روزهای شلوغ وزارت اطلاعات روز جدید

روزهای شلوغ وزارت اطلاعات

روز جدید : شوک ناشی از حذف ارز ترجیحی در اقتصاد خانواده همراه با اعتراض مستمر معلمان و بازنشستگان به نظام رتبه بندی و یکسان سازی حقوق و نارضایتی کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از یک سو؛ و از سوی دیگر دستگیری دو شهروند فرانسوی در ایران و اعدام احمدرضا جلالی. او روز شلوغ و متنوعی را برای وزارت اطلاعات رقم زد تا جایی که با بیانیه ها، مصاحبه ها و برخی اقدامات حضور فعالی در رسانه ها به نمایش گذاشت.

فضای رسانه ای و جنگ ترکیبی

سید اسماعیل حاطب، وزیر اطلاعات در همایش ملی دادستان های استان با اشاره به اینکه رسانه های معاند فضای دموکراتیزه سازی را ایجاد کرده اند و توزیع عادلانه توطئه های خود را خنثی کرده است، گفت: «دشمنان از رسانه ها برای ایجاد ناآرامی و آسیب رساندن به امنیت کشور استفاده می کنند. هوشیاری، همکاری و حمایت تحسین برانگیز مردم و تذکرات و اقدامات به موقع دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و هماهنگی قوه قضائیه، اما ایجاد ناآرامی و تضعیف امنیت کشور همچنان جزء برنامه های نظامی ترکیبی دشمن است.

واکنش جامعه فرهنگی و کارگری به بیانیه وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات اخیرا دو شهروند فرانسوی را به اتهام سازماندهی اغتشاشات و اغتشاشات بازداشت کرده است. در بیانیه‌ای از سوی وزارت اطلاعات آمده است که این دو متخصص شورش و بی‌ثباتی بودند که سال‌ها به مقامات محلی برای اجرای سناریوهای مشابه در چندین کشور هدف آموزش داده بودند.

بیانیه وزارت اطلاعات و ویدئویی که صداوسیما منتشر کرد، برخی از کانون های صنفی معلمان را هدف قرار داد که بیش از هر گروه دیگری در اعتراضات بدنسازان به طرح رتبه بندی فعال بودند.

وزارت اطلاعات در بیانیه ای خطاب به این دو شهروند فرانسوی اعلام کرد که تمامی جلسات و جلسات محرمانه، پوشش ها و خطوط عملیاتی مخرب آنها به برخی مراکز مرتبط از جمله سازمانی غیرقانونی به نام شورای هماهنگی انجمن های فرهنگی تحت نظارت کامل امنیتی منتقل شده است. یافت و مستند شده است.

وزیر اطلاعات با اشاره به دستگیری دو فرانسوی در سخنرانی خود در دادگاه گفت: این دو زندانی فرانسوی توریست نبودند، ما از قبل اطلاعاتی در مورد آنها داشتیم و از بدو ورود آنها تحت نظر بودیم. این افراد در بدو ورود با چند باشگاه و انجمن غیرقانونی و تأسیس شده جلسات تشکیلاتی داشتند. بر اساس اسناد موجود، این دو فرانسوی با پذیرش پوشش های صنفی سعی در ایجاد ارتباط سازمانی بین مراکز غیرقانونی و خشونت آمیز دارند که اهداف باندها و سرویس های جاسوسی را دنبال می کنند.

تداوم اعتراضات معلمان، وزارت اطلاعات را بر آن داشت تا علاوه بر دو شهروند فرانسوی، تمرکز جدی روی تشکل های صنفی معلمان داشته باشد و آنها را یکی از اهداف اصلی خود در بیانیه ها و اقدامات خود خواند: «اعلام می کنند مردم سرافراز ایران اسلامی. و از طبقات محترم و خدمتگزار جامعه، کوچکترین بی اعتنایی نشان می دهند.»

به نظر می رسد وزارت اطلاعات رویکرد متفاوتی نسبت به سال های گذشته برای مقابله با اعتراضات و ناآرامی ها در پیش گرفته است. بخشی از این تفاوت روش ها قطعاً مربوط به تغییر حکومت و تفاوت دیدگاه ها در حکومت داری است

کانون صنفی معلمان البته در بیانیه تند صداوسیما در خصوص دستگیری دو شهروند فرانسوی و اتهام ارتباط با اتحادیه، اعتراض معلمان را سناریویی واقع بینانه خواند و گفت اعتراض معلمان ریشه واقعی دارد. او همچنین در گزارشی از صداوسیما به ارتباط با سرویس های خارجی متهم شد و در بیانیه ای این گونه ارتباطات را “بی عیب” خواند و نوشت که “جهان از آن محافظت می کند و آن را بدیهی می داند.”

احمدرضا جلالی و پرونده هسته ای

علاوه بر موضوع اعتراضات، پرونده احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی با تابعیت سوئدی نیز به حضور رسانه ها و اطلاعات وزارت اطلاعات منجر شد.

خبر صدور حکم قریب الوقوع اعدام احمدرضا جلالی، گمانه زنی های زیادی را در سراسر جهان برانگیخته است. از ماجرای مبادله با حمید نوری که به عنوان ضابط قضایی با درخواست حبس ابد دادستان سوئد مواجه است تا درخواست مقامات اروپایی و آمریکایی برای آزادی او، همگی پیچیدگی این پرونده را نشان می دهد. اما وزیر اطلاعات ایران معتقد است که حکم اعدام جلالی تمام محاکمه ها را پشت سر گذاشته است: «جاسوسی جلالی برای رژیم صهیونیستی به اثبات رسیده و حکم اعدام او از تمام محاکمات گذشته است. دولت سوئد به نمایندگی از رژیم صهیونیستی و آمریکا، هموطنمان آقای حمید نوری را مدت کوتاهی پس از دستگیری و محاکمه به صورت غیرقانونی در سوئد بازداشت و به گروگان گرفت. یکی از چیزهای عجیب این بود که دولت سوئد پس از دستگیری به جاسوس اقامت دائم در ایران داد و پس از محاکمه و حکم اعدام به او تابعیت سوئد اعطا شد و از آن زمان به عنوان شهروند این کشور از او حمایت کرد و ما بدانید سوئدی ها با نقشه رژیم صهیونیستی و آمریکا پیگیر مشکل باشکوه هستند و حمید نوری را به گروگان توطئه و سناریوی گروهک تروریستی منافقین گرفتند. به زودی اطلاعات بیشتری درباره جلالی منتشر خواهیم کرد.» شهیدان شهریاری و علیمحمدی به افسران موساد معرفی شدند و افسران موساد نیز این اطلاعات را جمع آوری کردند و از آن برای کشتن دانشمندان هسته ای با استفاده از عناصر عملیاتی خود مانند مجید جمالی فشی استفاده کردند.

وزیر اطلاعات معتقد است که شهروندان فرانسوی دستگیر شده به دنبال ارتباط با مراکز غیرقانونی و خشونت آمیز بودند، اما اتحادیه معلمان می گوید که اعتراضات معلمان ریشه واقعی و ماقبل تاریخ و دهه ها دارد.

فارس در گزارش خود به نقل از احمدرضا جلالی نوشت: «در طول همکاری خود با موساد با 11 افسر اطلاعاتی دیدار و اطلاعاتی را ارائه کرده است. «این تعداد افسر اطلاعاتی برای ارزیابی، انتشار اطلاعات خاص، راهنمایی و آموزش استفاده شد.

از بازداشتی های جدید تا لغو برنامه نهضت آزادی

در روزهای اخیر نام افراد مختلفی به عنوان بازداشتی با موضوع اعتراضات شنیده می شود. از سعید مدنی استاد سرشناس جامعه شناسی تا نرگس منصوری از اعضای اتحادیه اتوبوسرانی. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی ایران، وی در حین خروج غیرقانونی از مرزهای کشور توسط عناصر ضدانقلاب که با رسانه هایی مانند ایران اینترنشنال همکاری می کردند، دستگیر شد. او خواستار لغو جشن 60 سالگی حزب شد.

این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال طبق سال‌های گذشته «برنامه بزرگداشت سالگرد نهضت آزادی ایران» قرار است جمعه شب ۳۰ اردیبهشت همزمان با بزرگداشت در داخل کشور برگزار شود. خطاب به هاشم صباغیان.عضو سازمان. «مسئولان وزارت اطلاعات در تهران و برخی استان‌ها در گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردند که «این برنامه نباید انجام شود و به نحو دیگری مورد توجه قرار گیرد».

به نظر می رسد وزارت اطلاعات رویکرد متفاوتی نسبت به سال های گذشته برای مقابله با اعتراضات و ناآرامی ها در پیش گرفته است. بخشی از این تفاوت روش ها قطعاً مربوط به تغییر حکومت و تفاوت دیدگاه ها در حکومت داری است. بسیاری بر این باورند که وزارت اطلاعات علاوه بر فعالیت های امنیتی، همواره به عنوان یک کارشناس و تحلیلگر حاکمیتی نقش مهمی در تصمیم گیری ها ایفا کرده است و اکنون بیش از هر دستگاه دیگری می تواند ریشه معلمان، بازنشستگان و کارگران را پیدا کند. اعتراضات و حتی پیامدهای حذف ارائه ارز ترجیحی به سایر تصمیم گیران برای اظهار نظر و تحلیل و انجام اقداماتی برای رفع ریشه های این مشکلات. در فضای عمومی اما وزیر اطلاعات می گوید: «معمولاً دادستان ها با متخلفان نظم و امنیت کشور و با محرک ها و کسانی که به نوعی تجمعات و اعتراضات غیرقانونی و خرابکاری را برنامه ریزی می کنند، برخورد می کنند. آنها در حال پیگیری قانونی هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید