رمزگشایی از آخرین تهدیدات اسرائیل علیه ایران

رمزگشایی از آخرین تهدیدات اسرائیل علیه ایران

صورتز نو واقعیت های سیاسی در منطقه خلیج فارس به طور قابل توجهی در حال تغییر است و این تغییرات به هیچ وجه به نفع اسرائیل نیست.

در گزارشی درباره خاورمیانه سعی کردم علت تشدید لفاظی‌ها و مواضع تهدیدآمیز اخیر مقامات اسرائیلی علیه ایران را در بستر وسیع‌تر توسعه منطقه بررسی کنم. در همین راستا من در خاورمیانه گفتم که روند توسعه منطقه ای به هیچ وجه به نفع اسرائیل نیست و این دیدگاه تل آویو برای افزایش قدرت ایران و برعکس تضعیف موقعیت و انزوای منطقه ای رژیم است.

در هفته‌های اخیر، اسرائیل با ارسال یک سری پیام‌ها و سیگنال‌های هشداردهنده به ایران، سعی در یافتن راهی برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران (با جلب حمایت در این زمینه) و در عین حال تضعیف مذاکرات هسته‌ای در وین دارد. .

در اواخر ماه گذشته، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، آمادگی اسرائیل برای تشدید تنش ها با ایران را اعلام کرد و خاطرنشان کرد که «اسرائیل خود را به هیچ توافق هسته ای با ایران متعهد نخواهد کرد». وی ادامه داد: حتی اگر توافقی با ایران حاصل شود و بازگشتی به شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد، شکی نیست که اسرائیل به چنین توافقی پایبند نیست و هیچ تعهد یا محدودیتی در آن توافق نمی بیند. نفتالی بنت حتی بر خودمختاری فزاینده اسرائیل در اقدام سازنده علیه ایران تاکید کرد.

این دیدگاه خاص از نفتالی بنت در حالی مطرح می شود که آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و آژانس در حال پایان است. توافقی که دولت ترامپ در سال 2018 به طور یکجانبه از آن خارج شد و سپس تحریم های گسترده ای را علیه ایران خارج از برجام اعمال کرد.

اسرائیل، مانند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، معتقد است که توافق برجام برای محدود کردن پیشرفت هسته‌ای ایران کافی نیست و باید دامنه آن (از جمله موضوعاتی مانند قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای در ایران) گسترش یابد.

بر اساس گزارش های مختلف تاکنون، مقامات ارشد دفاعی اسرائیل تلاش زیادی کرده اند تا آمریکایی ها را برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران متقاعد کنند. در این مرحله اما باید این سوال را مطرح کرد که پایان این بازی چه خواهد بود؟

استراتژی ها را بشناسید

اقدامات اخیر اسرائیل علیه ایران یادآور اقدامات این رژیم در بحبوحه توافق برجام در سال 2015 است.در آن زمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل از باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا خواست تا هر چه سریعتر مذاکرات با ایران را متوقف کند. او بارها مدعی شده است که اسنادی از پیشرفت چشمگیر فعالیت های هسته ای ایران در اختیار دارد. هدف اصلی اسرائیلی ها در آن زمان این بود که ایران را به عنوان یک کشور شیطانی در عرصه بین المللی معرفی کنند. دولتی که ماهیت نظامی سیستماتیک دارد.

علاوه بر این، بسیاری از رویدادهای پیش بینی نشده در منطقه خلیج فارس رخ داده است که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد: افغانستان دوباره تحت کنترل طالبان قرار گرفته است، دولت های عربی روابط خود را با رژیم سوریه در زمان ریاست جمهوری بشار اسد عادی می کنند، عربستان سعودی و ایران وارد روند مذاکرات شده اند. تنش زدایی کرد و ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور موضع قاطعانه ای به ویژه در سیاست خارجی ایران گرفت. او از طریق آن کشور قدرت را به دست گرفت و ریاست جمهوری ایران را به دست گرفت.

از این منظر، واقعیت های سیاسی در منطقه خلیج فارس به طور قابل توجهی تغییر کرده است و این تغییرات به هیچ وجه به نفع اسرائیل نیست. با وجود «توافق ابراهیم» (عادی سازی روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی)، توسعه منطقه ای به ضرر اسرائیل است و دائماً در حال تضعیف موقعیت آن در منطقه است.

در این زمینه، در حالی که بنیامین نتانیاهو از ایده «محدود کردن ایران» به عنوان توجیه اصلی برای پیشبرد دستور کار توافق ابراهیم و عادی سازی روابط با کشورهای عربی استفاده می کند، چرخش کنونی روابط ایران و کشورهای عربی خلیج فارس به سمت تنش است. نقش اسرائیل در منطقه را به میزان قابل توجهی کاهش داده و آن را به یک بازیگر منزوی تبدیل می کند. علاوه بر این، این روند ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه ایران کشوری شرور و بازیگری مخرب در خاورمیانه است را به شدت تضعیف می کند.

خطر و تهدید حملات سایبری

یکی دیگر از مؤلفه هایی که می توان آن را در اقدامات اسرائیل در ایران بسیار مهم دانست، پیشنهاد حملات سایبری اسرائیل است که (طبق اخبار و منابع رسمی مختلف) در سال های اخیر چندین بار توسط این رژیم انجام شده است. حملاتی از این دست علیه ایران صورت گرفته است و ایالات متحده تا حد زیادی چشم خود را بر روی این حملات بسته است. در همین راستا، بسیاری بر این باورند که مقامات اسرائیلی در تماس با مقامات آمریکایی، علاوه بر خواسته‌های خود برای حمله نظامی به ایران، در واقع بر گزینه‌های ساده‌تر و در دسترس‌تر یعنی حملات سایبری علیه ایران تاکید زیادی دارند.

حملات سایبری به اسرائیل اجازه می دهد تا تبلیغات و لفاظی های ضد ایرانی خود را تا حد امکان افزایش دهد. در مقایسه با حملات نظامی سنتی: حملات سایبری کمتر خطرناک هستند، انجام آنها آسانتر است و در نهایت اعتراضات و انتقادات بین المللی بسیار کمتری را از تل آویو برانگیخته است.

در همین حال، در بحبوحه تجدید لفاظی های ضد ایرانی در واشنگتن و تل آویو، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی که روابط جدیدی با اسرائیل تعریف کرده اند و تا حد زیادی در ماه های اخیر به سمت کاهش تنش با ایران حرکت کرده اند. “آینده سخت خواهد بود. انتخاب و تنوع چالش ها.”

دیدگاهتان را بنویسید