رفتار جنجالی جواد نکونام و افشین پیرانی در دربی

این مسابقه با سایر مسابقات متفاوت بود و آن استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی بود. سیستمی که قرار بود از محدودیت های قضاوت این دیدار بکاهد اما نه تنها موفق به انجام این کار نشد، بلکه حمله به وعده اساسی فر (داور مسابقه) را چند برابر کرد.

البته در این مورد نباید از انتخاب نادرست داوران عراقی در اتاق VAR توسط کمیسیون داوران فدراسیون فوتبال غافل شد. زید ثامر محمد و حیدر عبدالحسن علی دو داور عراقی بودند که در اتاق VAR حضور داشتند اما در برخی صحنه ها به خواسته یا ناخواسته آنها توجهی نکردند و تقاضای زیاد فنادی فر برای تماشای صحنه های حساس بازی از مانیتور کناری زمین، صدای اکثر آنها بود. از کارشناسان داوری و انتقادات زیادی را از سوی پایگاه فر به دلیل قضاوت او در این دیدار به همراه داشت.

هنوز هیچ یک از اعضای رسمی فدراسیون فوتبال دلیل انتخاب این دو داور گمنام عراقی برای حضور در چنین بازی حساسی را اعلام نکرده اند، در حالی که اگر دو داور باتجربه برای حضور در اتاق VAR ورزشگاه آزادی انتخاب می شدند، حالا به جای انتقاد باید از مسئولان کمیته داوران انتقاد کرد ما از فدراسیون فوتبال تمجید کردیم. حتی گفته می شود فنادی فر با این دو داور زاویه داشته و 3 بار به درخواست آنها برای بازبینی صحنه های بازی پاسخ منفی داده است.

بعد از داوری بد نیست نگاهی به رفتار نیمکت نشینان دو تیم بیندازیم. این دیدار از دقیقه 78 آغاز شد و امید عالیشاه (کاپیتان پرسپولیس) با یک ضربه دقیق از بیرون محوطه جریمه دروازه سید حسین حسینی را شکست و اولین گل این دیدار را به ثمر رساند.

بعد از این گل نیمی از ورزشگاه خوشحال و نیمی دیگر ناراحت بودند اما رفتار یکی از نیمکت نشینان پرسپولیس بسیار زننده بود. افشین پیروانی که بارها برای پرسپولیس مقابل استقلال به میدان رفت، حالا به عنوان سرپرست این تیم روی نیمکت این تیم است و اصولا چنین فردی باید رفتاری از خود نشان دهد که الگوی جوانان تیم و هواداران باشد نه اینکه از حرکات موزون لذت ببرید و باعث تشنج در بازی شوید.

رفتار جنجالی جواد نکونام و افشین پیرانی در دربی

پیروانی این بار تنها نبود، به دقیقه 7+90 می رویم که داور با بررسی صحنه برخورد علی نعمتی و آرش رضوند، یک پنالتی برای آبی ها اعلام کرد. علامت داور به اندازه ای بود که نیمی از ورزشگاه را خوشحال و نیمی دیگر را خوشحال کند.

کوین یاماگا، وینگر استقلال با خونسردی پشت توپ قرار گرفت و در مقابل جهش علیرضا بیرانوند، توپ را وارد دروازه پرسپولیس کرد تا بازی به تساوی برسد. در این لحظه جواد نکونام که مرد اول روی نیمکت آبی پوشان محسوب می شود با خوشحالی به سمت نیمکت پرسپولیس می رود و دقایقی با حرکات موزون خود را به رخ می کشد و خود را شادترین مرد روی کره زمین نشان می دهد.

طبیعتا میزبان از گلزنی خوشحال شد، اما رفتار دو تیم باتجربه استقلال و پرسپولیس به سختی چنین بود. مطمئنا هواداران هیچ کدام از این دو تیم از چنین صحنه هایی خوشحال نخواهند شد.

به جز جواد نکونام، ماساژور استقلال به سبک عیسی آل کثیر بازیکن سابق پرسپولیس در دربی شماره 95 اجرا کرد که یکی از صحنه های زشت این مسابقه را رقم زد و حال هواداران فوتبال را تیره کرد.

(عکس) رفتار جنجالی جواد نکونام و افشین پیروانی در دربی

بازیکنانی در زمین بودند که عملکرد ضعیفی داشتند و کاری جز به هم ریختن اعصاب هواداران داخل ورزشگاه نداشتند. پس از به ثمر رساندن گل امید عالیشاه، محمدحسین کنعانی زادگان که سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را در کارنامه خود دارد و در آن مقطع به استقلال پیوست، این بار و بر خلاف عالیشاه، یک بازی کور برای پرسپولیسی ها انجام داد و شماره 4 را به نمایش گذاشت. و با او شادی کرد، به سمت هواداران استقلال رفت و در مقابل آنها رفتار نامناسبی داشت که باعث عصبانیت آنها شد.

علی نعمتی دیگر بازیکنی است که به خاطر عملکردش در این دیدار انتقادات زیادی به او وارد شده است، اگرچه نعمتی سابقه رویارویی یا مقابل استقلال و حتی گلزنی برای این تیم را در کارنامه خود داشت، اما در پایان بازی با اشتباهات کودکانه، که استقلال را به بازیکنان استقلال تقدیم کرد، داور را متقاعد کرد تا برای این تیم پنالتی اعلام کند و بازی برد را به تساوی شاگردان گل محمدی تغییر دهد.

در این دربی حتی هواداران نیز نمره اخلاقی نگرفتند، اگرچه برای اولین بار در این دیدار در ورزشگاه تماشاگران زن نیز حضور داشتند، اما از ابتدا تا پایان بازی، هواداران دو تیم بطری های آب را به سمت زمین پرتاب کردند. بازیکنان بارها باعث وقفه در بازی شدند و تصویر زشتی از فرهنگ هواداری فوتبال در ایران به نمایش گذاشتند.

در همه این موارد نباید از صحبت های خداداد افشاریان رئیس کمیسیون داوران پس از بازی در برنامه های مختلف تلویزیونی غافل شد. او با سخنان نسنجیده خود باعث انتقادات مکرر از داور شد. او به سادگی اظهار داشت که گفتگوی داوران ضبط نشده است و هیچ صدایی برای کمیته داوران وجود ندارد تا داوران تاییدیه خود را تبرئه کنند.

این دربی چیزی جز ایجاد صحنه های زشت برای فوتبال ایران نداشت و می توان گفت برفانی بیش از یک میلیارد بازی در یک بازی دسته سومی فوتبال ایران بود.