشکلات را حل کند. «روند قانونی منطقی را بشمارید و با آن برخورد کنید.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین با اشاره به اینکه از مراجع نظارتی می خواهند در برخورد با گزارش های دریافتی افراد نهایت دقت را داشته باشند، خاطرنشان کرد: خداوندا.

علی القاسیمر رئیس قاضی استان تهران در جمع کارکنان دادسرای عمومی و انقلاب 2 تهران، این دادگاه را یکی از دادگاه هایی می داند که در رسیدگی به پرونده ها تاخیری نداشته و از رضایت مشتریان بالایی برخوردار است.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در سخنانی گفت: حضور مستمر رئیس قوه قضائیه و محاکم، مسئولیت ما را در خدمت رسانی به مردم سنگین می کند.

معبودی سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه نیز از کاهش ۷ درصدی کلاهبرداری و ۵ درصدی سرقت منزل در سال جاری خبر داد و گفت: در دوران ولیعهد همکاران ما در دادسرای ناحیه و انقلاب تهران 2 یک روز هم از پای ننشست و هر روز با مراجعه به محل کار به مردم خدمت کرد.

در حاشیه حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران، تعدادی از موکلان و وکلای حاضر در این دادگاه دغدغه و مشکلات خود را با رئیس قوه قضائیه در میان گذاشتند.

مراجعه حضوری به مراکز، مراجع و محاکم قضایی و گفت و گوی حضوری و گفتگوی حضوری با مردم، قضات و مسئولین از رویه های همیشگی حجت الاسلام والمسلمین حجت الاسلام والمسلمین قاضی و قضات در محل است.

رئیس قوه قضائیه علاوه بر بازدید سرزده امروز خود از دادسرای ناحیه 2 تهران، تاکنون از دادسرای خدمات کشوری (منطقه 28 تهران)، دادسرای قدس، دادسرای ناحیه قرچک، دادسرای مجتمع قدس تهران، دادسرای ناحیه و شهرک بازدید کرده است. دادسرای ناحیه 3، 16، 27 و 34 با حضور در تهران، از نزدیک در جریان نحوه خدمت رسانی به مردم و مراجعین قرار گرفت و علاوه بر گفتگو با قضات و کارکنان این مجتمع های قضایی، دستورات مربوطه را برای رفع مشکلات تعدادی از مددجویان صادر کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید