روابط ما با روسیه بر اساس منافع متقابل و همسایگی است / رفتار آمریکا منصفانه است و مبتنی بر حل مشکل نیست


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908601

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روابط ما با روسیه بر اساس منافع متقابل و همسایگی است و اینکه ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، قسمت موشکی کاملاً اشتباه است و قسمت پهپادی درست است و ما چند ماه قبل از جنگ در اوکراین هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار روسیه قرار دادیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس دوستان منشور سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت: بر ما پوشیده نیست که کاخ سفید در 43 سال گذشته همواره برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است. .

وی افزود: در جریان مذاکرات هسته ای به طرف آمریکایی مشخص شد که رفتار شما صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست و همواره اهداف پنهانی را برای تامین منافع خود در منطقه دنبال می کنید.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آنها این نیت را داشتند و از قدیم گفته اند که آمریکا برنامه ب را دنبال می کند. آنچه ملت ما در هفته های اخیر شاهد آن بود تمام نقشه آمریکایی ها بود و الحمدلله با بصیرت ملت در آن مسیر شکست خوردند. و رهنمودهای مقام معظم رهبری.

وی با ارزیابی همکاری های ایران و روسیه گفت: هدف اصلی نشست دوستان منشور که امروز با حضور حدود 18 معاون وزیر امور خارجه کشورهای عضو در تهران برگزار می شود، مقابله با یکجانبه گرایی است. و تحریم های ناعادلانه برخی از فعالان غربی و پیامی قوی به جامعه می دهد.

امیر عبدالخیان گفت: روابط ما با روسیه بر اساس منافع متقابل و همسایگی است و در اینجا تاکید می کنم سر و صدای برخی کشورهای غربی مبنی بر اینکه ایران موشک و پهپاد به روسیه برای کمک به جنگ اوکراین، بخش موشکی آن در اختیار روسیه قرار داده است. این کاملا اشتباه است و قسمت پهپاد درست است و ما ماه ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد کمی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی افزود: با وزیر امور خارجه اوکراین به توافق رسیده ایم، اگر اسنادی دارند که نشان می دهد روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین استفاده کرده است، در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: ما دو هفته پیش که هیئت دفاعی و سیاسی ما به این کشور اروپایی رفتند و هیئت اوکراینی در دقیقه 90 حضور نداشت چنین جلسه ای داشتیم و دلیل آن هم این بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از اوکراین درخواست کردند. که در حالی که ما می خواهیم با ارسال پهپاد علیه ایران اقدام کنیم، شما می خواهید در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید!

امیر عبدالخیان تصریح کرد: اما بعد در تماس تلفنی که هفته گذشته با همکارم وزیر امور خارجه اوکراین داشتم، توافق کردیم که اگر سندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و اگر طرف اوکراینی به قول خود پایبند باشد. ، می توانیم در چند روز آینده این کار را انجام دهیم. اجازه دهید این موضوع را مطالعه کنیم و اسناد آنها مورد توجه ما است.

وی افزود: البته اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند.

امیر عبدالخیان گفت: موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ و بازگشت طرفین به مذاکرات و بازگشت آوارگان است و در این راستا از ابتدای جنگ در اوکراین تلاش زیادی در سطح صورت گرفته است. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و ما به این تلاش ها ادامه خواهیم داد.

امیر عبداللهیان درباره آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم ها نیز گفت: آقای بورل در تماسی تلفنی اعلام کرد که پیام اخیر ایران را به طرف آمریکایی رسانده و آنها گفته اند پیام را به دقت بررسی می کنند و در روزهای آینده پاسخ ایران را می دهند. .

دیدگاهتان را بنویسید