آخرین روزهای خانه تکانی و خریدهای شلوغ در نوروز با سبدهایی که کوچک شده اند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، صدای بهار در گوش طبیعت پیچیده است. کم کم نه سرما و زمستان، باید خداحافظی کنند و جای خود را به بهار بدهند. روزهای سرد و سخت زمستانی به پایان رسیده و روزهای گرم و زیبای بهاری در راه است.

کم کم گرما و سرما می رود و نور مهربان خورشید تبدیل به مهمان خانه می شود. برف ها کم کم آب می شدند و کلاهک های برف کوه ها هر روز کوچکتر و کوچکتر می شدند، چشمه ها پر از آب می شدند و به دنبال آن رودخانه می آمد، فصل صدای جیک بلبل ها بود و آسمان پر از پرندگان آوازخوان بود. که آمدن بهار را می خوانند. می خوانند.


777453bb 0bfe 4b8e 8278 8949427255cd خبر خاکستری


سرزندگی یک خانه بهاری

با نزدیک شدن به سال، موجی از هیجان و تحرک شهر را فرا گرفته و اکثر خانواده ها در تلاش برای آماده شدن برای بهار طبیعت هستند.

این روزها از هر کوچه و محله ای که رد می شویم عده ای مشغول نظافت در و پنجره خانه ها هستند و عده ای هم مشغول گردگیری خانه ها هستند که گویی مشتاقانه منتظر مهمان گرمی هستند که یک سال دیگر به خانه شان می رود. برای میهمانان و بازارهای استان میزبان مردمی خواهد بود که آیین نوسازی را همواره رعایت کرده و تا جایی که می توانند به استقبال روزهای زیبای بهار بروند.


4ed2f57e f40b 49ec 88a9 b55e93d2e61e خبر خاکستری


تنوع گسترده ای از اقلام موجود در بازار و حقوقی که با قیمت ها مطابقت ندارند

دختر دست در دست مادرش آمد تا یک دیگ کوچک ماهی گل آلود بخرد و مادر نیز هفت سینی کوچک از یک تاجر خرید و هیجان این طراوت آنها را به وجد آورد.

پیرزن با کیسه های خرید وارد بازار می شود، انگار آمده است کل بازار را بخرد، اما هر بار که قیمت اجناس را می پرسد، برای خرید می آید.

وی در گفت و گو با کُردتودی افزود: تمام پاییز و بهار منتظر آمدن بهار خواهم بود زیرا فرزندانم در اولین روز عید مهمان من هستند و
تمام خوشحالی من این است که عزیزانم را برای چند روز قبل از شروع عید سال نو با هم و دور یک سفره ساده آماده کنم.

هر چه جلوتر می رویم شلوغی بازار بیشتر می شود، نفس های گرم نوروزی اینجا شدیدتر حس می شود و مردم مشتاق چشیدن لذت و طراوت هستند.

اما متأسفانه چیزی که این روزها گاهی ما را نگران می کند، ناتوانی برخی خانواده ها در تامین معاش است و در برابر زیاده خواهی خانواده های ثروتمند، این جنجال نه چندان زیبا که پیش می آید، نوروز را نیز در سایه شرمندگی برخی خانواده ها محو می کند.

یکی از استان‌هایی که از بازار داخلی سنندج برای فرزندانش لباس می‌خرد، می‌گوید: قیمت لباس نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و خانواده‌های معمولی نمی‌توانند پاسخگوی همه نیازهای خانواده‌های خود باشند، چه برسد به فقرا.

وی با اشاره به اینکه حقوق و عیدی یک خانوار کارگری در مجموع حدود 3 تا 4 میلیون تن است، افزود: این در ایام نوروز است در حالی که هزینه های ثابت مانند اجاره، غذا، آب و برق و درمان قوی است. می بینیم باید هزینه های زیادی برای خرید لباس و تجهیزات مهمانان صرف شود و چنین وضعیتی قطعا فشار مضاعفی را بر خانواده ها به ویژه سرپرستان خانواده وارد می کند.

شریف صادقی یکی از دست فروشان بازار افزود: جو بازار امسال نامشخص است و مردم از شنیدن قیمت ها شوکه شده اند، بنابراین حضور مردم در بازار امسال نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر شده است.

وی دلیل حضور کم مردم را بی پولی و گرانی اجناس عنوان کرد و افزود: با این قیمت های خیره کننده مردم می توانند مانند گذشته بسیار کم خرید کنند و بیشتر اولویت های آنها نیازهای اولیه ما است. در بسیاری از موارد خریدهای غیر ضروری.

وی گفت: جیب مردم خالی است. وضعیت بازار و حضور مردم بسیار بد است و دلیل این افت هم بی پولی در بازار است».


a9f49576 7593 4b5c bb8e cc1d9f482d90 خبر خاکستری


30 تیم بازرسی بر توزیع و تحویل کالا در بازار نظارت دارند

شهریار حنیفی با اشاره به اینکه فعالیت تیم های نظارتی این سازمان از چند ماه اخیر در استان آغاز شده است، افزود: در حال رصد هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از 15 اسفندماه سال جاری آغاز و تا 13 فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: به طور میانگین روزانه پنج تیم در مرکز استان و دو تا سه تیم در سایر شهرستان های استان حضور دارند. . .

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در کنار کالاهای مذکور، نظارت بر نانوایی ها نیز از وظایف این سازمان است و در این راستا بازرسان سازمان نیز بر فعالیت نانوایی ها نظارت دارند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان همچنین گفت: علاوه بر کالاهای اساسی، نظارت بر سایر کالاها از جمله شیرینی و خشکبار، کیف و کفش، پوشاک، مبلمان، لوازم خانگی و … . بر عهده بازرسان سازمان صمت می باشد.

فرزاد سردارزاده افزود: در طرح نظارتی ویژه نوروز امسال 10 تیم 2 نفره بازرس سازمان صمت بر عرضه کالا در بازار در دو نوبت صبح و بعدازظهر نظارت می کنند.
وی افزود: با اجرای طرح های معرفی قیمت تولید کالا و خرید شفاف و ثبت اطلاعات کالا در سامانه کل معاملات، بازرسی ها به تدریج از وضعیت فعلی تغییر کرده و هوشمند می شود.

مردم می توانند از طریق شماره های 135 و 124 تماس تلفنی برقرار کنند، این سامانه تلفنی به صورت شبانه روزی برای دریافت شکایات، انتقادات، پیشنهادات و رصد مردمی فعال است و شهروندان می توانند انواع تخلفات اقتصادی اعم از قیمت، صدور فاکتور، کلاهبرداری، تبلیغات در قیمت های بالا تا کنون

75 هزار و 768 اتحادیه دارای مجوز در استان کردستان وجود دارد که بیش از 30 هزار اتحادیه در مرکز استان مستقر هستند که سه درصد آنها فروشگاه های زنجیره ای و متوسط ​​هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید