تاثیر اقدام جدید آلمان بر اقتصاد ایران; پیام تعلیق همکاری با آلمان چیست؟

تاثیر اقدام جدید آلمان بر اقتصاد ایران;  پیام تعلیق همکاری با آلمان چیست؟

خبری که دیروز منتشر شد بسیار ناخوشایند بود و امیدواریم تغییراتی در این رویه ایجاد شود. نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: آلمان در سال های اخیر کمک های ارزنده ای در زمینه انتقال فناوری به ایران داشته است. عمده تجهیزات عسلویه و ماهشهر توسط لینده آلمان تامین می شود و خروج آلمان بر این صنعت تاثیرگذار خواهد بود.

وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه با اشاره به تعلیق توسعه همکاری‌ها با ایران، این تصمیم را به دلیل آنچه «رفتار ایران با معترضان در این کشور» خواند، اتخاذ کرد.

مهراد عباد، نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، در پاسخ به این سوال که دولت آلمان اعلام کرده است که ضمانت های اعتباری و سرمایه گذاری را رسما تعلیق کرده است. توسعه تجارت با ایران به نظر شما این موضوع تا چه حد بر اقتصاد و تجارت ما تأثیر می گذارد؟ وی گفت: بهتر است آن دسته از افرادی که در آن سال ها تحریم را مایه خیر و برکت می دانستند به این سوال پاسخ دهند. تجربه این سال ها ثابت کرده است که تحریم ها مشکلات زیادی را برای مردم و بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به پتانسیل بالای بخش‌های دولتی در شرایط تحریم، تصریح کرد: امکان جابه‌جایی و انتقال پول و کالا در شرایط تحریم برای بخش‌های دولتی بیشتر از بخش خصوصی قابل دسترسی است، در حالی که بخش خصوصی به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد در نظر گرفته می‌شود. دست

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ارتباط با سایر کشورها یکی از الزامات توسعه است، گفت: ارتباط تجاری سازنده با اکثر کشورها می تواند ایران را در مسیر توسعه قرار دهد در این سال ها به دلیل تحریم ها مشکلات زیادی در حوزه توسعه داشته ایم. عرضه فناوری‌های جدید و ماشین‌آلات پیشرفته، این فناوری‌ها در شرایط تحریم نمی‌توانست وارد ایران شود و همه ابعاد اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داد.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ماشین آلات و ادوات استخراج نفت و گاز ایران قدیمی است بنابراین امکان بهره برداری کاهش یافته است. ایران توانسته در چندین فناوری مستقل شود و برای ورود به دانش فناورانه مدرن به آلمان نیاز دارد.

عباد با بیان اینکه چین، روسیه، عراق و سوریه نمی توانند در زمینه انتقال فناوری به ما کمک کنند، افزود: آلمان در سال های اخیر کمک های شایسته ای در زمینه انتقال فناوری به ایران کرده است. بخش اعظم تجهیزات عسلویه و ماهشهر توسط شرکت لینده آلمان تامین شده و خروج آلمان بر این صنعت تاثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر سایر کشورهای اروپایی بعد از آلمان این سیاست را دنبال کنند، شرایط برای ایران سخت تر می شود، افزود: اقتصاد ایران سیاسی شده است و 80 درصد اقتصاد در انحصار دولت و نهادهای نظامی است و امکان جداسازی وجود دارد. وجود ندارد؛ در روابط خارجی مسائل سیاسی تاثیر مستقیم دارد و سیاست های غرب ستیزانه و شرق ستیزانه به جای اینکه ما را در مسیر استقلال سوق دهد به ما آسیب رسانده است.

این فعال اقتصادی انزوا عمل کردن را سیاست اشتباهی می داند و می افزاید: جذب سرمایه خارجی یکی از اصول اصلی توسعه محسوب می شود و این در حالی است که رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران منفی شده و با مهاجرت هایی که به بخش خصوصی و کسب و کار رسیده است. سرمایه در حال رفتن است ما کشوری هستیم در حالی که ایران برای پیشرفت نیاز به سرمایه دارد.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: بودجه دولتی صرف بخش های عمرانی نمی شود و برای هزینه در سایر بخش ها بودجه عمرانی را کاهش می دهند به همین دلیل زیرساخت های کشور نیازمند نوآوری و بازسازی است.

تعلیق همکاری با آلمان چه پیامی برای اقتصاد ایران دارد؟

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس همچنین می گوید: با توجه به نقش مهم آلمان در اقتصاد اروپا، تصمیم این دولت برای توقف توسعه همکاری ها با ایران ممکن است برای اقتصاد ما نتایجی داشته باشد.

شریف نظام مافی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بررسی عملکرد تجاری ایران و اروپا در سال های اخیر نشان می دهد که آلمان همواره شریک اصلی اروپایی اقتصاد ایران بوده و نقش مهمی در سال های اخیر هم در این زمینه داشته است. سرمایه گذاری و صادرات کالا در این حوزه بازی می کند. علاوه بر این، آلمانی‌ها در بخش‌هایی از صنعت فعال هستند که به سختی می‌توان آن‌ها را با کشورهای دیگر جایگزین کرد. از سوی دیگر با توجه به رشد اقتصاد این کشور در اروپا، بسیاری از اعضای این اتحادیه تصمیمات خود را بر اساس برنامه های آلمان دنبال می کنند. به همین دلیل خبری که دیروز منتشر شد بسیار ناخوشایند بود و امیدواریم تغییراتی در این رویه ایجاد شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس درباره تصمیمات احتمالی دولت سوئیس در این زمینه نیز گفت: سوئیس اساسا کشوری مستقل است که سیاست خود را بر اساس تصمیمات داخلی دنبال می کند، اما اگر اتحادیه اروپا در این زمینه تصمیم گیری کند. منطقه، سوئیس باید او را دنبال کند. با این حال، اگر بخش قابل توجهی از واردات ما از سوئیس مربوط به مواد غذایی و دارویی باشد، نمی توان انتظار تغییرات زیادی را در این زمینه حداقل در کوتاه مدت داشت.

نظام مافی همچنین درباره نحوه پیگیری سیاست توسعه روابط تجاری با اروپا در شرایط تحریم توضیح داد: در این سال ها نشان داده شده است که روابط ما با اروپا قبل از اینکه مبتنی بر اصول تجاری و اقتصادی باشد، بیشتر به مسائل سیاسی مرتبط است. تا زمانی که این مسائل حل نشود، تصور اینکه بتوانیم تجارت مشترک با اروپا را در کوتاه مدت گسترش دهیم دشوار خواهد بود. درست است که اروپایی‌ها با خروج ترامپ از برجام موافق نبودند، اما از آن زمان وضعیت بسیار پیچیده‌تر شده است و اگر بتوانیم برجام را احیا کنیم یا عضویت خود در FATF را نهایی کنیم، باید بر این پیچیدگی‌ها فائق آییم. تضمین توسعه روابط با اروپا

دیدگاهتان را بنویسید