رضاوند: ساپینتو می تواند سال ها سرمربی استقلال باشد

رضاوند: ساپینتو می تواند سال ها سرمربی استقلال باشد

* فارس: به نظر می رسد سال خوبی را با استقلال سپری می کنید. امسال را چطور دیدی؟

خدا را شکر از زمانی که به فولاد رفتم تا زمانی که به استقلال برگشتم شرایط خوبی داشتم. وقتی برگشتم فضای مثبتی حاکم بود. این فضا به من کمک کرد تا شرایط بهتری پیدا کنم.

* فارس: تفاوت استقلال ساپینتو و تیم فصل قبل را در چه می بینید؟ به نظر می رسد جو تیم کمی تغییر کرده است.

ساپینتو به عنوان یک مربی خارجی به فوتبال ما آمد و نیاز به زمان داشت اما در تیم های بزرگ به خصوص در ایران به مربیان وقت زیادی نمی دهند. در ابتدا که نتایج خوبی نگرفتیم، صحبت ها و بحث های زیادی شد، اما در عین حال گفتیم که زمان سپری شده نشان می دهد ساپینتو چه مربی بزرگی است. وقتی مصدومان آمدند و بازیکنان آماده شدند، همه دیدند که تیم چقدر خوب بازی می کند. فکر می کنم تیم فعلی یکی از بهترین تیم های استقلالی سال های اخیر است.

* مسخره بازی: استقلال فصل را خوب شروع نکرد اما به نتایج خوبی ادامه داد. تعطیلات جام جهانی مانع از پیشرفت این تیم شد و با شروع مجدد لیگ، استقلال عملکرد خوبی نداشت اما همچنان شاهد پیشرفت خوبی از سوی تیم بودیم. به نظر می رسد اگر لیگ تعطیل نمی شد، استقلال وضعیت بسیار بهتری در جدول داشت.

قبل از جام جهانی شرایط خوبی داشتیم. تعطیلات جام جهانی ما را با مصدومیت های زیادی مواجه کرد. مصدومیت خیلی به ما آسیب می زند. مثلاً در بازی برگشت مقابل سپاهان به جز من، حسینی، چسمی و … بازیکن دیگری نبود. این فقط بازی ما بود. مس رفسنجان با مس، محبی، مهری و حردانی بازی کرد. در این چند هفته که نتیجه نگرفتیم، مصدومیت سرمربی را خیلی خالی کرد. همه دیدند که با بازگشت مصدومان چطور وضعیت تیم بهتر شد. در تیم های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس بازیکنان مهم هستند.

* فارس: انتقادات زیادی به شما شده است. خیلی از بازیکنان باکیفیتی بودند که با این فشار نتوانستند به کیفیت قبلی خود برگردند و به نوعی فوتبالشان تمام شد، اما کم کم تو در تیم جا افتادی، ساپینتو اعتماد زیادی به تو دارد و همه صحبت ها درباره احیای آرش است. رزاوند و بازگشت آن به روند مورد انتظار است.

من با آن موافق نیستم. اینطور نبود که یک نیم فصل در استقلال باشم. وقتی از استقلال رفتم حدود 90 بازی انجام داده بودم. در استراماچونی خیلی خوش گذشت. حتی در زمان فرهاد مجیدی در لیگ قهرمانان آسیا در گروه مرگ قرار گرفتیم و حتی پرسپولیس را شکست دادیم. در مجموع شرایط خوبی داشتم، اما یک سال قبل از شروع فصل حملاتی وجود داشت. واقعا سنگین بود من تحت فشار تیمی بودم که تا پایان فصل حتی یک بازی را هم نباخت. گاهی اوقات تیم کم می آورد و حق با هواداران است، اما در این مرحله تیم برنده است.

این تیم تیمی بود که خوب دفاع کرد و پیروز شد. اینطور نبود که خوب و روان بازی کنیم. شاید به همین دلیل است که هافبک ها یا حتی مهاجمان زیاد دیده نمی شوند. مهاجمان این تیم را می بینید که چندین گل به ثمر رساندند. الان فقط یمگا و کایدی هر کدام 6 گل زده اند یا محبی 5 گل زده که مثال زدم. با این حال سبک بازی تیم روی بازیکنان تاثیر می گذارد و شرایط متفاوت است.

پارسال بدون بازیکن بازی کردیم. اصلا نیازی به بازی ساز نبود. با دو هافبک دفاعی 3-4-3 بازی کردیم. امسال 3-3-4 با دو هافبک در دست بازی می کنیم، خیلی فرق می کند. بنابراین، سیستم بر عملکرد پخش کننده تأثیر می گذارد. دو هفته بعد از رفتنم به فولاد، موفق به گلزنی شدم. بسیاری از بازیکنان فوتبال به دلیل نوع سیستم سرمربی به تیم های مختلف می روند.

* فارس: هجوم استقلال در واقع باعث شد تا بازی شما و چند بازیکن دیگر برجسته شود.

سیستم ها متفاوت است. سال گذشته بیشتر بازی ها 1-0 بود. امسال 1-0 بودیم اما موقعیت های زیادی خلق کردیم. سال گذشته ذهنیت ما این بود که اول گل نزنیم. گل نخوردن برای تیم ما خیلی مهم بود. کمترین گل را زدیم. هر مربی تز و ساختار خاص خود را دارد. امسال سرمربی سبک هجومی بیشتری دارد. این سیستم باعث می شود که بازیکن در این ساختار جا بیفتد یا نه.

رضاوند: ساپینتو می تواند سال ها سرمربی استقلال باشد

* فارس: شاید کمتر کسی فکر می کرد سرمربی استقلال بعد از فرهاد مجیدی بتواند رابطه خوبی با هواداران داشته باشد. هواداران نسبت به جدایی مجیدی و سرمربی بعدی واکنش منفی نشان دادند. حالا به نظر می رسد که سبک هجومی ساپینتو باعث محبوبیت این تیم و خودش در بین هواداران شده است. وقتی استادیوم ها را باز کردند این را به خوبی دیدیم.

درست است برای دادن این مربی زمان لازم بود. دلم برای روزهایی تنگ شده که مصدومیت های زیادی داشتیم. اگر این اتفاق نمی افتاد، شاید فاصله ما در صدر با تیم دوم جدول حداقل 5-6 امتیاز می شد. در یک مقطع و در 4 بازی امتیازات بسیار کمی کسب کردیم. مثلاً جایی که می توانستیم روی میز قرار بگیریم، به دلیل مصدومیت شرایط خوب نبود. اتفاقاتی افتاد و صحبت هایی مبنی بر نارضایتی من از تیم مطرح شد. حرف های دیگر زیاد بود، اما مدیریت وقت گذاشت و پشت ساپینتو ایستاد. ببینید چقدر متفاوت است. بعد همه گفتند سرمربی باید برود اما با وقت گذاشتن همه از او تعریف می کنند. فکر می کنم ساپینتو می تواند سال ها در استقلال تمرین کند.

* فارس: چگونه با ساپینتو کار کنیم؟ او سرشار از انرژی و احساسات است و روحیه جنگندگی را در تیمش ایجاد کرده است.

او شور و شوق زیادی دارد و این شور و شوق را به تیم منتقل می کند. ما واقعا تمرینات خوبی انجام می دهیم. در طول فصل تمرینات پرفشار داشتیم. فکر می کنم تیم در حال حاضر نتایج را می بیند. بنابراین همان طور که گفتم ساپینتو می تواند سال ها استقلال را تمرین کند.

* فارس: به نظر می رسد این تیم همان چیزی است که هواداران می خواستند. تهاجمی و با موقعیت یابی زیاد. حتی اگر برنده ای وجود نداشته باشد، هواداران از او تعریف می کنند.

کار در تیم بزرگی مثل استقلال خیلی سخت است چون گاهی هواداران حتی با برد هم راضی نمی شوند. بردن و خوشحال کردن هواداران بسیار دشوار است. خدا را شکر این اتفاق برای تیم ما افتاد، قطعا یکی از دلایلی که تیم بهتر و زیباتر بازی می کند حضور هواداران است. حضور هواداران بسیار موثر است و باعث جذابیت لیگ می شود. حضور آنها حتی باعث افزایش کیفیت بازی ها می شود.

* فارس: بهترین و بدترین بازی تیم در سال گذشته کدام بود؟

فکر می کنم بازی مقابل تراکتور در تبریز بدترین بازی ما بود. خوب بازی نکردیم در مورد بهترین بازی هم می توانم بگویم که مسابقات بسیار خوب و پرباری داشتیم. از بازی نساجی به 4 گلی که به ملوان زدیم یا بازی نفت مسجد سلیمان که من هم زدم رسید. به همین دلیل این بازی را دوست داشتم اما در مجموع استقلال امسال بازی های خوبی داشت.

رضاوند: ساپینتو می تواند سال ها سرمربی استقلال باشد

*پرشیا: امسال تعطیلات نوروزی کمی دارید.

فکر نمی‌کنم زیاد بسته بودن خوب باشد. یک بار بعد از تعطیلات شرایط تیم ما خیلی بد شد. اگر تعطیلات زیاد باشد، تیم را آزار می دهد.

* فارس: یکی دیگر از خوبی های تعطیلات کمتر در نوروز این است که کمتر عیدی می دهید!

(می خندد) باید کمک کنیم. چون ما فوتبالیست و بازیکنیم!

* فارس: و چون فوتبالیست هستید، توقعات از شما در این زمینه بیشتر است! این نگرش در جامعه ما وجود دارد که فوتبالیست ها بسیار تجمل گرا هستند و حتی ورزش های دیگر گاهی واکنش نشان می دهند.

الان بحثی در مورد لوکس بودن و خوب زیستن نیست. شاید قبلا برای بعضی ها اینطور بود ولی الان با این تورم و گرانی اصلا اینطور نیست. شاید از برخی شغل ها بهتر باشد، اما نمی توان گفت که یک فوتبالیست زندگی تجملی دارد و چنین خانه ای دارد. به قول خودشان از ما گذشت. الان با این وضعیت اقتصادی جامعه خیلی سخته مثلا خونه بالا شهر خرید. حداقل 2-3 سال پول خود را خرج نکنید و تورم بالا نرود تا مثلاً در نیاوران خانه بخرید. این اتفاق ممکن است برای بازیکنان استقلال، سپاهان یا پرسپولیس هم بیفتد زیرا سقف قرارداد در سایر تیم ها کمتر است.

* فرس: نیاوران هم محله ای مجلل محسوب می شود.

این محله را به خاطر زندگی تجملی مثال زدم. قبلا شرایط جامعه به گونه ای بود که شاید یک فوتبالیست می توانست در محله هایی مثل نیوران خانه بخرد اما الان نمی شود.

* فارس: با حضور امیر گالنووی در تیم ملی به حضور در جام ملت های آسیا امیدوار هستید؟

امسال سال خوبی بود و تمام تلاشم را می کنم تا در نهایت سال خوبی باشد. امیدوارم دعوتم کنند. در حال حاضر با نزدیک شدن به جام ملت ها چون زمان کمی در اختیار تیم است، به نظرم انتخاب امیر گالنویی انتخاب خوبی بود.

* فارس: ادامه راه استقلال به تکرار قهرمانی می انجامد؟

تمام تلاش خود را می کنیم تا بازی به بازی جلو برویم و نتیجه بگیریم. ما فوتبال خوبی بازی می کنیم بقیه اش دست خداست. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید