رمزگشایی «جنگ آنلاین» پنتاگون علیه ایران

رمزگشایی «جنگ آنلاین» پنتاگون علیه ایران

روز جدید بیش از 5 سال است که فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) کمپین آنلاینی را در قالب جنگ روانی و رسانه ای علیه ایران از طریق پلتفرم های دیجیتال انجام می دهد.

یک روزنامه نگار انگلیسی در مقاله ای مدعی شده است که اعتراضات اخیر در ایران علیرغم اینکه دلایل محلی و حتی مشروع دارد، همزمان از بیرون طراحی و تحریک می شود.

کیت کلارنبرگ، روزنامه‌نگار تحقیقی بریتانیایی در مقاله‌ای در وب‌سایت «کرادل» استدلال می‌کند که ناآرامی‌های اخیر در ایران بر سر مرگ مهسا امینی، اگرچه ریشه در نارضایتی‌های مشروع بخشی از جامعه ایران دارد، اما نشانه‌ای از تأثیرات روان‌شناختی گسترده است. و جنگ رسانه ای مورد حمایت غرب در پشت صحنه این تحولات دیده می شود.

وی نوشت: درست چند روز پس از شروع اعتراضات در 16 سپتامبر، واشنگتن پست فاش کرد که پنتاگون در حال انجام یک حسابرسی گسترده از تمام تلاش‌های آنلاین خود علیه ایران است، پس از اینکه فاش شد تعدادی حساب‌های جعلی توسط فرماندهی مرکزی آن (سنتکام) اداره می‌شوند. ) اجرا شد، آغاز شد.

این حساب‌های جعلی که توسط سنتکام اداره می‌شوند، در تحقیقات مشترک شرکت تحقیقاتی رسانه‌های اجتماعی Graphica و رصدخانه اینترنت استانفورد کشف شدند.

بر اساس تحقیقات این دو شرکت نظارتی اینترنتی، از زمان روی کار آمدن ترامپ از 5 سال پیش، ایالات متحده آمریکا کمپین جنگ روانی و رسانه ای را علیه ایران و دو کشور چین و روسیه تحت رهبری وزارت آمریکا به راه انداخته است. دفاع (پنتاگون). .

این موضوع در اواخر اوت فاش شد و در آن زمان کمترین پوشش را در مطبوعات انگلیسی زبان به خود جلب کرد، اما ظاهراً توجه دولت ایالات متحده را به خود جلب کرد و پنتاگون بازرسی را آغاز کرد.

گستره جغرافیایی سنتکام شامل ایران می شود و با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی به عنوان دشمن اصلی ایالات متحده، شاید تعجب آور نباشد که بخش قابل توجهی از مبارزات آنلاین و تلاش های جنگ روانی این یگان به آن کشور معطوف شود.

یک استراتژی کلیدی که توسط روانشناسان نظامی ایالات متحده استفاده می شود، ایجاد چندین رسانه جعلی است که محتوا را به زبان فارسی منتشر می کنند. در همین راستا بسیاری از کانال های آنلاین در پلتفرم هایی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام مدیریت می شوند.
در برخی موارد، روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی در این پلتفرم‌ها با «دنبال‌کنندگان» متعدد همراه با تصاویر پروفایل تولید شده توسط هوش مصنوعی ظاهر شده‌اند.

به عنوان مثال، فهیم نیوز مدعی ارائه “اخبار و اطلاعات دقیق” در مورد رویدادهای ایران است و به طور برجسته پست هایی را منتشر می کند که “رژیم تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت انجام می دهد” و در نتیجه خوانندگان تشویق می شوند تا مطالب خود را دنبال کنند. محتوا.

دریچه نیوز در عین حال ادعا می کند که «وب سایتی مستقل و غیروابسته به گروه یا سازمانی» است که متعهد به ارائه «اخبار بدون سانسور و بی طرفانه» به ایرانیان داخل و خارج از کشور است، به ویژه اطلاعات مربوط به این پرونده «نقش مخرب این پرونده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کلیه امور و امور ایران و منطقه».

برخی از سازمان‌های خبری جعلی محتوای اصلی را منتشر کردند، اما بخش عمده‌ای از خروجی‌های آنها محتوای بازیافتی از سازمان‌های تبلیغاتی تحت حمایت دولت آمریکا مانند رادیو فردا و صدای آمریکا فارسی بود.

آنها همچنین مقالاتی را از کانال تلویزیونی ایرانیان اینترنشنال مستقر در بریتانیا تغییر دادند و به اشتراک گذاشتند. این شبکه تلویزیونی از عربستان سعودی کمک مالی دریافت می کند.
این کانال ها اغلب مطالب غیرسیاسی از جمله شعر ایرانی و تصاویر غذاهای ایرانی منتشر می کردند. آنها همچنین در توییتر با ایرانیان واقعی تعامل داشتند.

ربات‌ها و ترول‌های پنتاگون از تکنیک‌ها و رویکردهای روایتی مختلفی در تلاش برای تأثیرگذاری بر نگرش عمومی ایرانیان و ایجاد تعامل استفاده می‌کردند و حتی گاهی خود را به عنوان حامیان رژیم قرار می‌دادند.
یکی از این کاربران جعلی با ادعای «کارشناس علوم سیاسی» با انتشار محتوایی در تمجید از قدرت روزافزون شیعیان در غرب آسیا، هزاران فالوور در توییتر و تلگرام به دست آورد، در حالی که اکانت‌های مشابه دیگری از مرحوم سردار قاسم به تمجید از سلیمانی پرداختند. .
هدف از این تلاش‌ها مشخص نیست، اگرچه توضیح واضح آن این است که پنتاگون به دنبال ایجاد نارضایتی ضد دولتی در میان محافظه‌کاران ایرانی است.

حساب های مرتبط با پنتاگون به شدت از دولت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد می کردند. بسیاری از ربات‌ها و ترول‌های پنتاگون سعی کردند کمبود غذا و دارو را به گردن سپاه بیاندازند که آنها را به داعش تشبیه کردند و فیلم‌هایی از اعتراضات و غارت سوپرمارکت‌های ایران را با زیرنویس‌هایی به زبان‌های پشتو، انگلیسی و اردو منتشر کردند.

نشریات دیگر تهران را به خاطر کمک به حزب الله لبنان مورد انتقاد قرار دادند، در حالی که برخی دیگر حوادث “شرم آور” مانند قطع برق گزارش شده را که باعث شد تیم شطرنج ایران در یک تورنمنت بین المللی آنلاین شکست بخورد، برجسته کردند.

همچنین چندین کاربر قلابی با اشاره به سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین که توسط سپاه در ژانویه 2020 سرنگون شد، ادعا می‌کنند که برای قربانیان #پرواز752 عدالتخواهی می‌کنند.

صدها بار با استفاده از هشتگ‌هایی مانند #PS752 و #PS752justice رهبر ایران را مقصر این حادثه دانستند.
پس از شروع جنگ در اوکراین، این اکانت ها از نسخه فارسی هشتگ های محبوب #نه_به_پوتین و #نه_به_جنگ استفاده می کردند که بر اساس تحقیقات جداگانه، خود به طور گسترده ای توسط حساب های ربات و ترول طرفدار اوکراین در توییتر به اشتراک گذاشته شد.

این حساب‌ها حمایت ایران از پوتین را محکوم می‌کردند و ایران را متهم می‌کردند که پهپادهایی را در اختیار مسکو قرار می‌دهد که گفته می‌شود برای کشتن غیرنظامیان استفاده می‌شوند.
آنها همچنین این روایت را مطرح کردند که تبانی ایران با روسیه پیامدهای سیاسی و اقتصادی نامطلوبی برای تهران خواهد داشت.
یکی از حساب‌های کاربری در توییتی نوشت: «شخصی ایران را به روسیه فروخت و دستور کشتار مردم آن را صادر کرد».

یکی دیگر از برنامه های این حساب ها آسیب زدن به موقعیت ایران در کشورهای همسایه و تضعیف نفوذ منطقه ای آن است.
برای مثال، حساب‌هایی که مخاطبان را در افغانستان هدف قرار می‌دهند، ادعا می‌کردند که برخی از پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان روزنامه‌نگار برای سرکوب مخالفان طالبان به کابل نفوذ کرده‌اند. آنها همچنین مقاله‌هایی را از یک وب‌سایت مرتبط با ارتش آمریکا منتشر کردند که ادعا می‌کرد اجساد پناهجویان مرده‌ای که به ایران گریخته بودند به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند.

با این حال، یکی دیگر از روایت‌های نادرست مخربی که توسط این خوشه در اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 تداوم یافت این بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پناهندگان افغان را مجبور می‌کرد به شبه‌نظامیانی که در سوریه و یمن می‌جنگند بپیوندند و آن‌هایی که نپذیرفتند اخراج شدند.

عراق کشوری بود که مورد توجه ویژه جنگجویان سایبری پنتاگون بود، با محتوایی که به طور گسترده در بغداد و فراتر از آن توزیع می شد و نفوذ سپاه پاسداران به کشور را به عنوان یک بیماری ویرانگر به تصویر می کشید و محتوایی که ادعا می کرد کردها، شبه نظامیان عراقی و عناصر دولت ابزارهای موثری هستند. در دست تهران برای پیشبرد طرح احیای امپراتوری ایران در غرب آسیا.

ستیزه جویان همچنین به کشتن عراقی ها در حملات موشکی، ایجاد خشکسالی از طریق آسیب رساندن به زیرساخت های آبی، قاچاق سلاح و سوخت از عراق و سوریه و دامن زدن به بیماری همه گیر مواد مخدر (شیشه) در میان عراقی ها متهم شدند.

گروه دیگری از گزارش‌های پنتاگون به مداخله ایران در یمن و انتشار مطالبی در انتقاد از دولت انصارالله، متهم به ممانعت عمدی از ارسال کمک‌های بشردوستانه، بستن کتابفروشی‌ها، ایستگاه‌های رادیویی و سایر مؤسسات فرهنگی و عمل به عنوان یک عامل بی‌وجدان بود. و چرا تهران و حزب الله این کار را کردند؟
برخی از پست های آنها نیز ایران را مسئول مرگ غیرنظامیان در اثر مین های زمینی می دانستند.

گزارش های دیگر از جنگ روانی سنتکام مستقیماً با اعتراضاتی که ایران را فراگرفته است، مرتبط است.

در میان گروهی از ربات‌ها و ترول‌ها تمرکز خاصی بر حقوق زنان وجود داشت. ده‌ها پست فرصت‌های زنان ایرانی در خارج از کشور را با فرصت‌های موجود در ایران مقایسه کردند و برخی دیگر به اعتراضات علیه حجاب دامن زدند.

فساد دولتی و افزایش هزینه های زندگی نیز بارها برجسته شد، به ویژه در مورد غذا و دارو – که گفته می شود تولید آنها در ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کنترل می شد – واقعیتی که عوامل آنلاین سنتکام بارها به آن اشاره کردند.

حقوق زنان، فساد و هزینه های زندگی – که اخیراً نتیجه مستقیم تحریم های آمریکا است – محرک اصلی معترضان است.

شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد اعتراضات اخیر در ایران توسط قدرت‌های خارجی، به‌ویژه چهره عمومی جنبش ضد حجاب، مسیح علی‌نژاد، که سال‌ها زنان ایرانی را تشویق به برداشتن یا سوزاندن روسری‌های خود کرده است، انجام می‌شود.

فعالیت‌های علی نژاد حجم بی‌سابقه‌ای از پوشش رسانه‌ای را به خود اختصاص داده است، بدون اینکه حتی یک روزنامه‌نگار یا رسانه این سوال را مطرح کند که نقش برجسته او در یک جنبش اعتراضی ظاهراً مردمی و محلی چه ارتباطی با مداخله خصمانه خارجی علیه ایران دارد.

در همین حال، علی‌نژاد با مایک پمپئو، رئیس سابق سیا عکس گرفته است و از سال 2015 تاکنون 628 هزار دلار از قراردادهای دولت فدرال آمریکا دریافت کرده است.

بیشتر این بودجه از سوی شورای حکام رادیو و تلویزیون آمریکا – آژانس دولتی ایالات متحده که بر پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا نظارت می‌کند – که (VoA) به مدت هفت سال یک برنامه فارسی زبان با تهیه‌کنندگی علی نژاد بوده است، تامین می‌شود. .

این پست‌های رسانه‌های اجتماعی ممکن است در عصر کلیک و اخبار جعلی ویروسی بی‌ضرر و معتبر به نظر برسند، اما وقتی جمع‌آوری و تحلیل شوند، نشان‌دهنده سلاحی قدرتمند و بالقوه خطرناک هستند که به نظر می‌رسد یکی از سلاح‌های پنتاگون در مقابله با ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید