رمزگشایی در پشت صحنه تشدید تحرکات آلمان علیه ایران

رمزگشایی در پشت صحنه تشدید تحرکات آلمان علیه ایران

روز جدید دولت آلمان در ادامه رویکرد این روزها که همواره پاسخگوی مشکلات انسانی ایران است، روز گذشته در بیانیه ای از بازنگری در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه ای که در توییتر رسمی وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد، به پایین بودن سطح روابط دوجانبه دو کشور در سال های اخیر و اتهامات مکرر حقوق بشری اشاره کرد و گفت: وضعیت نمی تواند ادامه یابد. همانطور که قبلا بود پیدا کنید تا پیوند خود را با شرایط تنظیم کنیم.

وی در این راستا ادامه می دهد: در حال آماده سازی تحریم های حقوق بشری بیشتری از سوی اتحادیه اروپا و بازنگری لیست اعضای خانواده افراد مسئول هستیم. در سطح ملی، ویزا را برای دارندگان گذرنامه رسمی محدود خواهیم کرد و قوانین ورود اعضای سازمان های موجود در فهرست تحریم اتحادیه اروپا را تشدید خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به نشست آتی در سازمان ملل افزود: بر تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل اصرار داریم و از سازمان های مردم نهادی که در زمینه مستندسازی جرایم فعال هستند حمایت خواهیم کرد.

بر اساس بیانیه فوق، Analna Baerbock ادعا می کند که مذاکرات دوجانبه بین طرفین را تعلیق می کند و «ما در حال بررسی معدود ابزارهای باقی مانده در روابط تجاری و مالی هستیم. همچنین حضور مؤسسات فرهنگی فعال آلمانی در ایران را کاهش خواهیم داد.»

اتحادیه اروپا و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه اخیرا تحریم های جدیدی را به بهانه مسائل حقوق بشری و اتهامات مربوط به دخالت ایران در جنگ اوکراین وضع کردند که با واکنش ایران مواجه شد.

حسین امیر عبدالاخیان وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در دیدار با همتای بلاروسی خود نسبت به مسیر غیرمولد، تکراری و شکست خورده اروپایی ها هشدار داد و گفت: برای ما واضح است که برخی از سران اروپایی نگاهی شکست خورده به تحولات دارند.

وی همچنین به لیست تحریمی ایران علیه اروپایی ها اشاره کرد و گفت: در واکنش به اقدامات غیرسازنده اروپا، امروز فهرست جدیدی از تحریم های جمهوری اسلامی ایران را علیه 8 نهاد و 12 نفر از افراد مرتبط با اتحادیه اروپا منتشر کردیم.

این افراد و نهادها از تروریسم، افراط گرایی و خشونت حمایت و تشویق کرده اند و از نظر ما این مکان ها و افراد به عنوان مصادیق تروریسم معرفی شده اند و در این زمینه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. من به طرف های اروپایی هشدار می دهم که راه تکراری و شکست خورده سال های گذشته را ادامه ندهند.

وی همچنین در توییتی خاطرنشان کرد که طرف‌های اروپایی در یک اقدام غیرمولد که بر اساس اطلاعات بسیار اشتباه بود، اشتباه محاسباتی کردند و دوباره به ابزار ناکارآمد تحریم‌ها علیه ایرانی‌ها متوسل شدند. اخلال و تخریب اموال عمومی در هیچ کجای دنیا قابل تحمل نخواهد بود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آلمان پرچمدار مخالفان علیه ایران است

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر ایران و اروپا در پاسخ به این سوال که با توجه به روندی که آلمان در پیش گرفته، آینده روابط ایران با این کشور چگونه خواهد بود، در گفت و گو با خبرنگار آرمان امروز گفت: آلمان دست به دست «انگلستان» و «فرانسه» است. یکی از کشورهای کلاسیک اروپا به شمار می رود اما با این تفاوت که همیشه سعی می کند خود را از پازلی که آمریکا را می سازد جدا کند و در این مسیر باید بگوییم که آلمان از معدود کشورهایی است که بیشتر به شرق می نگرد. از نظر تاریخی باید گفت که این کشور همواره به دنبال رهایی از سیاست آمریکا بوده و در این شرایط خود را به عنوان یکی از کشورهای مستقل و قدرتمند اروپایی معرفی کرده است، اما اکنون می بینیم که نقش جدیدی علیه ایران به عهده گرفته است.»

این تحلیلگر روابط بین الملل با اشاره به فضای غبارآلود ایران و آلمان که پس از ناآرامی های داخلی ایران تشدید شد، ادامه داد: اکنون این کشور قدرتمند که البته نگاهش به شرق است، کشورهای اروپایی را علیه ایران بسیج می کند. توجه داشته باشید که در صورت ادامه فشار آلمان بر ایران، کشورهایی مانند «انگلیس»، «سوئد»، «فرانسه» و حتی «سوئیس» که همیشه از اختلافات بین کشورها فاصله می گیرند به این اتحاد اضافه خواهند شد. آلمان اکنون از جهاتی پیشتاز مخالفت اروپایی ها با ایران است که انگلستان در آن نقشی را ایفا می کرد و اکنون پس از دهه ها، آلمان مسئولیت این بسیج عمومی را بر عهده گرفته است. درباره این بسیج کشورهای اروپایی علیه ایران دو نظریه جدی وجود دارد. یا کشورهای اروپایی پیشنهاد کردند که آلمان این ائتلاف را رهبری کند تا پشت سر او حرکت کند یا اینکه آلمان شخصاً این حرکت را آغاز کرد تا سایر کشورها به آن بپیوندند. در هر دو مورد باید بگوییم که این نظریه ها یک هدف را دنبال می کنند.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلافات به وجود آمده، برجام چه خواهد شد، گفت: با توجه به اظهارات طرف آمریکایی و ایرانی، باید بگوییم که موضوع برجام را بسته شده بدانیم. زیرا اکنون زمزمه هایی مبنی بر برکناری «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به دلیل واکنش وی به ناآرامی ها در ایران به گوش می رسد. با توجه به این پیام ها و آینده نامشخص انتخابات کنگره آمریکا، به نظر می رسد صحبت از آینده برجام یک شوخی سیاسی باشد. همچنین با توجه به ناآرامی های اخیر در ایران و مسائلی که پرونده حقوق بشر را به جای پرونده هسته ای برجام به روی میز جامعه بین المللی کشانده است. این توافق دیگر برای آمریکا اهمیتی ندارد و ممکن است با واکنش منفی افکار عمومی در این کشور مواجه شود. بنابراین، نمی‌توانیم این معنا را نادیده بگیریم و آنچه ایران می‌گوید بدون تایید کاخ سفید بپذیریم. شاید بخشی از این اهمیت از سوی برخی کشورهای میانجی مورد توجه قرار گرفته باشد و به دلیل عدم ارتباط ایران و آمریکا، برخی کشورهای اروپایی خواهان از سرگیری مذاکرات باشند و البته تا زمانی که کشورهای میانجی این خبر را تایید نکرده باشند. خوب.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید