رشد 6.1 درصدی بخش صنعت در سه ماهه نخست سال جاری / بومی سازی 600 میلیون یورو زنجیره ارزش فولاد در فوریه امسال

ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789856

معاون وزیر صنعت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رشد اقتصادی بخش صنعت در سه ماهه نخست امسال 6.1 درصد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی صادقی نیارکی در یک برنامه تلویزیونی گفت: مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی 5.5 درصدی صنعت در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

رشد مثبت 15 رشته از 25 فعالیت صنعتی برای 7 ماه سال جاری

وی با بیان اینکه از 25 حوزه فعالیت صنعتی در 7 ماهه امسال 15 حوزه رشد مثبت داشته است، تراکتورسازی و سایر حوزه ها گفت: برای 7 ماه امسال رشد مثبتی داریم.

معاون وزیر صنعت وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه صنایع بالادستی شامل زنجیره ارزش فلزات اساسی (مس، فولاد، سرب، روی) و زنجیره ارزش پتروشیمی ها و پالایشگاه ها، یادآور شد: صنایع عمومی مانند نساجی. صنایع پوشاک، غذا، بهداشت و درمان و ساخت و ساز صنایع با ارزش افزوده بالا تولید داخلی، طراحی مهندسی، دانش فنی مانند خودرو، برق، مخابرات و الکترونیک را تعمیق می بخشد.

حمایت پایان زنجیره از صنایع تولید محور و مقایسه ای

صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه پایان زنجیره تولید برای ما بسیار مهم است، گفت: باید از صنایعی که مزیت نسبی داریم حمایت کنیم، باید از صنایع ساختمان محور و صنایعی که توانایی صادرات محصولات مازاد را دارند حمایت کنیم. “

رشد 48 درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در 7 ماهه امسال

وی با اشاره به محدودیت های ارزی که از سال 1397 اعمال شده است، افزود: به دلیل این محدودیت ها ارز توسط صادرکننده ارز تامین می شود، بنابراین یکی از ارکانی که دولت و وزارت صمت همواره دنبال می کنند، حمایت از غیرنفتی است. این صادرات در 7 ماهه امسال 48 درصد رشد ارزشی داشته و 27 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم.

معاون وزیر صنعت وزارت صمت کالاهای صادراتی را در 7 ماهه امسال عمدتاً واسطه دانست و گفت: در زمینه تولید تجهیزات، کالاهای دانش بنیان، کالاهای فنی و کشاورزی و مواد غذایی نیز صادرات خوبی داشتیم. صنعت طعم و مزه.

ارزش صد میلیارد دلاری تولیدات صنعتی کشور

صادقی نیارکی ارزش تولیدات صنعتی کشور را 100 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: برای این منظور به 25 میلیارد دلار ارز نیاز داریم که یک چهارم ارزش تولیدات صنعتی کشور است. برای ارائه این رقم باید از صنایع صادرات محور حمایت کنیم.»

دستیابی به هدف وزیر صمت مبنی بر افزودن 5 میلیارد دلاری به صادرات کشور در نیمه دوم سال

وی با اشاره به برنامه وزیر صمت برای افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال گفت: این هدف محقق شده و امیدواریم با سرعت بیشتری بهبود یابد.

معاون صنعت وزارت صمت با اشاره به پروژه نهضت تولید داخلی نیز گفت: این طرح در قالب حفظ جداول تولید خود دنبال می شد که در واقع باید پاسخگوی نیازها و فرصت ها در حوزه های مختلف باشد. صنایعی مانند پتروشیمی، مخابرات و خودرو.

600 میلیون یورو بومی سازی زنجیره ارزش فولاد در بهمن ماه امسال

صادقی نیارکی با بیان اینکه 5 جدول تولید در ارتباط قطعه سازان و خودروسازان ایجاد کرده است، گفت: در بهمن ماه امسال در قالب قراردادها و تفاهم نامه ها محل زنجیره فولاد 600 میلیون یورویی را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به شناسایی واحدهای کم ظرفیت و بعضاً راکد و تشخیص آنها، گفت: این واحدها مشکلاتی از قبیل بازار، نقدینگی، بازسازی و نوسازی، زیرساخت ها، تدارکات، مشکلات مالکیتی و مدیریتی دارند.

معاون امور صنعتی وزارت صمت با اشاره به ظرفیت کارخانه برای تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های استانی کارخانه برای رسیدگی به مشکلات این واحدهای تولیدی گفت: مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار.

انتهای پیام/

منبع: شاتا نیوز

دیدگاهتان را بنویسید