روزنامه اطلاعات: چرا کارگردان یک فیلم ایرانی که صدها میلیون بیننده دارد را هنگام نمایش در جشنواره بین المللی دستگیر می کنند؟

روزنامه اطلاعات: چرا کارگردان یک فیلم ایرانی که صدها میلیون بیننده دارد را هنگام نمایش در جشنواره بین المللی دستگیر می کنند؟

روز جدید اگر در چنین مواردی چنین ضرری بر آبروی کشور تحمیل شود، آیا حداقل در جشنواره مذکور برنامه ای برای آزادی زندانی وجود ندارد؟

این روزنامه می نویسد: فرض کنید هنرمندی که آثار یا آثارش در دنیا شناخته شده است و از شهرت بین المللی برخوردار است، بر اساس وظیفه و درک قانون و همچنین آگاهی از جایگاه بین المللی خود با دادگاه و قاضی محترم برخورد می کند. متهم نباید علیه هنرمند قضاوت کند و شخص یا افراد مورد نظر روانه زندان شوند.

به نظر می رسد نکته اینجاست که با توجه به شواهد و مدارک قانونی با این هنرمند مواجه شده است، اما وقتی در یک جشنواره جهانی که ده ها یا حتی صدها میلیون مخاطب دارد اعلام می شود که «فیلم در یک جشنواره بین المللی نمایش داده شده است. متعلق به یک هنرمند ایرانی است که هم اکنون در زندان کشورش به سر می برد»، می توان حدس زد که چه لطمه ای به عزت کشور وارد می شود.

اگر در چنین مواردی چنین ضرری بر آبروی کشور تحمیل شود، آیا حداقل در جشنواره مذکور برنامه ای برای آزادی زندانی وجود ندارد؟

مثال دوم این است که وزارت ورزش و جوانان ماموریت دارد که گردشگر را جذب کند و تا حدودی از آن درآمدزایی کند. برای رسیدن به این هدف، این وزارتخانه بروشورهای جذابی را چاپ می کند، به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور می فرستد و رایزنان فرهنگی آن را پخش می کنند و برای جذب گردشگر در همه جا تبلیغ می کنند، اما ناگهان چند گردشگر خارجی از کشورهای هدف که قرار است اگر به ایران بیایند، شهروند باشند. ، دستگیر و زندانی خواهند شد.

نتیجه این امر حداقل به صورت موقت این است که به سازمان های گردشگری خارج از کشور اطلاع داده می شود که ایران کشوری ناامن است و نباید گردشگر را به آن کشور اعزام کنند.

هدف از ذکر این دو نمونه، عدم تداخل در کار تشکیلاتی مقامات مسئول است. نکته این است که در چنین مواردی باید تصمیمی فراتر از مسئولیت فرد یا سازمان گرفته شود تا به اعتبار کشور آسیبی نرسد. ذکر این دو نمونه در واقع حکایتی است از برخی ناامنان که تظاهر به محیط امن در کشور می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید