روایت های ضد و نقیض از حادثه نفتکش عمان

روایت های ضد و نقیض از حادثه نفتکش عمان

روز جدید نفتکش توقیف شده یکی از چهار نفتکش حامل نفت ایران به ونزوئلا است که در ماه اوت گذشته توسط ایالات متحده در اقیانوس اطلس توقیف شد و بر اساس بیانیه ای که مقامات ایرانی رسما به آن واکنش نشان نداده اند.

تنش بین نیروهای ایرانی و آمریکایی بر سر عرضه نفت به آب های جنوبی ایران به یک جنگ داستانی تبدیل شده است.

; چهارشنبه هفته گذشته ماجرا با اعلام رسمی درگیری نیروهای سپاه با نیروهای آمریکایی آغاز شد. اما در روزهای بعد ابعاد و حواشی بیشتری به داستان اضافه شد.

طرف آمریکایی با تایید واقعیت ماجرا، سخنان طرف ایرانی را رد کرد و گفت این ایران بوده که نفتکش را توقیف کرده است.

در ایران نیز ادعا شده بود که نفتکش یکی از نفتکش های ماجرای ونزوئلا بوده است. در همین حال رسانه های بین المللی گزارش دادند که این نفتکش متعلق به ویتنام است تا به ماجرا اضافه شود.

اما در پاسخ به اظهارات مسئولان، یک منبع آگاه به شارک گفت که موضوع مهم محموله بوده و نگرانی در مورد خود نفتکش وجود ندارد.

این در حالی است که سرلشکر حسین سلامی از فرماندهان سپاه در سخنرانی 13 آبان خود تاکید کرد که این حادثه مربوط به سرقت نفت از آمریکا بوده و به نقش ویتنامی ها اشاره ای نکرده است.

داستان ویتنام

رسانه های بین المللی روز پنجشنبه گزارش دادند که ویتنام در حال مذاکره با مقامات ایرانی بر سر نفتکش توقیف شده این کشور در ماه گذشته است و ویتنام در تلاش است تا امنیت خدمه را تضمین کند.

به نقل از رویترز، فام توهانگ، سخنگوی وزارت خارجه ویتنام گفت: مذاکرات دیپلماتیک در تهران و هانوی “برای حل این حادثه و تضمین امنیت و رفاه خدمه نفتکش ویتنامی ادامه دارد.”

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه به نظارت دقیق خود ادامه خواهد داد و ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای تامین حقوق و منافع مشروع شهروندان ویتنامی، با مقامات ایرانی برای حل این پرونده طبق قانون همکاری خواهد کرد.

به نقل از یک منبع آگاه ایرانی

یک منبع آگاه به «شرق» گفت: در جریان توقیف نفتکش، موضوع نفتکش ویتنامی مطرح شد و مشخص نشد که آیا نفتکش پرچمدار بوده یا این نفتکش در واقع متعلق به ویتنام است. بررسی کنید و تانکر نفت مشکلی ندارد.

اما واضح است که حل نشدن این موضوع در کوتاه مدت می تواند تاثیر مستقیمی بر روابط سیاسی تهران و هانوی داشته باشد.

اگرچه سپاه پاسداران تا کنون نقش فعالی در این زمینه داشته است، اما نهادی که باید با پیشگیری از بحران در روابط سیاسی و دیپلماتیک مقابله کند، وزارت امور خارجه است که به نظر می رسد کارشناسان آن با مشکلاتی مواجه هستند.

داستان سپاه

اما پس از اعلام این خبر روز چهارشنبه، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای به تشریح این حادثه پرداخت.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عملیات ارتش تروریستی نیروی دریایی آمریکا» برای «سرقت نفت از جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان» را «شکست» داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: همچنین آمریکایی‌ها یک نفتکش ایرانی را در آب‌های دریای عمان سرقت و محموله را به مقصد نامعلوم دیگری هدایت کردند.

این بیانیه نسخه اصلی را تایید می‌کند که می‌گوید ناوگان سپاه “عملیات هلی برن را روی عرشه انجام داد، نفتکش حامل نفت سرقتی را دستگیر و به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد.”

در این بیانیه آمده است که نیروهای آمریکایی «از چند بالگرد و کشتی جنگی برای تعقیب نفتکش استفاده کردند» اما توسط نیروهای سپاه عقب رانده شدند.

این بیانیه می افزاید که نیروهای آمریکایی “با استفاده از استعدادهای بیشتر و ارسال چندین کشتی جنگی دیگر برای مسدود کردن نفتکش، ظرفیت خود را تقویت کرده اند” اما آنها “تسلیم نشدند”. [شدند] و آنها منطقه را ترک کردند.»

در همین بیانیه آمده است: نفتکش تحت هدایت سپاه روز دوشنبه قبل از اعلام این خبر در بندر سوم آبان ایران پهلو گرفته است.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فیلمی از این حادثه را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که در آن علاوه بر فیلمبرداری صحنه‌هایی از عملیات، گفتگوهای دو کشور پخش شد و به نیروهای سپاه برای خروج از منطقه نیروهای آمریکایی هشدار داده شد.

در این ویدئو البته از نفتکشی که توسط نیروهای سپاه به اسارت گرفته شده است با عنوان «تانکر متخلف» یاد می شود و آنچه سپاه با آن مواجه است «قاچاق نفت از آب های سرزمینی ایران» توصیف شده است.

داستان های آمریکایی

با این حال مقامات آمریکایی این حادثه را تایید کرده و روایت ایران از آن را کذب خواندند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، ادعای ایران مبنی بر اینکه تلاش نیروی دریایی آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی شکست خورده است را “کاملاً نادرست” خواند و گفت: “تنها کسانی که چیزی را توقیف کرده اند ایرانی ها هستند.”

کربی با مضحک خواندن این ادعاها گفت: این به هیچ وجه صحت ندارد و من اضافه می کنم که اقدامات ایران از جمله سوار شدن غیرقانونی و توقیف یک کشتی تجاری، نقض آشکار قوانین بین المللی است.

یک مقام ارشد پنتاگون که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروی دریایی ایالات متحده تلاشی برای توقیف نفتکش SOTHYS نکرده است.

وی افزود: ناوشکن آمریکایی سالیوان این حادثه را رصد کرده اما هیچ اقدامی انجام نداده و با نزدیک شدن قایق های موتوری ایرانی مورد تهدید قرار نگرفته است.

او گفت: «به ما دستور داده شد که اوضاع را از نزدیک رصد کنیم، اما دخالت نکنیم. دیدیم که نیروهای ایرانی کشتی را محاصره کردند، وارد آن شدند و آن را گرفتند. سپس او را به آب های ایران بردند».

به گزارش ایسنا نیوزویک به نقل از یک مقام آمریکایی، خبر توقیف یک نفتکش از ایران را تایید کرد.

یک مقام دفاعی آمریکا گفت که ایران هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرد، اما گفت که هیچ درگیری بین نیروهای آمریکایی و سپاه پاسداران وجود ندارد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به نیوزویک گفت: «ما ادعاهای ایران مبنی بر اینکه ایران مانع از پس گرفتن کشتی شده است را رد می کنیم.

به طور خلاصه، هفته گذشته این اتفاق افتاد و نیروی دریایی ایالات متحده بر توقیف نفتکش توسط نیروی دریایی ایران نظارت داشت.

وی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی فقط اوضاع را رصد می کنند، گفت: بیش از 10 قایق موتوری در اطراف نفتکش در حال تردد بودند و یک هلیکوپتر در حال پرواز مشاهده شد.

این مقام آمریکایی به نیوزویک گفت که جزئیات این حادثه به دلیل “برخی حساسیت ها” مخفی شده است.

در همین حال، ناوگان پنجم آمریکا در واکنش به پوشش اولیه رسانه ها اعلام کرد که از این حادثه آگاه است، اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

دو مقام آگاه آمریکایی نیز به آسوشیتدپرس گفتند که ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را ماه گذشته توقیف کرده و نفتکش در بندرعباس توقیف شده است.

یکی از این مقامات مدعی است که ایران در 24 اکتبر (9 روز پیش) کنترل نفتکش MV Southys را به دست گرفته است. به گزارش آسوشیتدپرس، هدف از توقیف این نفتکش نامشخص است.

داده های ردیابی کشتی مربوطه نشان می دهد نفتکش روز سه شنبه در بندرعباس بوده است. این دو افسر به شرط ناشناس ماندن این ادعاها را مطرح کردند. این اطلاعات به دلیل تلاش برای از سرگیری مذاکرات در وین برای احیای نظم عمومی منتشر نشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ویتنام می گوید در حال مذاکره با ایران بر سر نفتکش توقیف شده است.

در این گزارش آمده است: «وزارت خارجه ویتنام وضعیت سلامتی ۲۶ کارمند این نفتکش که توسط ایران به اسارت گرفته شده است، خوب است».

نیویورک تایمز همچنین به نقل از یک مقام ناشناس نوشت نفتکش توقیف شده است.

این روزنامه همچنین از ادعاهایی مبنی بر مالکیت ویتنامی ها بر کشتی خبر داد: مردی که در سفارت ویتنام در واشنگتن به تلفن پاسخ می داد از اظهار نظر خودداری کرد. یک مقام آمریکایی همچنین گفت که ایالات متحده به دلیل حساسیت های دیپلماتیک فعلی در روابط خود با ایران، گزارشی در مورد این حادثه به طور رسمی منتشر نکرده است.

به روایت تانکر

در همین حال، وب سایت TankerCars منبع مستقل دیگری بود که ادعا می کند جزئیات بیشتری را ارائه می دهد.

وب سایت TankerTurkers که یک سرویس آنلاین مستقل است که عرضه نفت به آب های مناطق مختلف جغرافیایی را ردیابی می کند، در واکنش به این خبر دو پیام منتشر کرد.

در این بیانیه در شبکه های اجتماعی آمده است: نفتکش SOTHYS متعلق به یک شرکت ویتنامی است و تحت پرچم ویتنام فعالیت می کند. این نفتکش که هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد، وظیفه انتقال نفت ایران به چین را داشت که توسط چین عقب رانده شد و به کشور بازگردانده شد. [مبدأ] عودت.

این نفتکش در تاریخ 24/25 اکتبر با نیروی دریایی آمریکا حرکت کرد و سپس توسط سپاه به ایران اعزام شد.

این وب‌سایت در بیانیه‌ای دیگر با انتشار عکسی از نفتکش در حال عزیمت به چین و بازگشت به ایران نوشت: «SOTHYS تلاش کرد ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را به چین تحویل دهد، اما رد شد. نفتکش سپس به ایران بازگشت و در بندرعباس لنگر انداخت. این نفتکش دیروز به تنگه هرمز منتقل شد.

در گذشته گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه چین به بهانه نقض محیط زیست یا تحریم اجازه تخلیه برخی نفتکش های ایرانی را نمی دهد و در نهایت برخی مجبور به بازگشت به آب های سرزمینی ایران می شوند.

به دلیل تحریم‌ها، نفتکش‌های ایرانی مجبور شدند در جزایر اطراف چین پهلو بگیرند، اما در این مورد ادعای تانکر تارکرز تایید نشده و چین در این زمینه پاسخی نداده است. به همین دلیل هنوز نمی توان این ادعا را تایید یا تکذیب کرد.

روایت منابع غیر رسمی ایرانی

اظهارات دیگری از سوی برخی منابع در ایران از جمله سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی مطرح شد.

نفتکش توقیف شده یکی از چهار نفتکش حامل نفت ایران به ونزوئلا است که در ماه اوت گذشته توسط ایالات متحده در اقیانوس اطلس توقیف شد و بر اساس بیانیه ای که مقامات ایرانی رسما به آن واکنش نشان نداده اند.

از آن زمان مقامات ایرانی منتظر بودند تا نفتکش به سواحل آنها نزدیک شود تا دوباره آن را پس بگیرند.

مرندی در توییتر خود نوشت: نفتکش با همان ناخدا و خدمه هم اکنون توسط نیروی دریایی سپاه و تحت حمایت ارتش آمریکا توقیف شده است.

به گفته حامیان این ماجرا، ایران پاسخ داده است تا نشان دهد که مصادره نفتش در آب های بین المللی بی پاسخ نخواهد ماند.

با این حال، یکی دیگر از سخنگویان پنتاگون این اتهامات را رد کرد و افزود: نفتکشی که اخیراً توسط سپاه توقیف شد، همان نفتکشی نیست که سال گذشته توسط آمریکا توقیف شده بود.

سرگرد راب لودویک در ایمیلی به نیویورک تایمز نوشت: «کشتی که در 24 اکتبر توسط نیروهای ایرانی تسخیر شد، هشت ماه پیش در ماجرای ایران و ونزوئلا دخالتی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید