روزنامه خبر: 35 میلیون نفر به جای هوا سم تنفس می کنند و دولت ابراز پشیمانی می کند!

روزنامه خبر: 35 میلیون نفر به جای هوا سم تنفس می کنند و دولت ابراز پشیمانی می کند!

اطلاعات روزنامه در مطلبی با عنوان “فقط برای هوا و آب!” به گفته علیرضا هانی، سردبیر:
از کسانی شنیده اید که اعتصاب غذا کردند و حتی سه ماه زنده ماندند و برخی اعتصاب غذای خشک کردند، یعنی آب ننوشیدند و چند هفته طول کشید، اما هرگز نشنیده اید که کسی اعتصاب هوایی کند و زنده بماند. حتی برای 5 دقیقه

روند وحشتناک تلفات هوا در کلان شهرها و شهرهای صنعتی کوچکتر در حال افزایش است و هیچکس کاری جز تعطیلی مدارس انجام نمی دهد. انگار آلودگی مهلک هوا فقط تقصیر دانش آموزان است!

هر پاییز و زمستان بر میزان آلودگی و مساحت جمعیتی که در زیر آلودگی نفس گیر قرار می گیرند افزایش می یابد. مدارس شهرک های صنعتی هفته گذشته تعطیل بود و این هفته همچنان تعطیل است. خردسالان، کودکان، زنان باردار، سالمندان، قلب و تنفس و همه مردم هر سال بیش از سال قبل سم تنفس می کنند و کارمندان دولت، نمایندگان مجلس و قضات قوه قضائیه جز خواندن انشاهای تکراری و خسته کننده کاری نمی کنند.

واقعاً افرادی چه گناهی کرده‌اند که بی‌برنامه‌ریزی آن‌ها باعث شده در طول سال‌ها زهر نفس بکشند؟ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی روز گذشته تعداد خودروهای تهران را سه برابر ظرفیت شهر دانست.

همین دیروز، دیروز، هفته گذشته، ماه گذشته و پارسال، پزشکان و متخصصان ریه، مغز و اعصاب، قلب و انکولوژی می گفتند و هشدار می دادند و فریاد می زدند که این روند بخش بزرگی از جمعیت کشور را در معرض خطر وحشتناکی قرار داده است. بیماری های کشنده آماری از تلفات جانی و مالی ناشی از آلودگی هوا منتشر شد و گفتند این میزان آلودگی نوزادان را به خطر می اندازد، باعث اختلالات یادگیری در کودکان می شود، باعث سرطان ریه و سکته قلبی در بزرگسالان می شود و سالمندان را می کشد.

به گفته کارشناسان حدود 90 درصد آلودگی هوا ناشی از خودرو و موتورسیکلت است. دولت می توانست سال ها پیش تولید خودروهای بنزینی را محدود کند و شروع به واردات و حتی تولید خودروهای برقی بدون آلایندگی کند. اما او این کار را نکرد. در فرانسه که هوای شهرها از روستاهای ما تمیزتر است، قانونی وضع کرده بودند که تا سال 2035 تولید خودروهای بنزینی صفر شود و خودروهای برقی جایگزین شوند. ماکرون با اختیارات رئیس جمهور این زمان را به سال 2030 کاهش داد تا تولید خودروهای بنزینی تا هفت سال دیگر به صفر برسد.

در کشورهای اسکاندیناوی، با جمعیت کم و هوای پاک، خودروهای برقی به سرعت جایگزین خودروهای بنزینی می شوند. دولت ها برای خودروهای بنزینی مالیات بیشتری و برای خودروهای برقی مالیات صفر وضع کرده اند.

در ایران حدود 35 میلیون نفر که معادل 40 درصد جمعیت کشور است به جای هوا مستقیماً سم تنفس می کنند و دولت ابراز پشیمانی می کند!

ای کاش دولت و مجلس بفهمند که «هوا» اولین عامل زندگی است و به جای پرداختن به امور فرعی، تصمیمی فوری و انقلابی در این مورد اتخاذ کنند.

اگر کسی در خانه باشد همین مقدار صحبت در مورد آب و هوا کافی است.

و در مورد آب:

آب دومین عامل حیات است. این عامل حیات دوم نیز با سرعت شگفت انگیزی از دست می رود. سخنگوی صنعت آب هفته گذشته هشدار داد که بارندگی در 10 استان پرجمعیت کشور در پاییز امسال 50 درصد کاهش یافته است. بارندگی در سیستان و بلوچستان و نواحی شرقی کشور نیز 85 تا 90 درصد کاهش یافته است، 850 هزار حلقه چاه در کشور حفر شده و ذخایر زیرزمینی را تخلیه کرده است و آب زیادی در ذخایر زیرزمینی باقی نمانده است. پیش بینی ها حاکی از آن است که کاهش بارندگی در کشور حداقل تا 15 سال آینده ادامه خواهد داشت. ما برای استخراج آب یا تبدیل آب شور به آب شیرین سرمایه گذاری زیادی نکرده ایم. اکنون حتی برخی از استان‌هایی که سال‌ها پیش پر آب محسوب می‌شدند، با کمبود آب مواجه هستند. پیش بینی ها حاکی از آن است که در آینده ای نه چندان دور موج مهاجرت از مناطق جنوبی و شرقی به سمت شمال و غرب کشور آغاز خواهد شد چرا که نه شمال و نه غرب کشور این ظرفیت را ندارند.

بحران آب بزرگترین چالش منطقه ماست و یکی از کانون های جمعیتی متاثر از این بحران ایران است. ترکیه در 20 سال گذشته بیش از 300 سد بر روی رودخانه هایی که به شمال عراق و در نهایت ایران می ریزند ساخته است. در مورد کم آبی هیرمند هنوز با افغانستان مشکل داریم و خواهیم داشت.

به نظر می رسد این خبر از بحران آب ایران تکان دهنده تر از همه اخباری است که مازندران و گیلان نیز با مشکل آب مواجه هستند.

تمرکز بی رویه و انبوه جمعیت در مراکز جمعیتی کشور از جمله تهران، البرز، مشهد، اصفهان و قم یکی دیگر از چالش های تامین آب جمعیت بی نظم و متمرکز است. وقتی 16 درصد از کل جمعیت کشور فقط در استان تهران زندگی می کنند باید احساس خطر کرد و وقتی وزارت نیرو می گوید الان 60 درصد منابع آبی کشور نسبت به 100 سال قبل کمتر شده است باید احساس خطر کرد. فقط 10 میلیون نفر داشت.

اما آیا کسی احساس خطر می‌کند یا دولت‌ها فکر می‌کنند وقتی مردم شیر آب را باز می‌کنند و آب نمی‌آید، دولت بلافاصله وارد عمل می‌شود!

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید