روزنامه خبری: دولت یک ساله اما هنوز فاصله بین سازمان ها/سازمان ها زمین نمی دهد، وعده 4 میلیون خانه روی زمین مانده است.

روزنامه خبری: دولت یک ساله اما هنوز فاصله بین سازمان ها/سازمان ها زمین نمی دهد، وعده 4 میلیون خانه روی زمین مانده است.

روز جدید روزنامه اطلاعات نوشت: یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می گذرد، گویی هنوز وحدت لازم بین رهبری جدید دستگاه های اجرایی و تصمیمات جداگانه و منزوی هر یک از آنها در بسیاری از موارد برای دولت و مردم این یک مشکل شده است.

نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته نشان می دهد که در بسیاری از موارد تصمیمات نهایی برخی نهادها برای حل مشکلات حوزه تخصصی خود با منافع سایر دستگاه ها در تضاد بوده و اجرای آن را به تعویق می اندازد. از مصوبات مذکور .

تکرار چنین مواردی در یک سال گذشته و تعلیق اجرای مصوبات یک دستگاه توسط دستگاهی دیگر حاکی از آن است که اعضای کابینه سیزدهم همچنان متحد نبوده و سبک مدیریتی آنها منزوی است.

بارزترین نمونه این بیانیه را می توان در تصویب دستمزد کارگران در اوایل سال جاری توسط شورای عالی کار با امضای حجت الله عبدالمالکی وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاهده کرد که بلافاصله با مخالفت شورای عالی کار مواجه شد. سازمان بودجه و تعدادی از وزارتخانه های مسئول تولید و در نهایت منجر به استعفای وزیر کار از کابینه دولت شد.تعیین افزایش حقوق بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی بر اساس مصوبه سازمان تامین اجتماعی. شورای عالی کار از ابتدای سال جاری به دلیل عدم همسویی لازم با استانداردهای مالی دولت سیزدهم تا هفته گذشته دوام آورد و نارضایتی گسترده بازنشستگان تامین اجتماعی را به دنبال داشت.

در نمونه ای دیگر، مصوبه 1400 آذر هیات پول و اعتبار برای افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، علیرغم تاکید صریح رئیس جمهور بر لزوم تامین منابع مالی، تا به امروز از سوی دستگاه برنامه و بودجه مسکوت مانده است. ساخت ده ها هزار واحد مسکونی در روستاها

علاوه بر این، وزارت راه و شهرسازی برای تحقق وعده تبلیغاتی رئیس جمهور مبنی بر ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در سال گذشته، حساب ویژه ای برای استفاده از زمین های متعلق به سایر دستگاه های دولتی باز کرد و حتی به رئیس جمهور دستور داد زمین های دولتی را به دولت واگذار کند. نهضت ملی دست به مسکن زد اما همچنان با مقاومت شدید وزارتخانه های توزیع زمین مواجه شد و نتوانست به اهداف این طرح دست یابد.

در نمونه ای دیگر، طرح ارزشیابی معلمان که قرار بود تا اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی شود، به دلیل کمبود منبع اعتباری در سازمان برنامه و بودجه و با وجود وعده های مکرر وزیر آموزش و پرورش، به مهر ماه امسال موکول شد. اجرای این برنامه پرهزینه در هاله ای از بلاتکلیفی است اجرای تغییرات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگزاری آزمون سراسری 1402 دانشگاه به دلیل مخالفت سازمان سنجش و برخی نهادهای مرتبط همچنان زیر سوال است. تحصیلات دانشگاهی. همچنین مصوبه دیگری از شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی به دلیل مخالفت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون اجرایی نشده است.

در جاهای دیگر شرکت های هواپیمایی داخلی با چراغ سبز وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری و بدون هماهنگی با سایر ارگان ها اقدام به فروش بلیط هواپیما به خارجی ها با نرخ ارز می کردند که با مخالفت شدید وزارتخانه مواجه شد. گردشگری و میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه به پا خاست اما این روند برای چند هفته برنامه توسعه گردشگری ایران را متوقف کرد و موارد بسیاری از این ناهماهنگی ها و راه حل های منفرد را می توان در گزارش یکساله دولت سیزدهم یافت. مواجهه با مشکلات پیش از اتخاذ تصمیم نهایی و ابلاغ آن به سایر نهادها، کابینه دولت باید برای اجرای مصوبات بخشی به اجماع جمعی و انسجام گروهی دست یابد تا از این پس شاهد مقاومت یک نهاد در برابر مصوبات نهاد دیگر نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید