جزئیات اسناد لو رفته پنتاگون درباره ایران/آیا آمریکا می خواهد پای ایران را برای جنگ اوکراین باز کند؟

جزئیات اسناد لو رفته پنتاگون درباره ایران/آیا آمریکا می خواهد پای ایران را برای جنگ اوکراین باز کند؟

یک سند “فوق محرمانه” افشا شده پنتاگون نشان می دهد که ایالات متحده در حال بررسی چگونگی تبدیل جنگ در اوکراین به جنگ با ایران است. فردی که این اسناد را افشا کرده است بازداشت شده است. رویداد۲۴ در گزارشی به بررسی جزئیات این اسناد پرداخت.

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: اینترسپت گزارش‌های فوق محرمانه اطلاعاتی آمریکا را بررسی کرد. برخی از این اطلاعات خطر فزاینده درگیری ایالات متحده با ایران و همچنین تلاش های اسرائیل برای دخالت مستقیم ایالات متحده در عملیات علیه منافع ایران را نشان می دهد. این اسناد حساسیت موقعیت ژئوپلیتیکی و چگونگی تشدید تنش بین روسیه و اسرائیل در چارچوب جنگ روسیه در اوکراین را نشان می داد.

مجموعه ای از اسناد طبقه بندی شده پنتاگون به صورت آنلاین در یک انجمن بازی به اشتراک گذاشته شده است. روز پنجشنبه، پلیس جک تکسیرا، عضو 21 ساله گارد ملی هوایی ایالات متحده را به ظن دست داشتن در افشای اطلاعات دستگیر کرد.

یک سند در 28 فوریه که توسط آژانس اطلاعات دفاعی “فوق محرمانه” مشخص شده است، چهار سناریوی احتمالی را توصیف می کند که در آن اسرائیل می تواند کمک مرگباری به اوکراین ارائه کند. این کمک ها همان چیزی است که واشنگتن به دنبال آن است، اما اسرائیل که با روسیه روابط دارد، از انجام این کار خودداری کرده است.

یکی از سناریوهای احتمالی می‌گوید: «روسیه به انتقال تسلیحات متعارف پیشرفته ایران از طریق سوریه ادامه می‌دهد و این امر اسرائیل را بر آن داشته است که برای جلوگیری از فعالیت‌های ضد ایرانی اسرائیل در ازای کمک‌های مرگبار به اوکراین، درخواست حمایت گسترده از ایالات متحده کند. (اسرائیل ایران را به انتقال تجهیزات نظامی به خاک سوریه متهم کرده است که می تواند در جنگ آینده علیه اسرائیل استفاده شود).

این سند همچنین «پیش‌زمینه» یک سناریوی مرتبط با این شرایط را ارائه کرد. در این سند آمده است: «رهبران دفاعی اسرائیل افزایش ریسک‌پذیری برای مقابله با ایران از جمله پیشنهاد عملیات دوجانبه بین اسرائیل و ایالات متحده را پیشنهاد کرده‌اند.

با افزایش تنش ها در منطقه، دو کشور در تمرینات نظامی مشترک شرکت کردند. در ژانویه سال جاری، آمریکا و اسرائیل بزرگترین رزمایش نظامی مشترک خود را در تاریخ برگزار کردند. یک تمرین آموزشی که طبق گزارش ها، حملات هوایی به تاسیسات هسته ای ایران را شبیه سازی کرده است.

بر اساس این گزارش، سناریوی احتمالی دیگر این است که روسیه در نتیجه حملات دوره‌ای اسرائیل به سوریه «تلفاتی را متحمل شود» و مستقیماً هواپیماهای اسرائیلی را با کمک ایران هدف قرار دهد. در این سند همچنین گزارش شده است که اسرائیل مرتباً از ایالات متحده برای انجام حملات علیه منافع ایران در سوریه کمک می خواهد.

در همین سند فهرستی از تسلیحات اسرائیلی قابل انتقال به اوکراینی ها از جمله موشک های زمین به هوا و سامانه های ضد تانک ساخت اسرائیل ارائه شده است. در این سند آمده است که چنین کمک های مرگباری می تواند از اسرائیل به اوکراین منتقل شود “تحت فشار فزاینده ایالات متحده یا تضعیف روابط این کشور با روسیه”.

جاسوسی از برنامه هسته ای ایران

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، آمریکا در آستانه رویارویی با دولت ایران بر سر برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک این کشور است. اسناد موجود تلاش های آمریکا برای نظارت بر برنامه ایران را روشن می کند. به گزارش رویداد۲۴، در یکی از این اسناد آمده است که بر اساس «گزارش‌های اطلاعاتی و تحلیل تصویر»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برنامه‌هایی برای پرتاب موشک مجهز به ماهواره‌ای ارتباطی موسوم به «ناهید-۱» در اوایل اسفندماه داشته است. .

سند دیگر مربوط به گفتگوهای دو مقام ایرانی، بهروز کمالوندی، سخنگوی برنامه هسته ای ایران و محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس جمهور در تشریح راهبردشان برای مدیریت سفر رافائل گروسی، رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی است. نمایندگی در ایران در اسفند. در این سند به نقل از کامالوندی آمده است که گروسی آماده است تا با توجه به گزارش آتی آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران، “وضعیت را کاهش دهد”. جمشیدی به کمالوندی دستور داد تا توصیه‌هایی را برای کاهش اثرات منفی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رسانه‌ها ارائه کند.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در اواخر ماه مارس منتشر شد نشان داد که بازرسان آژانس ذرات اورانیوم غنی شده تا 83.7 درصد را در یک سایت هسته ای ایران پیدا کرده اند. در این گزارش آمده است که سطح غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای 90 درصد است و می‌افزاید که اورانیوم بسیار غنی‌شده که در نیروگاه اتمی فردو یافت می‌شود ممکن است بیش از آنکه نشانه‌ای از یک برنامه تسلیحاتی در آینده باشد، تصادفی باشد.

در سال های اخیر و پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای و ناکامی جو بایدن در احیای آن، ایالات متحده به رویکرد جنگ طلبانه خود در قبال ایران ادامه داده است. برخی از شخصیت های سیاسی اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی، همین رویکرد را دنبال می کنند. نتانیاهو به طور علنی علیه توافق هسته ای مبارزات انتخاباتی انجام داد و سال ها تلاش کرد تا ایالات متحده موضع سخت تری در قبال ایران اتخاذ کند. اسرائیل به عملیات خود علیه اهداف ایرانی در سوریه ادامه داده و حتی در یک سال گذشته به طور مستقیم به ایران حمله کرده است.

طرح اضطراری آمریکا برای جنگ با ایران

با تصمیمات کلیدی نظامی اتخاذ شده توسط دولت ترامپ و بایدن، زمینه برای درگیری با ایران از بسیاری جهات فراهم شده است و به نظر می رسد که درگیری های بیشتری در حال آماده شدن است. در 16 ژانویه 2021، درست چند روز قبل از مراسم تحلیف بایدن، ترامپ به اسرائیل دستور داد که مقر ارتش آمریکا در اروپا را به منطقه فرماندهی مرکزی در خاورمیانه منتقل کند. بنابراین همکاری نظامی علیه ایران در منطقه تشدید شد. دستوری که بایدن آن را لغو نکرد.

بر اساس گزارش اینترسپت، پنتاگون یک طرح اضطراری برای جنگ با ایران در سال 2019 آماده کرده است. با وجود افزایش تنش ها، مقامات اطلاعاتی آمریکا علناً گفته اند که معتقد نیستند ایران تصمیم گرفته است برنامه انرژی هسته ای خود را به بمب اتمی تبدیل کند.

آخرین بررسی وضعیت هسته ای پنتاگون در اواخر سال گذشته می گوید: “ایران امروز سلاح هسته ای ندارد و ما در حال حاضر معتقدیم که به دنبال آن نیست.” بیل برنز، رئیس سیا، اخیراً در مصاحبه ای با سی بی اس در ماه فوریه این نکته را تکرار کرد. برنز گفت: «تا جایی که می‌دانیم، ما معتقد نیستیم که ایران هنوز تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در اواخر سال 2003 تعلیق یا تعلیق شده بود، گرفته باشد».

با این حال، بی اعتمادی و خصومت شدید بین دو کشور همچنان باعث می شود که مقامات امنیتی و سیاسی ایالات متحده این برنامه را به عنوان یک خطر بالقوه تلقی کنند و با تهدید به جنگ و حتی تغییر رژیم به دنبال مقابله با آن باشند.

اندیشکده امنیت جدید آمریکا پیشنهاد کرده است که رهبران ایالات متحده پیام‌های خصوصی به رهبران سیاسی و نظامی ایران ارسال کنند که نشان می‌دهد در صورت عدم کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود، آنها را از قدرت برکنار می‌کنند. کشتار اخیر مقامات ایرانی باید آنها را متقاعد کند که برنامه هسته ای “سنگ آسیاب بر گردن آنها است، نه بیمه نامه ای که بقای آنها را تضمین می کند.”

تصاویری از اسناد اطلاعاتی فاش شده در چند ماه گذشته در پلتفرم پیام رسان Discord دست به دست می شود. این اسناد موضوعات مختلفی را در بر می گیرد، اما بیشتر مواردی که تاکنون منتشر شده اند، تحلیل های مفصلی از جنگ در اوکراین و تخمین های اطلاعاتی ایالات متحده از تعداد شرکا و دشمنان خارجی است. دولت ایالات متحده به طور رسمی صحت این اسناد را تأیید نکرده است، اما تحقیقاتی را در مورد منشأ آنها آغاز کرده است که نشان دهنده اصالت آنها است.

این افشاگری در زمانی صورت گرفت که درگیری در اوکراین و تنش های جاری در خاورمیانه اهمیت بیشتری یافته است. ایران به تامین کننده اصلی فناوری هواپیماهای بدون سرنشین برای روسیه تبدیل شده است، در حالی که رسانه های دولتی ایران اخیرا گزارش دادند که ایران قراردادی برای خرید هواپیماهای جنگی پیشرفته از روسیه امضا کرده است.

از زمان آغاز درگیری اوکراین، اسرائیل از مداخله مستقیم علیه روسیه خودداری کرده است. این کشور به دنبال حفظ کانال های ارتباطی با نیروهای روسی در سوریه در حین انجام حملات به اهداف ایرانی در آن کشور است و به طور کلی از حضور روسیه در آنجا به عنوان سنگری در برابر نفوذ ایران استقبال می کند. این رابطه با روابط نزدیک بین روسیه و ایران پس از جنگ اوکراین تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته است.

نگرانی اسرائیل از نفوذ ایران در منطقه، اشتهای فزاینده ای را برای رویارویی نظامی با ایران ایجاد کرده است، به ویژه از زمانی که تلاش های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته ای متوقف شده است. به نظر می رسد که ایالات متحده به طور کامل با تقویت این رویکرد ستیزه جویانه موافق است، حتی با وجود احتمال وقوع یک جنگ در آینده که شامل ایالات متحده می شود.

روز دوشنبه، سنتکام از استقرار یک زیردریایی هسته ای مجهز به موشک های هدایت شونده در دریای مدیترانه خبر داد. این یک پیام تهدیدآمیز برای ایران بود. برای نیروی دریایی بسیار عجیب بود که محل زیردریایی های خود را که معمولا در وهله اول مخفی نگه داشته می شوند، فاش کند.

دیدگاهتان را بنویسید